Tetrabönor

Kamomilla

Trådstartare
Inser att det relativt ofta är erbjudanden på bönor/kikärter på tetra och det vore bra för ekonomin att minska ner på animalierna.

Vad är era bästa, enklaste och godaste rätter med dessa tetror?

Behöver inte vara helt veg. men animalier ska inte vara huvudråvaran.
 
Inser att det relativt ofta är erbjudanden på bönor/kikärter på tetra och det vore bra för ekonomin att minska ner på animalierna.

Vad är era bästa, enklaste och godaste rätter med dessa tetror?

Behöver inte vara helt veg. men animalier ska inte vara huvudråvaran.

De små svarta är mina favoriter!

Istället för köttfärs till tacos, steks lätt i lite olja, går utmärkt att krydda med "tacokrydda" om man vill ha den smaken.

I sallad med vattenmelon till som tillbehör, sååå gott på sommaren!

Hummus på kikärtor är väl nästan givet också! :D
 
Blev sugen på denna bara för det dal makhani Men jag väljer däremot de bönor/ linser jag själv har hemma/ tycker om.

Naan är också otroligt simpelt att göra, jag använder den naturella mejeriprodukt jag har hemma (ofta creme fraiche) istället för att köpa hem någon yoghurt. Har gjort ost naan två gånger nu i sommar tex. :)
 
Inser att det relativt ofta är erbjudanden på bönor/kikärter på tetra och det vore bra för ekonomin att minska ner på animalierna.

Vad är era bästa, enklaste och godaste rätter med dessa tetror?

Behöver inte vara helt veg. men animalier ska inte vara huvudråvaran.
Kolla "portionen under tian", hennes recept är svingoda tycker jag.

På rak arm kommer jag på hennes mc'n'majs, gottebullar och kikärtsgrytor. Brukar göra en med kokosmjölk, spenat och chili.
 
Har suttit i tio minuter och försökt hitta ett recept, kanske från Zeina, men det är i alla fall i princip; stek MYCKET av finhackad svamp (stekpannan ska typ svämma över när du börjar steka), mosa svarta bönor i matberedare, blanda ihop och krydda med salt, peppar och persilja. Har för mig att det var mandelmjöl som skulle hålla ihop det hela? Någon som vet vilket recept jag far efter?
 
Inser att det relativt ofta är erbjudanden på bönor/kikärter på tetra och det vore bra för ekonomin att minska ner på animalierna.

Vad är era bästa, enklaste och godaste rätter med dessa tetror?

Behöver inte vara helt veg. men animalier ska inte vara huvudråvaran.
Frijoles refritos. Hacka lök och vitlök, krydda med spiskummin, oregano, svartpeppar, olika sorters chili och rökt paprikapulver. Stek på låg värme. När löken är genomskinlig, häll på en avrunnen burk bönor. Mosa och blanda med löken, tillsätt ev lite vatten och misopasta eller grönsaksfond om det blir för torrt. Smaka av med salt och ev pressad lime.

Ha som fyllning i quesadillas, till tacos, som dip till nachochips, till tostadas (bred på tortillas, strö över ost, kör i ugnen).

Cowboypytt: Gör en pyttipanna på tärnad sötpotatis, lök, bacon, majs och en avrunnen burk svarta bönor. Krydda med bbq-sås och paprikapulver eller chili.
 
Inser att det relativt ofta är erbjudanden på bönor/kikärter på tetra och det vore bra för ekonomin att minska ner på animalierna.

Vad är era bästa, enklaste och godaste rätter med dessa tetror?

Behöver inte vara helt veg. men animalier ska inte vara huvudråvaran.

Stek svarta bönor, eller andra bönor i en blandning av tomatpure, sambal oelek, mango chutney och liquid smoke eller rökt paprikapulver. Jättelätt, jättegott. Ät med ris eller i tunnbröd.

Hackad rödlök, hackad tomat, gärna persilja, salt, vinäger, olja och svarta bönor.

Stek kikärtor i mycket olja tills de blir gyllenbruna och använd i vilken gryta som helst, eller i sallad. Eller ät som snacks. Du kan också marinera kikärtor i vitlök och olja och annat gott och förvara i kylen i flera dagar. Stek vid behov.

Tar du det steget vidare och börjar blötlägga och koka så har du mat som börjar närma sig gratis.
 
Jag gör tacos med bönröra istället för köttfärs. Fräser kidneybönor i lite olja, tillsätter krossad tomat och kryddar med ca en halv portion tacokrydda (jag gör egen, lätt att googla fram recept). Äter det sen som man gör med vanlig svennetacos 😅😁
 
Vill du ha det ännu billigare kokar du själv. Bönor på tetra är svindyra jämfört med att göra själv. Dessutom får många problem med magen av tetrornas innehåll och tror då att de inte klarar bönor vilket de oftast gör om bönorna kokas som de ska och inte så som de görs till tetror.
 
Jag gör tacos med bönröra istället för köttfärs. Fräser kidneybönor i lite olja, tillsätter krossad tomat och kryddar med ca en halv portion tacokrydda (jag gör egen, lätt att googla fram recept). Äter det sen som man gör med vanlig svennetacos 😅😁
Samma här!
Ibland fuskar jag och gör en blandning på hackad tomat, kidneybönor, creme fraiche och tacokrydda.
Toppar med salsa, ost och grönsaker.
 
Vill du ha det ännu billigare kokar du själv. Bönor på tetra är svindyra jämfört med att göra själv. Dessutom får många problem med magen av tetrornas innehåll och tror då att de inte klarar bönor vilket de oftast gör om bönorna kokas som de ska och inte så som de görs till tetror.
Vad menar du är skillnaden i kokningen mellan "som man ska" och som till tetror"?
 
Vad menar du är skillnaden i kokningen mellan "som man ska" och som till tetror"?
Bönor till tetror kokas en gång (ofta i blötläggningsvattnet dessutom) och ligger sedan i det kokvattnet i tetran. Bönor (och ärtor med såklart) ska alltid blötläggas, sköljas, kokas upp, sköljas igen och sedan kokas klara i nytt vatten.
Det undrar jag också. Att man blir gasig av bönor beror väl på att magen inte är van, och bakteriefloran inte är anpassad? Äter man bönor oftare så går det bra.
Nej det beror inte på det. Även om man är helt ovan så blir man inte gasig/får ont i magen om bönorna är kokade på rätt sätt. Det vatten bönorna blötläggs i och kokas upp i första gången innehåller det där ämnet jag nu inte minns namnet på som gör en gasig. Om det sköljs bort finns ämnet inte kvar och man blir inte gasig.
 

Liknande trådar

Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 736
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 433
Senast: Squie
·
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
875
Senast: Gulis
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 734
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp