Test - vilken kattras passar dig?

Stämmer resultatet på de katter du har/haft?

  • Nej

    Röster: 14 37,8%
  • Ja

    Röster: 9 24,3%
  • Nja

    Röster: 14 37,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    37

Asko

Trådstartare
Hittade ett test med några frågor som skulle hjälpa en att hitta vilka kattraser som passar en:
https://www.purina.se/hitta-ett-husdjur/kattraser/vilken-kattras-passar-dig
Blev givetvis nyfiken och testade! Frågorna kändes rätt bra med tanke på vad de olika raserna kan innebära.

Jag har just nu en ragdoll och i slutresultatet så hamnade ragdollen på "ganska bra matchning" med en bunt andra raser. Två andra raser hamnade dock på bättre plats än ragdollen med "Nästan utmärkt matchning"! De två var Scottish fold och Cornish Rex, vilket känns lite som ganska stora skillnader mellan.
Man kan även se vad som passade och inte passade i den rasens val/svar i frågorna.
Inte alltid man håller med om dessa svar i den ras man känner till kanske dock. Det är ju förstås väldigt mycket upp till individen också.

Lite mest på skoj! Och kanske kan agera som hjälp i början att sålla ut mellan raserna.
 
Ouch. Ändrade till att jag inte brydde mig om någon av de andra områdena förutom att det skulle vara en lugn katt som behöver pälsvård bara en gång i veckan, alla de andra spelade ingen roll. Den enda som matchade var scottish fold och klickade man på den för att läsa så stod det att de led av missbildningen som deras öron visar att de har. Alltså man vill ju inte ha en lidande katt såklart.
Därefter passade ingen ras mig på bägge områden.

Nu säger jag inte att sidan har 100% rätt info på raserna eller ens alla raser men det känns lite tråkigt då det är lite av det intryck jag fått också. Det finns nästan ingen lugn kattras med mera lättskött päls känns det som.
 
Hittade ett test med några frågor som skulle hjälpa en att hitta vilka kattraser som passar en:
https://www.purina.se/hitta-ett-husdjur/kattraser/vilken-kattras-passar-dig
Blev givetvis nyfiken och testade! Frågorna kändes rätt bra med tanke på vad de olika raserna kan innebära.

Jag har just nu en ragdoll och i slutresultatet så hamnade ragdollen på "ganska bra matchning" med en bunt andra raser. Två andra raser hamnade dock på bättre plats än ragdollen med "Nästan utmärkt matchning"! De två var Scottish fold och Cornish Rex, vilket känns lite som ganska stora skillnader mellan.
Man kan även se vad som passade och inte passade i den rasens val/svar i frågorna.
Inte alltid man håller med om dessa svar i den ras man känner till kanske dock. Det är ju förstås väldigt mycket upp till individen också.

Lite mest på skoj! Och kanske kan agera som hjälp i början att sålla ut mellan raserna.

Min "förstaras" var bengal... aldrig i helvete, jag är rädd både om mitt hus och min mentala hälsa! De är fina men det är definitivt ingen ras för mig :D

Generellt matchade jag med orientalraser vilket stämmer rätt bra men var lite grinig på att de hade med raser som inte är sunda, som munchkin och scottish fold :mad:
 
Ouch. Ändrade till att jag inte brydde mig om någon av de andra områdena förutom att det skulle vara en lugn katt som behöver pälsvård bara en gång i veckan, alla de andra spelade ingen roll. Den enda som matchade var scottish fold och klickade man på den för att läsa så stod det att de led av missbildningen som deras öron visar att de har. Alltså man vill ju inte ha en lidande katt såklart.
Därefter passade ingen ras mig på bägge områden.

Nu säger jag inte att sidan har 100% rätt info på raserna eller ens alla raser men det känns lite tråkigt då det är lite av det intryck jag fått också. Det finns nästan ingen lugn kattras med mera lättskött päls känns det som.

Jag fick också scottish fold. Ville ha en normalbyggd, lugn katt med enkel pälsvård. Känns inte som jag någonsin kommer skaffa en scottish fold pga det du skriver. Sen gillar jag inte att öronen inte syns. Jag gillar inte uttrycket det ger katten.
 
De tycker jag ska ha en sphynx! Nej, nix och nope. 😅 Jag fick för övrigt även upp maine coon och sibbe, jag som ville ha en slank och elegant katt.
Ja, och längre ned på listan både munchkin och scottish fold. Kan det vara så att det är ett amerikanskt test som bara översatts till svensk sida?
 
Fick Cornish Rex som nästan perfekt matchning. De andra matchade dåligt.
Har haft en blandras som var av okända raser.
Om jag skulle skaffa katt igen så är det just Cornish Rex jag tänkt på eftersom de sägs vara mindre allergena.
 
Fick 15 raser som ganska bra matchning. Hur de kan lägga Savannah och Ragdoll på samma nivå förstår jag inte. Knappast ett test som faktiskt är hjälpsamt för någon.
 
Fick också Scottish fold som bästa matchning. Sedan några av de raser jag faktiskt funderar på - ragdoll och brittiskt korthår. Perser hamnade också där och några raser jag aldrig hört talas om.
Håller med om att det inte var så hjälpsamt.
 
Min första rad var Scottish Fold, Munchkin :rage: och La Perm.

Ingen av dom känns toppen, dom första två aktivt ogillar jag. Sedan kom Cornish Rex som jag väl kan tänka mig kanske. Min favorit verkar inte ens finnas med som val.
 
Har tre ragdolls och matchade bäst med ragdoll. Lite märklig undersökning som inte är speciellt ”svenskifierad” med tanke på att de har med ex scottish fold och munchkin som inte är godkända i det största kattförbundet.
 
Har tre ragdolls och matchade bäst med ragdoll. Lite märklig undersökning som inte är speciellt ”svenskifierad” med tanke på att de har med ex scottish fold och munchkin som inte är godkända i det största kattförbundet.
Nej, men det finns fler förbund än SVERAK och både munchkin och scottish fold finns i Sverige. Förstår inte varför testet skulle utgå endast från raser godkända av FIFé/SVERAK.
 
Är det inte så att pga djurskyddsskäl inte får avla varken scottish fold eller munchkin i Sverige?
Nej, det råder inget rasförbud i Sverige. Varje fall bedöms enskilt när det kommer in en anmälan. Munchkin har för övrigt inte kunnat visas osund pga sina korta ben.
 
Nej, det råder inget rasförbud i Sverige. Varje fall bedöms enskilt när det kommer in en anmälan. Munchkin har för övrigt inte kunnat visas osund pga sina korta ben.
Det här låter inte så sunt.

"As far as what we know, the inappropriate bone formation absolutely leads to abnormal loading, which predisposes them to osteoarthritis," Dr. Carol Margolis, a veterinarian and lecturer at the University of Pennsylvania School of Veterinary Medicine. "They can have spinal malformations, lordosis and scoliosis ... and they can be born with rib abnormalities."
 
Det här låter inte så sunt.

"As far as what we know, the inappropriate bone formation absolutely leads to abnormal loading, which predisposes them to osteoarthritis," Dr. Carol Margolis, a veterinarian and lecturer at the University of Pennsylvania School of Veterinary Medicine. "They can have spinal malformations, lordosis and scoliosis ... and they can be born with rib abnormalities."
Jag skulle gärna vilja se en studie som stödjer det uttalandet. Jag har letat info i vetenskapliga databaser utan att lyckas. Jag vet att det finns antaganden om att de skulle kunna vara predisponerade för olika muskoskeletala problem, men antaganden och evidens är olika saker. Jag vet att många av uppfödarna som började med rasen var noga med att röntga lederna på sina munchkins just pga risken för ledproblem, men man fann inga.

Lordosis är mycket ovanligt, men förekommer men inte bara hos munchkin utan även på normalbyggda katter så det går inte att säga att just det problemet orsakas av kortbentheten. "Rib abnormalities" är lite luddigt men pectus excavatum och flat chest förekommer hos många raser (typ hos alla raser i varierande grad) och verkar inte heller vara något som är direkt kopplat till korta ben.

Jag är inte någon förespråkare av extremavel på något sätt, men det görs ofta antaganden och påståenden som inte visar sig ha något stöd. Jag är lite petig på det sättet.

Scottar, perser och manxar får gärna försvinna från jordens yta men gällande de raserna finns det gott om vetenskapliga belägg för att de rasspecifika dragen faktiskt orsakar lidande.
 
Jag skulle gärna vilja se en studie som stödjer det uttalandet. Jag har letat info i vetenskapliga databaser utan att lyckas. Jag vet att det finns antaganden om att de skulle kunna vara predisponerade för olika muskoskeletala problem, men antaganden och evidens är olika saker. Jag vet att många av uppfödarna som började med rasen var noga med att röntga lederna på sina munchkins just pga risken för ledproblem, men man fann inga.

Lordosis är mycket ovanligt, men förekommer men inte bara hos munchkin utan även på normalbyggda katter så det går inte att säga att just det problemet orsakas av kortbentheten. "Rib abnormalities" är lite luddigt men pectus excavatum och flat chest förekommer hos många raser (typ hos alla raser i varierande grad) och verkar inte heller vara något som är direkt kopplat till korta ben.

Jag är inte någon förespråkare av extremavel på något sätt, men det görs ofta antaganden och påståenden som inte visar sig ha något stöd. Jag är lite petig på det sättet.

Scottar, perser och manxar får gärna försvinna från jordens yta men gällande de raserna finns det gott om vetenskapliga belägg för att de rasspecifika dragen faktiskt orsakar lidande.
Manx? Antar att det beror på avsaknad av svans men har faktiskt aldrig hört något om att det drabbar dem på något särskilt sätt.
 
Usch jag tog illa vid mig att Scottish Fold och Munchkin ens var med bland resultaten, det kändes empatilöst och oseriöst.
I övrigt fick jag Savannah, Ocicat, Burma, Cornish Rex och Brittiskt korthår vilka jag absolut kan tänka mig med undantag för Britter med för korta nosar (så kanske inte en renrasig då). Avel mot en brakycefal katt/hund tycker jag är att avla på missbildningar så där är min ståndpunkt. I övrigt älskar jag både självständiga jägare och soffpotatisar. Sen vet jag inte om jag skulle köpa raskatt eftersom jag tycker katter skall få möjlighet att vistas utomhus i en lugn miljö (landsbygd) om de vill, och jag skulle nog noja massor över att släppa ut en dyr raskatt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 765
Senast: Manji
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 905
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 195
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 819
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp