Thailand med småbarn

malumbub

Trådstartare
Vi ska åka till Thailand i november enligt svärfars önskan (han fyller 70). Dottern är då två månader från att fylla 3. Jag känner mig inte helt bekväm med situationen och behöver få tips, förslag och erfarenheter från allvetande Buke.

Hur är det att komma till Thailand? Dos&Don'ts? Hur förbereder vi flygresan? Vad ska man absolut inte glömma?

Hur klarar era barn av långa flygresor? Dottern tröttnar snabbt och sitter inte still långa stunder.

Vi kommer bo på ett turisthotell, med turistmiljö omkring oss. Vi kommer vara borta i 14 dagar.

Jag som är skitpetig med maten är redan nervös.

Pass har vi koll på. Ska försöka på nytt imorn med vårdcentralen om vaccination. (Redan pratat med BVC, men blev hänvisad till vc, för säkerhets skull.)

(Valet att åka så långt som till Thailand kan vi diskutera i en annan tråd. Hade vi fått bestämma hade det blivit ett annat resmål och ett annat upplägg.)
 
Jag kan bara göra ett inpass på en enda punkt: maten är fantastisk. På fina Koh Lanta, där jag varit, kunde man sätta sig nästan varsomhelst och äta jättegott. Dessutom finns i de här turistområdena bra internationell mat också, som pizza och hamburgare.
 
Jag kan bara göra ett inpass på en enda punkt: maten är fantastisk. På fina Koh Lanta, där jag varit, kunde man sätta sig nästan varsomhelst och äta jättegott. Dessutom finns i de här turistområdena bra internationell mat också, som pizza och hamburgare.
Det låter ju bra. Jag brukar gilla thai-recept, så jag jobbar på att slappna av med det där. (Är likadan vart jag än ska.)
Dottern tål inte mjölkprotein och äter helst köttbullar o pasta, men vi hoppas på att hon blir mer öppen till/på resan.
 
Vi ska åka till Thailand i november enligt svärfars önskan (han fyller 70). Dottern är då två månader från att fylla 3. Jag känner mig inte helt bekväm med situationen och behöver få tips, förslag och erfarenheter från allvetande Buke.

Hur är det att komma till Thailand? Dos&Don'ts? Hur förbereder vi flygresan? Vad ska man absolut inte glömma?

Hur klarar era barn av långa flygresor? Dottern tröttnar snabbt och sitter inte still långa stunder.

Vi kommer bo på ett turisthotell, med turistmiljö omkring oss. Vi kommer vara borta i 14 dagar.

Jag som är skitpetig med maten är redan nervös.

Pass har vi koll på. Ska försöka på nytt imorn med vårdcentralen om vaccination. (Redan pratat med BVC, men blev hänvisad till vc, för säkerhets skull.)

(Valet att åka så långt som till Thailand kan vi diskutera i en annan tråd. Hade vi fått bestämma hade det blivit ett annat resmål och ett annat upplägg.)

Nu har jag inte barn, men en av mina bästa vänner har varit i Thailand med småbarn flera gånger. Sist de var där var det lilla barnet strax över året och det stora skulle precis fylla tre.

(Min syster har precis varit iväg på långresa i sri lanka/Maldiverna med sina barn, där den lilla skulle fylla fyra om några månader, det gick också toppen!)

Maten är fantastisk i Thailand!
Klimatet, folket och stränderna också.
Ni kommer säkerligen få en superfin resa, njut!
 
Vi var i Phuket för så många år sedan (så mycket lär ha ändrats och mina tips lär vara rätt daterade) men redan då kunde en gå till en ”svensk” restaurang och äta köttbullar. Vi gjorde inte det, för farmor och farfar och kusinen som vi i så fall skulle gått dit för, gillade all annan mat så mycket att det var onödigt. Men ja, möjligheten fanns! Även hotellet hade rätt ”snäll” mat vilket underlättade lite för kusinen med föräldrar (han var runt 3/4 eller så, så skönt för föräldrarna att inte bara vara tvugna att gå iväg med honom när/om han inte ville :) )
 
Thailand är grymt med barn! På restaurangerna är de väldigt omhändertagande och fixar gärna med meny om ngt inte fungerar. Samt roar barn när man väntar.

Rest en del runtom Thailand om det är till mai Khao lak m tui ni ska till har jag varit där för ngt år sen.

All-inclusive är helt värdelöst i Thailand. Billig jättegod mat överallt. Ungarna älskade pannkakan som dem gör i mopedbilar.

Flyg. iPad och film. Går bättre än vad man tror oftast. Du har ju ett säte till honom och barn är så små att de kan sova i det.
 
Dukoral - resevaccin mot kolera och turistmage! Vi har rest flera gånger i Sydostasien och de resor vi och barnen har tagit dukoral har varit mycket enklare eftersom de gångerna har ingen blivit magsjuk. Vaccinationscentralen rekommenderar inte längre Dukoral till Thailand eftersom kolera inte är ett problem där och skyddet mot turistmage är långt ifrån 100%. Men jag ska aldrig mer resa till Thailand och liknande länder utan Dukoral.

Inför sista resan vaccinerade vi även dem mot vattkoppor. Har barnet vattkoppor när man ska resa iväg då kommer man inte iväg och får de vattkoppor när man är där kanske man inte får komma ombord på flyget hem. Det sista är i och för sig bara hörsägen, men våra barn var så gamla att vi ville att de skulle få slippa vattkoppor så Thailandsresan var bara en ursäkt för att vaccinera dem.

Ta med extra mat till flyget. Flygplansmaten är ju alltid lite konstig och kan få vilket barn som helst att rynka på näsan. Det är ju helt ok om man flyger ett par timmar till Medelhavet, men under en Thailandsflygning är det ju bra om barnet äter något annars blir det ju lite gnälligt.
 
@SaraMara har en supersmart lösning som gör stolen till säng för barnet. Annars är det väl ladda ned filmer, ha med leksaker, ritsaker och sånt.

Jag har läst om att man kan hyra bilstol via nån på plats (beror lite vart i Thailand ni ska) och överlag finns det mycket svenskar i Thailand så det mesta går att lösa verkar det som.
 
@SaraMara har en supersmart lösning som gör stolen till säng för barnet. Annars är det väl ladda ned filmer, ha med leksaker, ritsaker och sånt.

Jag har läst om att man kan hyra bilstol via nån på plats (beror lite vart i Thailand ni ska) och överlag finns det mycket svenskar i Thailand så det mesta går att lösa verkar det som.
Jag ser verkligen inte fram emot 4 timmars taxiresa efter flygturen...men det får ju lösa sig, på nåt sätt.
 
Jag ser verkligen inte fram emot 4 timmars taxiresa efter flygturen...men det får ju lösa sig, på nåt sätt.
Jag kan tipsa om barnresebutiken på nätet, de har massor av bra grejer att underlätta flygresan med. Vår 2,5-åring har gjort tre långflygningar t&r redan och det har gått jättebra. Vi har dock preppat ordentligt innan på nivån av att fylla en handbagageväska med "överraskningar" i form av små leksaker inslagna, strunta i alla matregler, vill hon käka bara oliver och parmesanost (hon är lite annorlunda i maten :D ) på planet så köper vi in sådant tills hon tröttnar, massor av nedladdade favoritprogram på en egen telefon med hörlurar (SF kids är toppen!), svala kläder så hon inte blir för varm, flera ombyten och så mycket peppning innan om hur kul det ska bli att flyga, att få komma iväg och bada osv. Hon pratar dagligen om att hon vill åka till "Messiko" igen så det tycks ha funkat. :D

Vad gäller taxiresan så kolla om det finns privata transferalternativ som har bilbarnstolar (i vart fall framåtvända - är ju bättre än inget). Så gör vi varje år i Mexiko, lite dyrare än vanlig taxi men å andra sidan större, bekvämare, säkrare och man kan få lite extra service i form av stopp vid matbutik, stopp på toaletter eller för att sträcka benen osv. Jag har aldrig varit i Thailand men på Bali fanns sådant i alla fall så tänker att det borde finnas en stor marknad för det i turistmeckat liksom.

Vi har verkligen uppskattat våra långresor. Det är rätt mysigt att ha så lång tid tillsammans i familjen också, det är sällan vi sitter ned bredvid varandra och har tillfälle att mysa, läsa, busa och skratta i 12 h i sträck liksom. Vår dotter sover fortfarande middag så hon sov bort säkert tre timmar av resan dit (som skedde på dagtid) och 7 timmar på vägen hem (som var kväll/natt), kan ju också vara ett tips att inte helt avvänja från innan resan just. Rätt skönt väl i värmen också, att ha en anledning att fly solen och hettan mitt på dagen.
 
Tips: Lägg inte så stor vikt vid att barnet måste få i sig "riktig mat" varje dag, det blir bara onödig stress. När vi var på semester med mitt barn i den åldern blev dieten enbart glass, pommes, frukt och yoghurt, han överlevde ändå och hade massor av energi!
 
Resan närmar sig och jag måste påminna svärfar igen om säkerheten under taxiresan. Förra gången jag tog upp det verkade han tycka att dottern kunde sitta i knät på mig... :banghead:

Vi ska hämta ut drickvacccin imorn och dottern är vaccinerad mot hepA. Den biten är under kontroll.

Nåt mer vi inte ska missa?
 
Vi ska åka till Thailand i november enligt svärfars önskan (han fyller 70). Dottern är då två månader från att fylla 3. Jag känner mig inte helt bekväm med situationen och behöver få tips, förslag och erfarenheter från allvetande Buke.

Hur är det att komma till Thailand? Dos&Don'ts? Hur förbereder vi flygresan? Vad ska man absolut inte glömma?

Hur klarar era barn av långa flygresor? Dottern tröttnar snabbt och sitter inte still långa stunder.

Vi kommer bo på ett turisthotell, med turistmiljö omkring oss. Vi kommer vara borta i 14 dagar.

Jag som är skitpetig med maten är redan nervös.

Pass har vi koll på. Ska försöka på nytt imorn med vårdcentralen om vaccination. (Redan pratat med BVC, men blev hänvisad till vc, för säkerhets skull.)

(Valet att åka så långt som till Thailand kan vi diskutera i en annan tråd. Hade vi fått bestämma hade det blivit ett annat resmål och ett annat upplägg.)
Vi har varit i Thailand två gånger med dottern (7mån och 1,5år) och kommer åka igen i början av nästa år då lillebror är tillräckligt gammal.

När vi har åkt har vi alltid fått kvällsflygning dit = barnet har mest sovit resan ner så det har inte varit några som helst problem. Hon har däremot lätt för att bli åksjuk och har spytt vid lyft/landning så extrakläder och påsar att kräkas i kan vara bra att ha! Lite snacks och pyssel att ha på planet om barnet ej kan sova. Vi har använt telefon/padda mycket på just flygningar, med appar och filmer som hon gillar. Hem har vi åkt dagtid och då får man sysselsätta så gott det går. Kanske köpa med lite ritböcker, klistermärken osv. Sen måste man ju inte sitta stilla i 10-11 timmar utan man kan gå omkring lite också.
Nässpray kan vara bra om barnet blir svullet/störd vid lyft/landning men våran tjej har aldrig märkt av det.
Försök att släppa tankar på folk runtomkring och ha fokus på er och erat barn, gör det bästa av situationen bara.

När ni kommer till Thailand är det bara att njuta!
Mycket solskydd, solen är extremt stark så hellre för mycket skydd än för lite. Se till att en art använda vatten som ni köper på flaskor.

Jag har inte upplevt att det finns något du absolut inte bör göra, speciellt inte om ni ska bo på en resort. Njut av livet och slappna av!

Maten är GUDOMLIG och där vi har varit har dom alltid varit väldigt tillMötesgående med önskemål om ändringar för barnets skull (inga kalla grönsaker osv, okryddat). Det finns mycket nudlar och risrätter.

Vi har alltid älskat varenda minut av våra resor till Thailand och jag hoppas att du kan det också. Det är ett fantastiskt land om man ser till värmen, barnvänligheten och alla thailändare vi träffat har varit extremt härliga människor (dom otrevliga människorna man kan råka möta på är turister....). Vi kommer som sagt åka tillbaka inom kort, då är dottern 3,5 och lillebror kommer vara ett par månader.
 
Resan närmar sig och jag måste påminna svärfar igen om säkerheten under taxiresan. Förra gången jag tog upp det verkade han tycka att dottern kunde sitta i knät på mig... :banghead:

Jag skulle inte lämna något så viktigt till svärfar. Det låter som en mardröm att komma fram efter lång resa, värmen slår emot en och taxi rullar fram och där är bara tvåpunktsbälten och ingen barnstol.
 
Jag skulle inte lämna något så viktigt till svärfar. Det låter som en mardröm att komma fram efter lång resa, värmen slår emot en och taxi rullar fram och där är bara tvåpunktsbälten och ingen barnstol.
Man kan se om hotellet kan ordna med taxi och bilstol, men det blir nog svårt att få fram en bilstol utan kontakter annars..
vi har släpat med oss från Sverige när dottern var liten samt åkt buss med flygbolaget dom gånger vi flugit när hon varit äldre.
Medan vi vistats i Thailand har vi valt att inte åka taxi just pga bristen på barnstolar, istället har vi åkt Tuktuk.
 
Resan närmar sig och jag måste påminna svärfar igen om säkerheten under taxiresan. Förra gången jag tog upp det verkade han tycka att dottern kunde sitta i knät på mig... :banghead:

Vi ska hämta ut drickvacccin imorn och dottern är vaccinerad mot hepA. Den biten är under kontroll.

Nåt mer vi inte ska missa?
Var landar ni? Kolla kids on board svenska ägare med svenskt säkerhetstänk!
 
Jag skulle inte lämna något så viktigt till svärfar. Det låter som en mardröm att komma fram efter lång resa, värmen slår emot en och taxi rullar fram och där är bara tvåpunktsbälten och ingen barnstol.
Jag hade helst bokat allting själv, men det är inte riktigt så det funkar den här gången.
 
Jag hade helst bokat allting själv, men det är inte riktigt så det funkar den här gången.
Det finns fördelar och nackdelar att resa med släkten. :crazy:

Kan du inte göra research på t.ex. Familjeliv eller i facebookgruppen Thailandgruppen - vi som reser med barn och föreslå ett taxibolag som har bilbarnstolar?
 

Liknande trådar

Småbarn Dottern är fullkomligt vattentokig och i sommar har hon lärt sig att hjälpligt sprattla sig fram på djupt vatten utan flythjälpmedel och...
Svar
1
· Visningar
679
Senast: WBanna
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 132
Senast: alazzi
·
R
Kropp & Själ Jag behöver superbra tips för en resa i oktober. Hilfe please! Av olika skäl kan det hända att min redan planerade resa (Iran) måste...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 625
Senast: Raderad medlem 6459
·
Gravid - 1år Jag bor utanför en lite större stad och valde att gå på en MVC som jag egentligen inte tillhör (trivdes verkligen inte på den andra!)...
Svar
10
· Visningar
1 270
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp