Testa om växtskyddsmedel har hamnat på granntomten?

tott

Trådstartare
Lite konstig rubrik kanske men... Jag bor precis intill en åker där man odlar lök = används mycket växtskyddsmedel. Jag tycker det känns obehagligt eftersom jag själv odlar en del och dessutom har katt. Samma gäller mina närmaste grannar.
Finns det något sätt att ta reda på om växtskyddsmedel har hamnat utanför åkern, vilket jag har förstått att är emot lagen. Finns det nåt kit med nåt...typ lackmuspapper eller motsvarande som man kan sätta ut i trädgården och kolla?
 
Lite konstig rubrik kanske men... Jag bor precis intill en åker där man odlar lök = används mycket växtskyddsmedel. Jag tycker det känns obehagligt eftersom jag själv odlar en del och dessutom har katt. Samma gäller mina närmaste grannar.
Finns det något sätt att ta reda på om växtskyddsmedel har hamnat utanför åkern, vilket jag har förstått att är emot lagen. Finns det nåt kit med nåt...typ lackmuspapper eller motsvarande som man kan sätta ut i trädgården och kolla?
Är ni bekymrade, ring miljö och hälsa så får de åka ut och provta.
 
Har du någon anledning och tro att lantbrukaren inte följer de regler som finns?
Om vi säger som så - jag och grannarna vill försäkra oss om att ingenting kommer på fel sida. Det var ekologisk odling på åkern förut och den nya odlaren är just det - ny och oerfaren.
 
Om vi säger som så - jag och grannarna vill försäkra oss om att ingenting kommer på fel sida. Det var ekologisk odling på åkern förut och den nya odlaren är just det - ny och oerfaren.

Lantbrukare har en enorm mängd regler att förhålla sig till och min erfarenhet är att de absolut flesta (vettiga och seriösa) gör sitt absolut bästa för att följa dem. Konsekvenserna blir för stora annars.

Har du skäl och misstänka att det inte sköts korrekt får du anmäla in det. Annars tycker jag bara det är tramsigt att hålla på.
 
Lantbrukare har en enorm mängd regler att förhålla sig till och min erfarenhet är att de absolut flesta (vettiga och seriösa) gör sitt absolut bästa för att följa dem. Konsekvenserna blir för stora annars.

Har du skäl och misstänka att det inte sköts korrekt får du anmäla in det. Annars tycker jag bara det är tramsigt att hålla på.
Tramsigt att vara rädd om sina jordgubbar och katter? Nja...men du får givetvis tycka det.
 
Prata med lantbrukaren då. Be hen förklara vilka åtgärder som vidtas för att inte något ska komma in på din mark. Fråga vilka preparat det är och vilka effekter det har på jordgubbar och katter.
Nu frågade jag om det finns något att testa med.
Tror knappast en jordbrukare vet vad hans ogräs- eller mögelmedel har för inverkan på katter i rastgård. Tror du?
 
Nu frågade jag om det finns något att testa med.
Tror knappast en jordbrukare vet vad hans ogräs- eller mögelmedel har för inverkan på katter i rastgård. Tror du?
Fast det måste lantbrukaren veta! De går utbildning för att få behörighet i att använda växtskyddsmedel. Är du säker på att det är lantbrukaren själv som sprutar? Det blir vanligare och vanligare att de tar in tjänsten på entreprenad. De för sprutjournal över alla marker och där står bekämpningsmedel, förhållanden, särskilda skyddsavstånd mot tomter mm. Be att få se sprutjournalen tycker jag.
 
Fast det måste lantbrukaren veta! De går utbildning för att få behörighet i att använda växtskyddsmedel. Är du säker på att det är lantbrukaren själv som sprutar? Det blir vanligare och vanligare att de tar in tjänsten på entreprenad. De för sprutjournal över alla marker och där står bekämpningsmedel, förhållanden, särskilda skyddsavstånd mot tomter mm. Be att få se sprutjournalen tycker jag.
Jag är säker på att det är lantbrukaren som sprutar, men jag är ändå väldigt skeptisk till att han vet vad hans medel har för effekt på jordgubbar och katter i rastgård.
 
Nu frågade jag om det finns något att testa med.
Tror knappast en jordbrukare vet vad hans ogräs- eller mögelmedel har för inverkan på katter i rastgård. Tror du?
Jag tror att denna kan ta reda på det. Det är mkt strikt kring hantering av bekämpningsmedel. Hen har koll på medel och ska ha informationen om preparatet tillgängligt.

Med tanke på att mina utekatter gladeligen springer i grannens besprutade fält och nu är 16 år gamla så tror jag nog att dina ska överleva. Det är lixom inte tillåtet med vilka preparat som helst.
 
Är ni bekymrade, ring miljö och hälsa så får de åka ut och provta.
Miljökontoret pysslar inte med provtagning av sånt. Däremot kan de kanske svara på frågor kring det och ge rekommendationer kring hur TS ska tänka.

Jag vill minnas att det finns krav på hur nära andra fastigheter man får sprida växtskyddsmedel. Har lantbrukaren inte följt detta kan det såklart bli en fråga för miljökontoret.
 
Nu frågade jag om det finns något att testa med.
Tror knappast en jordbrukare vet vad hans ogräs- eller mögelmedel har för inverkan på katter i rastgård. Tror du?
Det är faktiskt inte omöjligt att han faktiskt vet och oavsett ska han kunna svara på hur han gör för att se till att det inte hamnar i din trädgård eftersom det inte alls är tillåtet att sprida utanför sina fält. Och särskilt inte i någons trädgård.
 
och den nya odlaren är just det - ny och oerfaren.

Perfekt, då är han gissningsvis väl insatt i regelverket.

Jag är säker på att det är lantbrukaren som sprutar, men jag är ändå väldigt skeptisk till att han vet vad hans medel har för effekt på jordgubbar och katter i rastgård.

Som flera andra påpekat - det är ett strikt regelverk att förhålla sig till när det gäller besprutning. Du kan ju fråga vad det är för medel han använder, men så länge det sker inom ramverket så är det ju svårt för dig att göra något åt saken? Vill du veta vad det har för eventuell inverkan på din katt, så är det nog upp till dig själv att ta reda på det.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 507
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 400
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 103
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 187
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp