Terrorattacker i Paris

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sitter också vid Aftonbladet, och de verkar ganska snabba jämfört med annat man surfar runt på.

Undrar spontant hur det gick för bandmedlemmarna i Eagles of Death Metal. Inte för att de är värda mer än någon annan, men de kan man ju sätta ett ansikte på.
 
Fruktansvärt och vidrigt!
Samtidigt är det också så jäkla svårt att greppa situationen och förstå vad det är som händer.

Jättesvårt! Det gäller att inte ryckas med och tro på allt som rapporteras i det här läget också, det lär ta ett bra tag innan bilden klarnar. Vi kan nog alla gissa vad som ligger bakom, men fakta är ändå viktigt...

Men vilken bedrövelse. :(
 
Jättesvårt! Det gäller att inte ryckas med och tro på allt som rapporteras i det här läget också, det lär ta ett bra tag innan bilden klarnar. Vi kan nog alla gissa vad som ligger bakom, men fakta är ändå viktigt...

Men vilken bedrövelse. :(
Ja så är det absolut!

Personligen känner jag mig så bedrövad och sorgsen över allt hat som finns i världen. Nu är det såklart extra påtagligt iom att det är i "vår" del av världen och att det händer just nu. Men att människor hatar så mycket och att vi har en värld där sånt här händer gör mig djupt olycklig.
 
Sitter också med Aftonbladets livesändning, de verkar få fram uppgifter rätt snabbt.
Var tvungen att höra av mig till en vän som bor i Paris, han bor tydligen precis vid Les Halles och sa att det sköts lite för nära hans hem men att han är okej, tack och lov.

Tror det blir svårt att reda i detta de närmsta timmarna, som med alla såna här händelser kommer diverse uppgifter cirkulera, tror det är viktigt att inte dra slutsatser utan att vänta på de uppgifter som faktiskt är sanna och bekräftade.

Hur som helst så är det ett antal vidriga händelser och jag blir så ledsen över hur det ens är möjligt att göra något sånt här. Fyfan.
 
Vad innebär det egentligen att Frankrike utlyste undantagstillstånd? Jag surar över mina bristande kunskaper gällande statsvetenskap och läser på Wikipedia.

"Undantagstillstånd är ett rättsligt tillstånd där vissa normala lagar och rättigheter sätts ur spel och vissa myndigheter får utökade befogenheter. Undantagstillstånd kan antingen ske inom ramen för ett statsskick och dess konstitution, eller i samband med att just statsskicket upphävs (statsvälvning, revolution, etc.)."

Men hur länge kan detta tillstånd vara aktuellt osv.?
 
Om det skulle vara IS som ligger bakom så är det inte långsökt att tro att orsaken är att Frankrike bombat IS-mål i Syrien. Det är en vidrig terrororganisation.

För övrigt såg jag en dokumentär om den kvinnliga delen av den kurdiska milisen som strider mot IS; YPJ. Tragiskt men ändå fascinerande hur krig och våld fått feminism att blomma upp.
 
Rapporteras om ytterligare 100 döda vid denna konsert. Alltså runt 160 döda hittills.
Enligt Aftonbladet/AFP/TT
Hur räknar du? ca 40 vid restaurangen, ca 40 vid fotbollsarenan och än så länge runt 100 vid konserten,blir väl ca 180,sen hade det väl smällt vid någon galleria också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
832
Senast: tanten
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 681
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Blev glatt överraskad och hoppfull efter att ha läst följande nyhet! Jag tror absolut inte på att död, krig och tortyr ska lösa hat och...
Svar
17
· Visningar
1 139
Senast: Sporthorse
·
Tjatter http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22941931.ab Vad tror ni är hemligheten bakom denna täta kalufs? Och hur har han klarat sig...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 830
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp