Test, tjurigheter eller trivs han inte?

Deluxe_person123

Trådstartare
Nu är jag här igen med ännu en fråga. Kommer vara mycket vad jag tror men säg ändå vad ni tror och tycker.
Min pålle kom till mig för ca 3-4 månader sedan och var hur lugn och snäll som helst första månaden men nu när jag kommer och ska hämta han i hagen så provar han att gå undan, men ger sig efter ett kort tag. En annan sak är att han vägrar att följa med (kan bero på ett skavsår han har just nu lite över ballarna som snart läker ihop eller så är han bara tjurig) och samma sak när jag rider ut fram och tillbaka över bommar (rider inte nu när han har skav, gosar bara) men det tror jag beror på att han blev uttråkad efter ett tag alltså han stannade och fick inte åt något annat håll än hem.
När jag ger honom mat så äter han jätte snabbt och nästan stress äter när jag är i närheten och tuggar lugnt och länge när jag inte är nära eller när han har sin kompis utanutanför (separerar dom med ett grimskaft i öppningen till vindskyddet där jag ger maten) kan det bero på att han inte litar på mig riktigt ännu? Är det för att han fick byta miljö? (Från ett stall till en lösdrift + ny ägare?) Eller är han bara väldigt matglad då han tar allt jag ger han så?
Tror det var allt, förlåt för konstigt skrivet och för att det var långt😅
 
Hästar ”tjurar”/”testar” inte rent generellt.
Din post blir lite otydlig för mig vad du egentligen undrar över . Men har du fått ordning på hästens hovar och ömhet osv? Eller är det en annan häst?

Det är ovanligt att en häst stressar i sig maten för att en människa är i närheten i sak. Det handlar inte om att hästen inte litar på dig utan troligtvis om en mer komplex helhetsbild isåfall. Vissa hästar vill äta i fred, så om din häst signalerar det så låt den göra det och se om det blir bättre.
 
Senast ändrad:
Hästar ”tjurar”/”testar” inte rent generellt.
Din post blir lite otydlig för mig vad du egentligen undrar över . Men har du fått ordning på hästens hovar och ömhet osv? Eller är det en annan häst?

Det är ovanligt att en häst stressar i sig maten för att en människa är i närheten i sak. Det handlar inte om att hästen inte litar på dig utan troligtvis om en mer komplex helhetsbild isåfall. Vissa hästar vill äta i fred, så om din häst signalerar det så låt den göra det och se om det blir bättre.
Hovarna är fixade på honom har använt barfota boots tills nu när han fick skavsår av dom men vi ska prova sätta skor med broddar i över vintern.
Ska prova låta honom vara ifred så mycket det går, trivs han med det så fortsätter vi så. Läste igenom vad jag själv skrev och ja det var lite konstigt men jag kan göra en liten sammanfattning på vad "problemen" är

Han har blivit mer och mer svårfångad.
Svår att leda, han stannar och går inte framåt samma sak när man rider ibland.

Äter i ökad takt när jag kommer och står utanför så andra hästen inte går in.
Nu borde det nog gå och förstå, tänker det kanske går och träna bort dom här problemen eller något annars får jag lära mig och leva med det 😅
 
@Deluxe_person123 det är ju något som stör din häst helt klart när den inte vill, även om den är snäll . Hoppas du ser till det och inte avskriver det som att den tjurar/du får leva med det osv.
 
Hovarna är fixade på honom har använt barfota boots tills nu när han fick skavsår av dom men vi ska prova sätta skor med broddar i över vintern.
Ska prova låta honom vara ifred så mycket det går, trivs han med det så fortsätter vi så. Läste igenom vad jag själv skrev och ja det var lite konstigt men jag kan göra en liten sammanfattning på vad "problemen" är

Han har blivit mer och mer svårfångad.
Svår att leda, han stannar och går inte framåt samma sak när man rider ibland.

Äter i ökad takt när jag kommer och står utanför så andra hästen inte går in.
Nu borde det nog gå och förstå, tänker det kanske går och träna bort dom här problemen eller något annars får jag lära mig och leva med det 😅
Fattar jag det rätt att det är en gammal häst som ni har flyttat, och som fått ny ryttare och nya rutiner? Har du någon kunnig person som kan titta på hästen, att det inte är så att han har fått ont? Det blir ju alltid en omställning fysiskt för en häst när den får ett nytt liv, särskilt om den är till åren.
 
Fattar jag det rätt att det är en gammal häst som ni har flyttat, och som fått ny ryttare och nya rutiner? Har du någon kunnig person som kan titta på hästen, att det inte är så att han har fått ont? Det blir ju alltid en omställning fysiskt för en häst när den får ett nytt liv, särskilt om den är till åren.
Han är 13 år, enda som kan göra ont är nog hans skavsår men det är typ borta nu, men allt annat låter rätt. Gammal ish, nya rutiner, ny ägare och skavsår som kanske blir obehagligt ibland.
 
Senast ändrad:
@Deluxe_person123 det är ju något som stör din häst helt klart när den inte vill, även om den är snäll . Hoppas du ser till det och inte avskriver det som att den tjurar/du får leva med det osv.
Jo det förstår jag och jag kollar varje gång om det kan vara något som sitter konstigt eller om han har ont men hittills har jag inte hittat något. Annars kan det vara då jag bara haft han i några månader att jag gjort något som är annorlunda som hans förra hem inte gjorde så han tycker det är konstigt eller något. Letar efter allt som kan vara obehagligt och hittills har jag bara hittat skavsåret som snart är borta.
 
Jo det förstår jag och jag kollar varje gång om det kan vara något som sitter konstigt eller om han har ont men hittills har jag inte hittat något. Annars kan det vara då jag bara haft han i några månader att jag gjort något som är annorlunda som hans förra hem inte gjorde så han tycker det är konstigt eller något. Letar efter allt som kan vara obehagligt och hittills har jag bara hittat skavsåret som snart är borta.
Här du eller veterinär kollat? Din häst försöker säga något. Han mår inte bra. Kolla först upp fysiskt hos veterinär. Sen är det att rannsaka sig själv. Hur rider jag eftersom hästen uttrycker att den inte vill vara med. Sitter jag snett så den får ont? Är jag hård i handen. Är jag inkonsekvent i mina hjälper?
Dags för utrustningen. Sitter sadeln bra? Vilket bett rider jag med? Ligger bettet bra i munnen?
En häst är inte tjurig bara för att.
 
Här du eller veterinär kollat? Din häst försöker säga något. Han mår inte bra. Kolla först upp fysiskt hos veterinär. Sen är det att rannsaka sig själv. Hur rider jag eftersom hästen uttrycker att den inte vill vara med. Sitter jag snett så den får ont? Är jag hård i handen. Är jag inkonsekvent i mina hjälper?
Dags för utrustningen. Sitter sadeln bra? Vilket bett rider jag med? Ligger bettet bra i munnen?
En häst är inte tjurig bara för att.
Har inte kollat med veterinär men ska snart. Han kommer bli kollad samtidigt som hovslagaren kommer. Hård i handen är jag inte, sadeln fick jag med honom och ska passa perfekt men rider mer barbacka än med sadel. Samma sak med träns och bett där har inte ändrat någonting på förutom att jag rider bettlöst och har bara bett och sadel när vi ska ut på vägar. Snett sitter jag när jag hamnar i obalans men fixar mig så fort jag kan så det inte gör ont(kanske i trav så blir det två trav steg i obalans sen sitter jag rätt igen). Mina hjälper kan bli lite svåra att föstå då han är lärd på ett annat sätt än vad jag är van vid (t.ex fatta galopp så ska man bak med båda benen lite grann och t.ex vänster tygel lite kortare men inte så mycket att man svänger utan bara så han känner det för att få vänster galopp) men det lär jag mig snart.
 
Är han halt av skavsåren eller varför rider du inte mer? Hur mycket rider du över bommarna? När jag hade medryttare till min ena häst kunde jag känna hur hon "dog" varje gång vi skulle träna för instruktör. Det visade sig att min medryttare satt och harvade runt på volten varenda gång hon red, trots att jag sagt ifrån att hon inte fick sitta och fippla själv utan skulle rida ut om hon inte red för instruktör. Nu red hon ut men kunde ändå inte låta bli att rida på volten iaf i början eller slutet på ritterna och dels så kunde hon inte rida igenom henne och dels så tröttnade min häst på att alltid harva runt och få fel hjälper.

Jag fick säga ifrån på skarpen att de dagar hon inte red för instruktör så skulle det inte sättas en hov på ridbanan utan det skulle ridas enbart ut, ingenting annat. Visst, sura miner men jag hade inga regler som jag inte själv följde + att hästen gick sämre som hon höll på och det var en stor skillnad och snart en glad häst igen när hon höll sig till vad som var överenskommet.

Ingen tycker det är roligt att göra samma sak hela tiden, omväxling är bra både för knopp och kropp.
 
Är han halt av skavsåren eller varför rider du inte mer? Hur mycket rider du över bommarna? När jag hade medryttare till min ena häst kunde jag känna hur hon "dog" varje gång vi skulle träna för instruktör. Det visade sig att min medryttare satt och harvade runt på volten varenda gång hon red, trots att jag sagt ifrån att hon inte fick sitta och fippla själv utan skulle rida ut om hon inte red för instruktör. Nu red hon ut men kunde ändå inte låta bli att rida på volten iaf i början eller slutet på ritterna och dels så kunde hon inte rida igenom henne och dels så tröttnade min häst på att alltid harva runt och få fel hjälper.

Jag fick säga ifrån på skarpen att de dagar hon inte red för instruktör så skulle det inte sättas en hov på ridbanan utan det skulle ridas enbart ut, ingenting annat. Visst, sura miner men jag hade inga regler som jag inte själv följde + att hästen gick sämre som hon höll på och det var en stor skillnad och snart en glad häst igen när hon höll sig till vad som var överenskommet.

Ingen tycker det är roligt att göra samma sak hela tiden, omväxling är bra både för knopp och kropp.
Rider alltid ut åt olika håll varje gång och bara nån enstaka gång över bommar. Han måste ha på sig barfota boots på sig om man ska rida och dom fick han skav av så vi får vila lite nu, Plus så är det snorhalt ute och vill inte riskera att pålle halkar..
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 932
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 891
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 652
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp