Testande häst *suck*

F

Fjordan

Har nyligen köpt en fjordkille och har kommit till punkten där det är dags att testa...
Det blir bara stop, av en 2 timmars ridtur står vi still ca 1 timme.
Jag kan inte mycket om horsmanship, men kankse ni som gör det kan ge mig råd.
Jag vill inte behöva spöa honom eller sitta och banka allt vad jag kan.
Det är ju min kompis och jag vill inte behöva slå honom för att "vinna".
Jag vill att vi båda ska ha kul.
Finns några bra tips, jag brukar hoppa av efter tag och leda honom framåt och det går bra, hemåt kan man ju alltid rida så där är det inga problem.
Som sagt, kom gärna med tips!!!
 
Min lilla fröken gjorde precis lika i början när jag köpte henne...det gick bra när jag hade sällskap. Men inte när jag red själv. Jag började med att ta korta turer, om hon stannade drev jag som en galning..vile hon inte ändå så vek jag av in i skogen eller så tog jag ett steg åt höger sen ett steg åt vänster...så att jag vann ändå för jag fick henne att flytta på fötterna..
Vad du än gör hoppa inte av och led hästen..
Detta funkade för mig, jag fick hålla på kanske 1.5 månad men jag var väldigt konsekvent med det här och sen hade jag aldrig några problem att rida själv. Sen när jag sålde henne fick jag reda på att hon gjort samma greje med nya ägaren i början. Hon fick tipset av mig att göra så här och hon slutade rätt snart med att stanna.
Lyckat till !
 
Jag har faktiskt sällskap, min svärmor och jag har varsin fjording och hennes kom efter min, det var när hennes sto började krångla som min valack började också.
Innan var det inga problem, men jag hade kanske väntat att det skulle bli lite testande.
Men jag har faktiskt gjord som du sa, driva på massa och styra åt höger eller vänster om vartannat.
Driver man riktigt hårt så hjälper det ibland, men det känns inte bra att göra så tycker jag =(
Min häst är ju oftast lättare att få igång från stop än stoet, min är nog lite känsligare tror jag.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 793
Senast: SkorpSmulan
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 909
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 332
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp