Teutonia Spirit S3

P

Piffelina

Någon som har denna vagn? Jag är sådär nöjd med våran vagn och börjar bli lite sugen på denna. Jag ska kolla på den i butiken imorgon på den, men vill gärna höra för och nackdelar också :)
Eftersom vi bor i stan så är det mest asfalt vi går på. Så det känns som den skulle passa oss.
 
Sv: Teutonia Spirit S3

Vad vill du veta lite mer specifikt?

Jag är väldigt kräsen och har den sedan feb -07. Den är inte perfekt, men det är ingen annan vagn heller...
 
Sv: Teutonia Spirit S3

Jag har den & är nöjd på de flesta punkter utom:

Det fastnar snö under hjulen när det är tösnö & blir olika höga styltor så för det första låser sig hjulen, de snurrar inte med styltorna & den riskerar att välta.
MEN jag ska förtydliga att jag inte hört ngn annan med detta problem, kanske min är ett måndagsexemplar.

Det andra, som är mkt vanligt, är att bromsen fastnar, alltså, bara för att man släppt bromsen så vägrar tex ena hjulet att snurra, man måste lirka lös den.

Hade den inte haft dessa problem hade jag älskat den.
 
Sv: Teutonia Spirit S3

Nej, ingen vagn är perfekt, om det ändå vore så :p

Är den stabil? För vissa vagnar med tre hjul är lite rangliga. Jag tycker UJ är det t ex.
Är den lätt att fälla ihop och lyfta in i bilen?

Vi bor i lägenhet, 5 trappsteg upp så jag lyfter våran vagn in i lägenheten. Som det är nu så lyfter jag ur henne först och sedan drar vagnen upp för jag får inget bra grepp för att kunna lyfta upp den. Så skulle det vara möjligt att lyfta in denna vagn? Utan att vara Hulken :D
 
Sv: Teutonia Spirit S3

Ok, det låter inte bra med snön där. Har för mig att fler har klagat på det på just med trehjulingarna, för då blir de lite ostabila. Men det är nog inte bara detta märket.
 
Sv: Teutonia Spirit S3

Jag har inte haft det problemet som chrysler skriver om och inte en väninna heller som också har en spirit s3. Kanske beror på var man bor (hur snön är)? Vi bor i Stockholm.
 
Sv: Teutonia Spirit S3

Nej, ingen vagn är perfekt, om det ändå vore så :p

Är den stabil? För vissa vagnar med tre hjul är lite rangliga. Jag tycker UJ är det t ex.
Är den lätt att fälla ihop och lyfta in i bilen?

Vi bor i lägenhet, 5 trappsteg upp så jag lyfter våran vagn in i lägenheten. Som det är nu så lyfter jag ur henne först och sedan drar vagnen upp för jag får inget bra grepp för att kunna lyfta upp den. Så skulle det vara möjligt att lyfta in denna vagn? Utan att vara Hulken :D

Jag tycker den är stabil (blir väl det genom sin tyngd?). Men på kraftig sidlutning (till exempel i skogen) blir den såklart ostadig.

Jag skulle absolut skumpa upp och ner vagnen för 5 trappsteg - det fixar den jättefint! För även om den är lätt att fälla tycker jag den får stort omfång när man bär den (jag är ändå lång, men tycker ibland det är svårt att få grepp om den när jag lyfter in den i bilen och den vill gärna fälla ut sig igen. Det ska finnas någon liten rem eller nåt som håller ihop den men det har jag inte hittat. Sen är den ju rätt tung... Har man grejer i varukorgen blir vagnen ännu större ihopfälld (framhjulet hamnar där varukorgen är när vagnen fälls och är det grejer där så går den inte ihop riktigt).
 
Sv: Teutonia Spirit S3

Jag har den & är nöjd på de flesta punkter utom:

Det fastnar snö under hjulen när det är tösnö & blir olika höga styltor så för det första låser sig hjulen, de snurrar inte med styltorna & den riskerar att välta.
MEN jag ska förtydliga att jag inte hört ngn annan med detta problem, kanske min är ett måndagsexemplar.

Det andra, som är mkt vanligt, är att bromsen fastnar, alltså, bara för att man släppt bromsen så vägrar tex ena hjulet att snurra, man måste lirka lös den.

Hade den inte haft dessa problem hade jag älskat den.

Det där med bromsen har både jag och min väninna problem med så det verkar finnas på i princip alla vagnar. Blev bra ett tag efter service (de smörjde) så antagligen går det att undvika genom återkommande smörjning (fast vem orkar?).

Den funkar ju ändå, men det är lite irriterande att behöva rucka vagnen fram och tillbaka en gång för att få bromsen att släppa...
 
Sv: Teutonia Spirit S3

Jag kom på att jag har ett tips - något som jag gärna hade vetat när jag valde vagn. Det finns ju vanliga färger och så finns det fashion-färger. Det skiljer inte på enbart färgerna - de har lite olika design på suffletterna (den del som öppnar upp tittluckan). Jag skulle absolut valt fashion-färg om jag vetat det (har nu en i standard-färg). Min tittlucka öppnas med en ful dragkedja och den vill hela tiden falla tillbaka på sin plats - fashionfärgernas sufflett har en annan och snyggare konstruktion.

Sen kan man köpa dessa vagnar mycket billigare från Tyskland men det kan vara bra att veta att det skiljer sig på två punkter:
Tyska vagnar saknar urramlingsskydd (fast det hade jag personligen bara sett som något positivt, tycker det fungerar dåligt).
Tyska vagnar har annat handtag än de som är gjorda för svenska marknaden/svenskt klimat.

Lycka till!
 
Sv: Teutonia Spirit S3

Tack för hjälpen!
Jag kollade i butiken men tyvärr hade de inte den modellen inne så jag ska åka senare i veckan till en annan butik. Ska kolla hur den är att fälla ihop.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 936
Senast: Madalitso
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 344
Senast: Acto
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
821
Senast: Rosett
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 910
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp