Texter i låtar

Rie

Trådstartare
Det finns några populära låtar som, om man lyssnar ordentligt, inte har så snäll text.

Det kanske inte var meningen när de skrevs att man skulle sammankoppla dem med de taskigheter som uppmärksammas mer och mer, men i alla fall.
Ta underbara melodin, "Every breath you take (every move you make, ill be watching you....)"
Eller den lite utpressande Eiffeltornet. "Jag ska hoppa ifrån Eiffeltornet om du lämnar mig...jag ska hämnas om "
Jag hörde ytterligare en i liknande stil häromdagen, men jag har glömt vad det varför en för det var första gången jag hörde den. Den gjorde i alla fall att jag började fundera på det här.

Och ta de här Dunka mig gul och blå eller Slå mig hårt i ansiktet..... usch.
 
Det finns några populära låtar som, om man lyssnar ordentligt, inte har så snäll text.

Det kanske inte var meningen när de skrevs att man skulle sammankoppla dem med de taskigheter som uppmärksammas mer och mer, men i alla fall.
Ta underbara melodin, "Every breath you take (every move you make, ill be watching you....)"
Eller den lite utpressande Eiffeltornet. "Jag ska hoppa ifrån Eiffeltornet om du lämnar mig...jag ska hämnas om "
Jag hörde ytterligare en i liknande stil häromdagen, men jag har glömt vad det varför en för det var första gången jag hörde den. Den gjorde i alla fall att jag började fundera på det här.

Och ta de här Dunka mig gul och blå eller Slå mig hårt i ansiktet..... usch.
Fast Every breath you take handlar ju om exakt det som texten säger, en besatt ”kärlek”. Jag tror tvärtemot du - att de flesta såna låtar är skrivna fullt medvetet, men att det är den ”stora massan” som inte förstår vad de handlar om.

Då tycker jag det generellt är betydligt värre med låtar som är skrivna som positiva kärlekslåtar men innehåller rader som tyder på någon slags ”äganderätt” av partnern.
 
Denna vers...kan man ju tolka hur man vill då...tror vi alla nynnar och sjunger igenkännande när vi hör den här låten, utan att egentligen tänka på vad vi egentligen kanske sjunger om...

Girl, I want to make you sweat
Sweat 'til you can't sweat no more
And if you cry out
I'm gonna push it
Push it, push it some more.
A-la-la-la-la-long
A-la-la-la-la-long
Long, long, le-long, long, long.


 
Sen denna, som är högst kontroversiell och riktigt nasty i mitt tycke. A rapist-song har den kallats och Pharell har medgett att texten är olämplig. Låten bannades på många radiostationer och på många universitet i USA när den släpptes.

 
Någon som har Instagram kan väl inte ha missat alla föräldrar som lagt denna musik med text på sina barns olika outfits?
:eek::eek:

Now that's the way that it goes
When we up in the spot, the shit be flooded with hoes
See, we a make it hot, the chicks will come out their clothes
That's when you get it, mami already know, I suppose
Turn it up
Shorty wildin' and shorty open, she beastin' it out
For the record, just a second, I'm freakin' it out
While she tryin' to touch, see, I was peepin' it out
She turned around and was tryin' to put my dick in her mouth

I let her
Touch it, bring it, babe, watch it
Turn it, leave it, stop, format it
 
Sen kanske inte Lady Gaga skulle ha kompat den här texten som egentligen handlar om näthat tror jag det var, tillsammans med R.Kelly..:crazy: Innebörden i orden blir sååå mycket otäckare då

 
Denna vers...kan man ju tolka hur man vill då...tror vi alla nynnar och sjunger igenkännande när vi hör den här låten, utan att egentligen tänka på vad vi egentligen kanske sjunger om...

Girl, I want to make you sweat
Sweat 'til you can't sweat no more
And if you cry out
I'm gonna push it
Push it, push it some more.
A-la-la-la-la-long
A-la-la-la-la-long
Long, long, le-long, long, long.


Menar du att texten är otrevlig? Jag tolkar ju inte ”cry out” som att gråta, utan något positivt i sammanhanget.

Sen måste jag påpeka att det inte är Bob Marley som gjort den, utan Inner Circle.
 
Fast Every breath you take handlar ju om exakt det som texten säger, en besatt ”kärlek”. Jag tror tvärtemot du - att de flesta såna låtar är skrivna fullt medvetet, men att det är den ”stora massan” som inte förstår vad de handlar om.

Då tycker jag det generellt är betydligt värre med låtar som är skrivna som positiva kärlekslåtar men innehåller rader som tyder på någon slags ”äganderätt” av partnern.
Ja Every Breath You Take (I'll Be Watching You) handlar ju om en stalker.

Bara den här versen är tämligen uppenbar:

"Every move you make
And every vow you break
Every smile you fake
Every claim you stake
I'll be watching you"


Väldigt mycket av den populärkulturella kärleken (syftar nu på den andra delen av ditt inlägg) handlar om mer eller mindre osunda relationer, tyvärr. Brrr man ska hela varanda och vara allt för varandra och inget annat behövs.
 
Denna vers...kan man ju tolka hur man vill då...tror vi alla nynnar och sjunger igenkännande när vi hör den här låten, utan att egentligen tänka på vad vi egentligen kanske sjunger om...

Girl, I want to make you sweat
Sweat 'til you can't sweat no more
And if you cry out
I'm gonna push it
Push it, push it some more.
A-la-la-la-la-long
A-la-la-la-la-long
Long, long, le-long, long, long.


Denna får jag såna rysningar av nuförtiden, sjöng den hur mycket som helst när jag var yngre men nu går det inte mer :crazy: i mitt huvud blir den lite rå iaf
 

Liknande trådar

Kultur Tiderna ändras och normerna likaså. Jag har börjat reflektera över hur många gamla pojkbandslåtar som är riktigt creepy. En riktigt...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 889
Senast: Dobby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp