Texter i låtar

Okej, då ser vi det olika. Jag tycker det är problematiskt om samhället uppmuntrar till att tjejer/kvinnor ska vara männen till lags och normalisera mäns kontrollerande - oavsett om det sker via musik eller annat. För mig handlar inte den biten om ”olika åsikter”, utan en gammal norm vi behöver bli av med.
Jag tror stenhårt på att vi lever farligt om vi försöker kontrollera kulturen. Därmed inte sagt att jag är för att spela gangsterrap för elever i skolan utan diskussion efter till exempel.
 
När jag var 13 så var Closer med Nine Inch Nails min favoritlåt, så jag tycker att det där låter ganska snällt ändå! Men estetiska uttryck är liksom något annat än att man skulle ha en skev världsåskådning.


You let me violate you
You let me desecrate you
You let me penetrate you
You let me complicate you

I broke apart my insides
(Help me) I've got no soul to sell
(Help me) the only thing that works for me
Help me get away from myself

I wanna fuck you like an animal
I wanna feel you from the inside
I wanna fuck you like an animal
My whole existence is flawed
You get me closer to God

You can have my isolation
You can have the hate that it brings
You can have my absence of faith
You can have my everything
you tear down my reason

(Help me) it's your sex I can smell
(Help me) you make me perfect
(Help me become somebody else

I wanna fuck you like an animal
I wanna feel you from the inside
I wanna fuck you like an animal
My whole existence is flawed
You get me closer to God

Through every forest
Above the trees
Within my stomach
Scraped off my knees
I drink the honey
Inside your hive
You are the reason
I stay alive


Jag lyssnar definitivt inte bara på "snäll" musik, tvärtom för det mesta. Jag lyssnar mest på musik när jag är arg eller ledsen (bortsett från slölyssnade på radio i bilen) men för mig blir det galet när folk väljer musik som blir helt fel i sammanhanget för att de (antar jag!) inte lyssnat på texten.
Speciellt märkligt verkar folks val av "romantiska" låtar vara till tex bröllop och liknande. Typ låtar som handlar om otrohet eller stalking om man bryr sig om att faktiskt lyssna på mer av texten är refrängen...
 
Va? Jag frågade ärligt vad du tyckte var problematiskt med texten. Jag hade nog förväntat mig ett svar eftersom du la in låten här som exempel. Att googla upplyser mig liksom inte om hur du tolkar den.
Suck. Fast nu är låttexten allmänt känd för att kunna tolkas som en explicit sexakt vare sig det handlar om en våldtäkt eller inte så beskriver texten rough manners. Som sen många barn runt om världen trallar med i. MIN tolkning, har jag inte sagt ett ord om och den var heller inte min mening att uttrycka, vare sig när jag postade inlägget eller nu eller sen. Som sagt, tråkig ton och onödig diskussion.

Jag skrev bokstavligen så här:

"Denna vers...kan man ju tolka hur man vill då...tror vi alla nynnar och sjunger igenkännande när vi hör den här låten, utan att egentligen tänka på vad vi egentligen kanske sjunger om..."
 
Jag är inte ute efter att kontrollera något, men ser det som en rimlig del i samhällsdebatten.
Fast näe, då blir det tillslut att det ena och det andra får inte skrivas och spelas för att det kan påverka på det och det sättet, det är väldigt farligt att börja tänka så.

Tycker det är viktigare att lära barn och ungdomar och folk överlag att skilja på verklighet och fantasier och känslor osv i låttexter och verkligheten. Musik får aldrig bli någonting som ska påverka samhället åt ett håll.
 
Suck. Fast nu är låttexten allmänt känd för att kunna tolkas som en explicit sexakt vare sig det handlar om en våldtäkt eller inte så beskriver texten rough manners. Som sen många barn runt om världen trallar med i. MIN tolkning, har jag inte sagt ett ord om och den var heller inte min mening att uttrycka, vare sig när jag postade inlägget eller nu eller sen. Som sagt, tråkig ton och onödig diskussion.

Jag skrev bokstavligen så här:

"Denna vers...kan man ju tolka hur man vill då...tror vi alla nynnar och sjunger igenkännande när vi hör den här låten, utan att egentligen tänka på vad vi egentligen kanske sjunger om..."
Sticker ut hakan. Här ger du ju dig själv tolkningsföreträde när du skriver "tror vi alla... /... /utan att egentligen tänka på vad vi egentligen kanske sjunger om..."

Personligen har jag inte sjungit med i texten eller tolkat den på det sätt som du gjort.
Och min gissning är att de flesta är något mittemellan oss två: vissa sjunger med och andra gör inte det.
 
Denna vers...kan man ju tolka hur man vill då...tror vi alla nynnar och sjunger igenkännande när vi hör den här låten, utan att egentligen tänka på vad vi egentligen kanske sjunger om...

Girl, I want to make you sweat
Sweat 'til you can't sweat no more
And if you cry out
I'm gonna push it
Push it, push it some more.
A-la-la-la-la-long
A-la-la-la-la-long
Long, long, le-long, long, long.


Jag kommer ihåg när den gruppen/åten var med i disneyklubben på 80-talet. Programledarna och barnen i publiken sjöng och dansade med. Hade lnog inte hänt idag.
 
Fast näe, då blir det tillslut att det ena och det andra får inte skrivas och spelas för att det kan påverka på det och det sättet, det är väldigt farligt att börja tänka så.
Att diskutera innebörden i låttexter? Jag tycker det är jätteviktigt att diskutera (framför allt med unga) hur samhället trycker på normer oavsett om det kommer från folks åsikter, reklam, film, litteratur eller annat. Om våld i relationer romantiseras tycker jag det är extra viktigt att belysa och prata om, och jag ser inte varför musik skulle exkluderas ur det?
 
Jag älskar tankeväckande musik! Därför har jag mest problem med den inte ovanliga varianten av kärlekslåtar som är menade som ”gulliga” men i själva verket beskriver en ohälsosam kärlek. Dvs där det framstår som att det skulle vara något eftersträvansvärt. Låtar med texter som medvetet beskriver något annat är något jag personligen generellt föredrar.
Man vara tydlig och rak i låtar som handlar om bröllop, som i Alice Coopers "Roses on white lace"... :-)
 
Att diskutera innebörden i låttexter? Jag tycker det är jätteviktigt att diskutera (framför allt med unga) hur samhället trycker på normer oavsett om det kommer från folks åsikter, reklam, film, litteratur eller annat. Om våld i relationer romantiseras tycker jag det är extra viktigt att belysa och prata om, och jag ser inte varför musik skulle exkluderas ur det?
Som sagt, det beror på hur man tolkar saker och ting. Jag har heller inte riktigt sett texter som romantiserar våld i relationer? Kan du ge exempel på dom? Att texter om det finns, absolut, men jag ser dom inte som romantiserande iallafall.
 
Själv reagerar jag mest på när folk tolkar tex "Every breath you take" som någon romantisk gulligull-låt. Minns tex när jag var i något stall och kanalen Lugna Favoriter spelades på stallradion. Folk kunde då ringa in och skicka kärleksönskningar till valfri person och önska en låt. Det var inte ovanligt att folk ringde in och pratade om låtarna de önskade med en tanke om dem som just "fint romantiska" och sedan spelades någon låt som handlar om extrem olycka, sexuellt våld eller något som absolut inte var det den önskande personen tolkade det som.

Sådant har jag märkt av i flera situationer, inte bara när jag lyssnat på radio. Tycker absolut att musik ska få handla om vad som helst. Det som inte är min smak kan jag ju bara låta bli att lyssna på :D Men ja, ibland vore det nog bra om folk kollade upp låttexter en gång extra så att de faktiskt vet vad låtarna handlar om...
 
Som sagt, det beror på hur man tolkar saker och ting. Jag har heller inte riktigt sett texter som romantiserar våld i relationer? Kan du ge exempel på dom? Att texter om det finns, absolut, men jag ser dom inte som romantiserande iallafall.
Som jag skrev tidigare handlar det framförallt om någon slags ”äganderätt” till partnern - dvs kontrollerande som inte sällan kan leda till våld (i realiteten alltså). Sällan det sjungs om våld på det sättet, men sånt som i alla fall jag ser som ohälsosamt i ett förhållande och enligt gamla värderingar. Kan tyvärr inte ge exempel på rak arm då det är sånt jag oftast hör på radion och oftast inte tillhör genres jag lyssnar på så mycket själv.
 
Själv reagerar jag mest på när folk tolkar tex "Every breath you take" som någon romantisk gulligull-låt. Minns tex när jag var i något stall och kanalen Lugna Favoriter spelades på stallradion. Folk kunde då ringa in och skicka kärleksönskningar till valfri person och önska en låt. Det var inte ovanligt att folk ringde in och pratade om låtarna de önskade med en tanke om dem som just "fint romantiska" och sedan spelades någon låt som handlar om extrem olycka, sexuellt våld eller något som absolut inte var det den önskande personen tolkade det som.

Sådant har jag märkt av i flera situationer, inte bara när jag lyssnat på radio. Tycker absolut att musik ska få handla om vad som helst. Det som inte är min smak kan jag ju bara låta bli att lyssna på :D Men ja, ibland vore det nog bra om folk kollade upp låttexter en gång extra så att de faktiskt vet vad låtarna handlar om...
Ja, Sting har väl själv sagt i nån intervju gällande den låten, att nån hade kommit fram till honom vid nåt tillfälle och sagt att de älskade låten och hade spelat den på sitt bröllop… Och han kände mest ”oj, lycka till med det förhållandet”, typ.

På samma tema är det för mig obegripligt att I will always love you är en populär bröllopslåt och spelas som kärleksförklaring. Då har man nog missat en hel del i texten. :D

Men ja, jag har personligen en tendens till att lyssna på texterna när jag hör musik, har insett under årens gång att alla inte är likadana. :D
 
Som jag skrev tidigare handlar det framförallt om någon slags ”äganderätt” till partnern - dvs kontrollerande som inte sällan kan leda till våld (i realiteten alltså). Sällan det sjungs om våld på det sättet, men sånt som i alla fall jag ser som ohälsosamt i ett förhållande och enligt gamla värderingar. Kan tyvärr inte ge exempel på rak arm då det är sånt jag oftast hör på radion och oftast inte tillhör genres jag lyssnar på så mycket själv.
Men är det äganderätt som beskrivs bara för att situationen är utifrån den ena partnern eller om det är den ena partnern som just för stunden ger njutningen så att säga till den andra? Jag tycker inte det har med äganderätt att göra övht. Eller menar du att man också då måste få den andra partens perspektiv med i texten för att garantera att njutningen gers med ett godkännande?
 

Liknande trådar

Kultur Tiderna ändras och normerna likaså. Jag har börjat reflektera över hur många gamla pojkbandslåtar som är riktigt creepy. En riktigt...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 888
Senast: Dobby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp