Tester vid anställningsprocess

När jag jobbade som lokalvårdare fick vi göra ett personlighetstest, det var det där som man får fyra bokstäver (enfj, infp eller nåt sånt). Tyckte det var lite intressant men även onödigt. Vi hade ju de jobb vi hade, vad är meningen med ett test då?
Även lite integritetskränkande eftersom man förväntades dela med sig av vilka bokstäver (personlighetstyp) man fick.
Det är Myers-Briggs test. Inget jättestarkt vetenskapligt stöd för det heller, faktiskt, även om jag personligen tycker att det stämt bra på mig och även på de närstående som gjort testet. Har man redan sin anställning så kan man ju ifrågasätta varför testet ska göras och vad resultatet ska användas till. Jag skulle själv inte vara helt bekväm med att min arbetsgivare sparade den typen av information om mig.
 
När jag jobbade som lokalvårdare fick vi göra ett personlighetstest, det var det där som man får fyra bokstäver (enfj, infp eller nåt sånt). Tyckte det var lite intressant men även onödigt. Vi hade ju de jobb vi hade, vad är meningen med ett test då?
Även lite integritetskränkande eftersom man förväntades dela med sig av vilka bokstäver (personlighetstyp) man fick.
Var du anställd inom kommunen eller var det privat arbetsgivare?

Var det en kommunal arbetsgivare, så tycker jag det ett slöseri med skattepengar.

Jag har varit med att alla anställda på ett företag (jag var konsult och slapp) har gjort testet där man fick en färg. Tanken var att de anställda skulle förstå att man är olika och man måste anpassa sin kommunikation om den man pratar är röd/blå/grön/gul. Det var fortfarande ett slöseri med pengar men privata företag får väl göra vad de vill med sina pengar.
 
Var du anställd inom kommunen eller var det privat arbetsgivare?

Var det en kommunal arbetsgivare, så tycker jag det ett slöseri med skattepengar.

Jag har varit med att alla anställda på ett företag (jag var konsult och slapp) har gjort testet där man fick en färg. Tanken var att de anställda skulle förstå att man är olika och man måste anpassa sin kommunikation om den man pratar är röd/blå/grön/gul. Det var fortfarande ett slöseri med pengar men privata företag får väl göra vad de vill med sina pengar.
Privat arbetsgivare var det.
 
Har gjort testerna nu och jag känner mig mest ledsen, dum i huvudet och totalt nerslagen. 😿 Jag är inte bra på att göra sånt som går på tid, har aldrig varit och allt gick på tid och jag blev bara stressad och det gick åt skogen. Fick kortslutning. Har nog noll chanser på jobbet och kan nog lika gärna avboka intervjun. Har alltid haft lätt att hålla deadlines i jobbet men detta var inte kul alls. Tappat allt självförtroende nu så det är ingen idé. :cry: Nåt test hade 49 uppgifter på 12 minuter liksom och jag bara stressade igenom och svarade fel på många av dem. Så nu ses jag dessutom som en mindre noggrann person redan innan intervjun.

Har bestämt mig för att om jag nån gång får en sån här intervju där det är tester i innan intervjun inte gå vidare med sån process. Det får mig bara att tappa all tilltro till mig själv.
 
Och ibland är testerna helt felsägande även när folk inte tränar på dem.
När jag skulle anställas för mitt senaste jobb så fick jag göra ett personlighetstest. Direkt efter genomfört test så fick jag en sammanfattning om "hur jag är". Det lät helt absurt. Jag visade resultatet för en vän som känner mig väl och vännen började skratta högt och frågade om det var ett "tvärtom-svar". Då hade jag ändå gjort mitt bästa för att svara så sanningsenligt som möjligt på alla frågor. Som tur var fick jag jobbet ändå, men det var nog mest för att de var desperata, inte för att jag gav något fint intryck av det där testet.

Kan tilläggas att jag nu undviker att söka jobb där man ska genomföra sådana test, det är helt enkelt inte värt ansträngningen när resultatet ändå inte blir rättvisande.

Jag råkade ut för snarlikt när jag sökte jobb inom LSS för en massa år sedan. Intervjuledaren till och med kommenterade att testresultatet inte verkade stämma med min personlighet - efter att ha pratat med mig i fem (!) minuter. Jag höll med intervjuledaren och fick jobbet.

Har väldigt låg tilltro till den typen tester och skulle inte vilja vara anställd av en arbetsgivare som tog de resultaten på allvar.
 
Har gjort testerna nu och jag känner mig mest ledsen, dum i huvudet och totalt nerslagen. 😿 Jag är inte bra på att göra sånt som går på tid, har aldrig varit och allt gick på tid och jag blev bara stressad och det gick åt skogen. Fick kortslutning. Har nog noll chanser på jobbet och kan nog lika gärna avboka intervjun. Har alltid haft lätt att hålla deadlines i jobbet men detta var inte kul alls. Tappat allt självförtroende nu så det är ingen idé. :cry: Nåt test hade 49 uppgifter på 12 minuter liksom och jag bara stressade igenom och svarade fel på många av dem. Så nu ses jag dessutom som en mindre noggrann person redan innan intervjun.

Har bestämt mig för att om jag nån gång får en sån här intervju där det är tester i innan intervjun inte gå vidare med sån process. Det får mig bara att tappa all tilltro till mig själv.
Om du har en intervju inbokad så gå på den! Väl på plats kan du förklara precis hur du känner kring testet och varför det blev som det blev och hur du upplever att du fungerar i arbetssituationer.

Som ett exempel då från egna testet:
Mitt test sa bland annat att jag inte var så noggrann med detaljer och sällan passade tider. Det är tvärt emot hur jag är. Jag förklarade för chefen att eftersom jag utan ansträngning lägger märke till massvis av detaljer så lägger jag medvetet större fokus på helheten, för att inte bara snöa in mig på detaljerna. Jag tänker inte heller jättemycket på att passa deadlines och sådant, eftersom jag vanligtvis jobbar så effektivt att det inte är något jag behöver bekymra mig om.

Chefen gillade hur jag var när han träffade mig och jobbet blev mitt.
 
Har gjort testerna nu och jag känner mig mest ledsen, dum i huvudet och totalt nerslagen. 😿 Jag är inte bra på att göra sånt som går på tid, har aldrig varit och allt gick på tid och jag blev bara stressad och det gick åt skogen. Fick kortslutning. Har nog noll chanser på jobbet och kan nog lika gärna avboka intervjun. Har alltid haft lätt att hålla deadlines i jobbet men detta var inte kul alls. Tappat allt självförtroende nu så det är ingen idé. :cry: Nåt test hade 49 uppgifter på 12 minuter liksom och jag bara stressade igenom och svarade fel på många av dem. Så nu ses jag dessutom som en mindre noggrann person redan innan intervjun.

Har bestämt mig för att om jag nån gång får en sån här intervju där det är tester i innan intervjun inte gå vidare med sån process. Det får mig bara att tappa all tilltro till mig själv.

Avboka inte intervjun! Man vet aldrig var ribban ligger i tester. Jag kan noll och inget om anställningsprover specifikt men har gjort min egen del av prov i olika situationer och administrerar en hel del tester i mitt yrke. Ribban för vad som är "godkänt" kan ligga nästan varsomhelst; jag har tester där det krävs 95% rätt och jag har också varit med om godkänt-nivåer på 35%.

Dessutom. Som skrivet ovan: en arbetsgivare som tolkar testresultat helt utan kontext är inte en arbetsgivare du vill jobba för.
 
Tittar man på högskoleprovets logiktest, så ger jag inte mycket för dessa. Inget man behöver träna på utan är man logisk så är man, och ingen träning i lär förbereda en inför random logik test hos en arbetsgivare. Testet kan innehålla allt från ord till figurer till mönster, vilket det blir är upp till arbetsgivaren och går sällan att öva in, i motsats till "bokstavtavlan" vid synundersökning som bara finns i 5-6 olika versioner och man kan lära sig utantill
 
Testerna är väl till för att slippa de misslyckade rekryteringarna.
Jo självklart! Men min fundering var ju vad som räknas som "lyckad" rekrytering? Uppfyllde ALLT som stod i kravprofil inräknat alla AG:s önskemål kring "meriterande önskemål. Dvs, arbetssökande har inte lagt till eller dragit ifrån moms. Stämde allt överens hur personen stresshanterar? Oavsett hur mycket AG lägger på personen så klarar den att stresshantera på "rätt" sätt. (För det antydde testet) Visade testerna att personen har extra god förmåga att prioritera rätt -även när det brinner och precis allt har prio 1? Visar diverse tester personers lojalitet vad gäller tex att bli långvarig på arbetsplatsen när man fått dyra vidareutbildningar (låta sig bli satsad på) och sen lämna företaget med betald utbildning i uppgraderat CV. Ja alltså min fundering är -Vad säger testerna om den sökande som hjälper rekryterare att få till en lyckad rekrytering?

Jag hörde talas om det företag som låter en utbildad psykolog göra uppföljningen av testerna och ta referenser. Vid något tillfälle hade en person fått göra testerna efter sedvanliga intervjuer med anställande chef, men efter tester och uppföljning med psykolog blev det ingen anställning eftersom psykologen anade oråd. Kanske gick de miste om en fantastisk medarbetare eller så slapp de en psykopat.
Ja alltså det läggs ju massor av ekonomiska resurser på att få fram "rätt" kompetens och "rätt" person. Möjligen att just psykopaten fångas upp i testernas "nät" och kan avpolletteras.
 
Om du har en intervju inbokad så gå på den! Väl på plats kan du förklara precis hur du känner kring testet och varför det blev som det blev och hur du upplever att du fungerar i arbetssituationer.

Som ett exempel då från egna testet:
Mitt test sa bland annat att jag inte var så noggrann med detaljer och sällan passade tider. Det är tvärt emot hur jag är. Jag förklarade för chefen att eftersom jag utan ansträngning lägger märke till massvis av detaljer så lägger jag medvetet större fokus på helheten, för att inte bara snöa in mig på detaljerna. Jag tänker inte heller jättemycket på att passa deadlines och sådant, eftersom jag vanligtvis jobbar så effektivt att det inte är något jag behöver bekymra mig om.

Chefen gillade hur jag var när han träffade mig och jobbet blev mitt.

Avboka inte intervjun! Man vet aldrig var ribban ligger i tester. Jag kan noll och inget om anställningsprover specifikt men har gjort min egen del av prov i olika situationer och administrerar en hel del tester i mitt yrke. Ribban för vad som är "godkänt" kan ligga nästan varsomhelst; jag har tester där det krävs 95% rätt och jag har också varit med om godkänt-nivåer på 35%.

Dessutom. Som skrivet ovan: en arbetsgivare som tolkar testresultat helt utan kontext är inte en arbetsgivare du vill jobba för.

Tack för svar båda två. Jag har bestämt mig för att göra intervjun, det kändes bara så jobbigt just när jag gjort testerna så jag kände mig helt i botten just då. tack för uppmuntrande ord! :)
 
Var du anställd inom kommunen eller var det privat arbetsgivare?

Var det en kommunal arbetsgivare, så tycker jag det ett slöseri med skattepengar.

Jag har varit med att alla anställda på ett företag (jag var konsult och slapp) har gjort testet där man fick en färg. Tanken var att de anställda skulle förstå att man är olika och man måste anpassa sin kommunikation om den man pratar är röd/blå/grön/gul. Det var fortfarande ett slöseri med pengar men privata företag får väl göra vad de vill med sina pengar.
Jag fick göra Myers-Briggs när jag jobbade inom kommun :D
Inte bara det, gruppen hade inom en period på fyra månader totalt 4st heldagar för arbetsgruppen (runt 15 pers) som "teambuilding". Bland annat skulle vi spela in "vår egen låt" i en studio, bygga farkoster till ägg och bygga broar av papper.

Brutalt slöseri med skattepengar!
 
Jag fick göra Myers-Briggs när jag jobbade inom kommun :D
Inte bara det, gruppen hade inom en period på fyra månader totalt 4st heldagar för arbetsgruppen (runt 15 pers) som "teambuilding". Bland annat skulle vi spela in "vår egen låt" i en studio, bygga farkoster till ägg och bygga broar av papper.

Brutalt slöseri med skattepengar!

Vi ska få en konsult som ska gå igenom färger eller M-B eller liknande för att vi ska lära oss att samarbeta (fast problemet ligger en nivå eller två över oss). Med skattepengar 🙈
 
Jag fick göra Myers-Briggs när jag jobbade inom kommun :D
Inte bara det, gruppen hade inom en period på fyra månader totalt 4st heldagar för arbetsgruppen (runt 15 pers) som "teambuilding". Bland annat skulle vi spela in "vår egen låt" i en studio, bygga farkoster till ägg och bygga broar av papper.

Brutalt slöseri med skattepengar!
Ja absolut det där med att spela in låtar, bygga äggfarkoster och pappersbroar. Däremot tror jag stenhårt på personlighetstester om man vill bygga trygga hållbara långvariga team. Att bli medveten om sina styrkor och svagheter o olika situationer men även sina kollegors. Ens styrkor i en viss situation kan bli förödande i andra. Att beskriva sig som envis - är en styrka när det kommer till att vilja lösa något -men kan ju också stjälpa eller ännu värre sinka tid i ett viktigt projekt för någon envis jävel bestämt sig för att något ska funka när alla andra kommit fram till att din INTE kommer att funka. Att vara ivrig, ha bråttom och hela tiden "vilja vidare" kan ju ha nackdelen att massor av jobb inte är färdiga, missar småfel som växer till giganter om man har otur. Å andra sidan kan en sån här person sätta en jädra fart på de som aldrig riktigt tycker att något är färdigt. De som har svårt att avsluta osv.
 
Tack för svar båda två. Jag har bestämt mig för att göra intervjun, det kändes bara så jobbigt just när jag gjort testerna så jag kände mig helt i botten just då. tack för uppmuntrande ord! :)
Testet är gjort för att vara stressigt. Det är liksom inte meningen att det ska vara en enkel ifyllningsövning. Och det som du känner som dåligt kan mycket väl vara ett fullgott resultat.

Jag har gjort flertalet liknande tester när jag sökt jobb och man känner ju sig lite dum i huvudet efteråt. Men utvärderingarna har varit rätt bra ändå.
 
Vi ska få en konsult som ska gå igenom färger eller M-B eller liknande för att vi ska lära oss att samarbeta (fast problemet ligger en nivå eller två över oss). Med skattepengar 🙈
Jisses, Filter har haft flera artiklar om att färgerna är bara humbug och det vansinniga i att kommunerna lägger pengar på nonsens. Kanske lokaltidningen vill göra en uppföljning av Filters artiklar, om de får ett tips.
 
Tack för svar båda två. Jag har bestämt mig för att göra intervjun, det kändes bara så jobbigt just när jag gjort testerna så jag kände mig helt i botten just då. tack för uppmuntrande ord! :)
Vad bra, jag tror som redan sagts att de där testerna är uppbyggda så att man inte ska hinna med alla. Sen vet jag inte om de hjälper arbetsgivaren att sålla fram lämpliga arbetstagare heller. Lycka till på intervjun!
 
Vad bra, jag tror som redan sagts att de där testerna är uppbyggda så att man inte ska hinna med alla. Sen vet jag inte om de hjälper arbetsgivaren att sålla fram lämpliga arbetstagare heller. Lycka till på intervjun!
Om man är urkass på en del så kan testet bli lättare efter ett tag och man är duktig så blir testet svårare efter ett tag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb De gånger jag fått tester i samband med sökt jobb så är det i princip alltid personlighetstest och ett logiskt test av typen välj rätt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 998
Senast: Vassi
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 868
Senast: Yrsel
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 302
Senast: Gunnar
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 623
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp