Magiana

Trådstartare
Jag har problem med min medryttarhäst. Sedan en tid tillbaka vill han inte trava när jag rider. Det går att få trav ibland men det kan lika gärna skita sig helt. När jag ber om trav börjar han stå emot, saktar ner eller stannar. Han blir tvär. Om jag får trav så går det oftast för fort. (Han är lite den sorten som tycker att det ska gå fort.)

Ibland snubblar han med bakbenen. En gång fick han något slags "panikanfall" på ridbanan och for runt en stund. Jag upplever det som att hästen inte är fräsch och borde träffa veterinären.

Ägaren bor i en stad många mil bort men kom hit och red sin häst flera gånger och hon hade inte alls samma problem. Hästen var som vanligt. Det enda "konstiga" som hände var att hästen inte ville skritta över några bommar och sen när den väl gjorde det så for han iväg som ett skott över dem. Jag rider själv ofta över bommar och det sker i regel utan problem.

Alltså fick jag inget stöd i min teori om att något var fel med hästen.

Jag har ridit hästen sedan maj ungefär, så jag har ju hunnit rida den väldigt mycket. Man skulle kunna säga att jag haft hästen nästan som min egen sedan dess. Om det nu rör sig om att hästen "testar" så borde ju det ha inträffat för länge sen.

Jag är nu inne på att sluta rida hästen. Men om det nu är testning så borde det gå att ta sig igenom det? Kan hästar "testa" på det där sättet efter så pass lång tid? Testar hästar ö.h.t.?

Värt att notera här är också att hästen har känslig rygg, vilket har blivit bättre med ridning.

En konstig grej som också inträffat är att hästen har slutat rulla sig i hagen. Det gjorde han alltid dagligen förut. Den saken förbryllar även ägaren.

Jag börjar tröttna rätt rejält nu och det är liksom inte kul. Jag har försökt att analysera min egen ridning och jag har försökt att rida mycket volter och lösgörande, ifall det skulle lösa något, men till ingen nytta alls. Vad gör jag? Fortsätter eller slutar rida den?
 
Finns det nån möjlighet att ha någon kunnig som står på backen när du rider? Som kan se om det finns något uppenbart att göra.
Jag antar att du inte har råd att boka en regelrätt träning? Men ofta räcker det att någon ser hela ekipaget.
 
Att han inte rullar sig och beter sig som han gör tyder på att något gör ont. Har hört veterinär prata på att hästar som ej rullar sig oftast har ont i ryggen eller benen att det gör ont att ta sig upp.
 
@Magiana vad är det du vill ha råd/reflektioner om?
Det är väl rätt uppenbart att det finns anledning att misstänka att det är något problem med hästen, och då är ju det vettiga att som du gjort, flagga det till ägaren, och om denne inte responderar på det så sluta rida på hästen.
 
Finns det nån möjlighet att ha någon kunnig som står på backen när du rider? Som kan se om det finns något uppenbart att göra.
Jag antar att du inte har råd att boka en regelrätt träning? Men ofta räcker det att någon ser hela ekipaget.
Stallägaren är väl den som som står närmast till hands men hon är sjuk nu. Jag har råd med träning då jag äntligen fått ut pengar från en försäkring, men den jag vill rida för kommer inte ut nu på vintern och håller träningar, så då måste jag även hyra transport för att kunna ta mig till tränaren.

Travar hästen om du longerar/tömkör?
Jag har inte kunnat longera eller tömköra men den travar när jag springer bredvid den.

Att han inte rullar sig och beter sig som han gör tyder på att något gör ont. Har hört veterinär prata på att hästar som ej rullar sig oftast har ont i ryggen eller benen att det gör ont att ta sig upp.
Det är min tanke med.

@Magiana vad är det du vill ha råd/reflektioner om?
Det är väl rätt uppenbart att det finns anledning att misstänka att det är något problem med hästen, och då är ju det vettiga att som du gjort, flagga det till ägaren, och om denne inte responderar på det så sluta rida på hästen.
Jag ville nog mest ha input på om jag tänker rätt. Det känns ju lite trist att sluta också.
 
Jag har träffat på några islandshästar som slutat trava under ryttare, i ett fall berodde det på att sadeln inte längre passade hästen (eller ryttaren), i ett annat att ryttaren skadat ryggen.
 
@Magiana jag tycker utifrån det du även skrivit tidigare ang hästens ofräschet att det finns stor anledning att se till det när ägaren dessutom inte tycker det är något att kolla över.
Ffa är det inte någon lösning att utifrån läget tro att det ska bli bättre via ökad böjning/mindre volt arbete osv. Fö så att den springer på när du ber den är ju inget kvitto.

du är ju du som måste välja utifrån läget helt enkelt men jag hade inte valt att tro den testar och försöka rida igenom det.
 
Den ligger inte ner och sover om natten heller?

Att de undviker att lägga sej ner är en stor varningssignal tycker jag.

Det första man kommer o tänka på är ju ben, rygg, bakknän, hasor (spatt?).
Särskilt om den inte heller vill röra sej (trava) och gör den det springer den ifrån.
 
@Magiana jag tycker utifrån det du även skrivit tidigare ang hästens ofräschet att det finns stor anledning att se till det när ägaren dessutom inte tycker det är något att kolla över.
Ffa är det inte någon lösning att utifrån läget tro att det ska bli bättre via ökad böjning/mindre volt arbete osv.

du är ju du som måste välja utifrån läget helt enkelt men jag hade inte valt att tro den testar och försöka rida igenom det.
Jag är böjd att hålla med dig, men vet inte riktigt vad du syftar på angående hästens tidigare ofräschet? Han har haft en (otypisk) hovböld som nu är utläkt. Något annat kan jag inte påminna mig om att jag skrivit om.

Den ligger inte ner och sover om natten heller?

Att de undviker att lägga sej ner är en stor varningssignal tycker jag.

Det första man kommer o tänka på är ju ben, rygg, bakknän, hasor (spatt?).
Särskilt om den inte heller vill röra sej (trava) och gör den det springer den ifrån.
Jag har ingen aning om den ligger på natten eller inte. Den har aldrig haft strö i svansen. (Har spånpellets i boxen.)

I övrigt tänker jag som du.
 
@Magnum att den inte lägger sig om natten : isåfall har man en VÄLDIGT dålig häst.

det är dock vanligare att de väljer att inte rulla sig till vardags om de har ont.
 
@Magiana du förstår det jag skrev - så då behövs kanske inte debatt om vad du skrivit tidigare om hästen osv 👍
Utifrån läget och din fråga kvarstår det jag reflekterat ang.
 
Jag har alltid fått höra att hästar testar ej, de försöker snarare tala om för oss att något inte står rätt till och därför de inte vill. De vill väldigt gärna göra rätt och vara till lags. Så för mig låter det som hästen försöker tala om något när den inte vill trava, sen vad det rör sig om är svårt att sia om.
Jag tänker likadant. Den här hästen är för övrigt en väldigt arbetsvillig kille i vanliga fall.
 
Finns ju flera rätt vanliga åkommor som kan börja med en ovilja att trava t ex. Ett exempel är kotledsinflammation. Självklart har jag ingen aning om vad det är för fel på hästen eller ens OM det är något fel på den, men jag hade absolut inte fortsatt rida utan att kolla upp den.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 859
Senast: Grazing
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp