thaimat onyttigt??

hejkompisar

Trådstartare
hej jag undrar hur nyttigt thaimat är? det borde väl ändå va rätt nyttigt eftersom de äter d typ varje dag i thailand. och jag menar inte typ friterad kyckling utan typ pad thai💕💕💕
 
Allt beror på hur mycket du äter och vad maten innehåller men äter man normal mängd så är det ingen fara.

Vad anser du är onyttig mat?
jag vet inte typ godis/snacks/kakor, snabbmat/restaurang, vitt bröd, såser och jag kommer inte på så mycket ahhaha
 
jag vet inte typ godis/snacks/kakor, snabbmat/restaurang, vitt bröd, såser och jag kommer inte på så mycket ahhaha
Nä? Sås är helt normalt till maten. Vitt bröd är bara vitt bröd.

Allt handlar om hur ofta och hur mycket.
Äter man varierat funkar det mesta!

Snabbmat är ok om man äter det ibland, inte alla dagar i veckan.

Tycker du ska försöka sluta fundera i termer nyttigt/onyttigt. Ät vanlig nat och lägg in snabbmat, restaurangmat, godis och snacks ibland.
 
jag vet inte typ godis/snacks/kakor, snabbmat/restaurang, vitt bröd, såser och jag kommer inte på så mycket ahhaha
Godis/snacks/kakor är inte mat

Snabbmat det beror på hur ofta och vilken typ av snabbmat. Men det är inte automatiskt onyttigt bara för att det är snabbmat.

Vitt bröd nja i rimlig mängd så är det inte onyttigt. Äter man bara vitt bröd så är det inte bra för det innehåller för lite näring.

Såser behöver inte vara onyttigt. Äter man bara sås ja då är det onyttigt för man får inte i sig tillräckligt med näring
 
Själv åt jag just pad thai fyra gånger förra veckan och idag handlade jag ingredienser så att jag kan laga det igen nästa vecka😍😅 I min pad thai har jag risnudlar, kål, morot, ägg, tofu, jordnötter, lime och pad thai-sås. Det kan omöjligt klassas som onyttig mat🙂

(Sen gillar jag inte att dela upp mat i nyttig vs onyttig egentligen, jag tycker att det viktiga är att man ser till att få i sig tillräckligt med näring varje dag! Jag har t.ex. inga som helst problem med att äta glass eller godis varje dag om jag är sugen på det, men jag är noggrann med att inte ersätta de "riktiga" måltiderna med sånt)
 
Tror inte vi ska komplicera det hela ytterligare med tillagningen.
Ätandet behöver inte begränsas mer.
Jag tänker inte skriva några recept, svarade på hur nyttigt det är men lämnar tråden för det är tydligen inte ok att jag skriver i den.
 
Har du ingen vuxen att prata med om såna här saker? Du har startar flera trådar om kalorier, om vissa saker är nyttiga och liknande ämnen. Orolig att det ligger ett ätstört beteende i botten som behöver mer hjälp än vad dessa trådar kan ge.

Säger som tidigare skribenter i tråden : Ät på du! Kroppen behöver energi för att orka. Speciellt när det är varmt är det viktigt att inte strunta i maten och att dricka ordentligt.
 
Jag tänker inte skriva några recept, svarade på hur nyttigt det är men lämnar tråden för det är tydligen inte ok att jag skriver i den.
Nu fattar du fel. Varför ska du inte skriva? :confused:
Att dela upp thaimat i ytterligare kategorier är sannolikt inte bra?

Har du läst TS tidigare inlägg? Min tanke är att det nog räcker med att hålla saker enkla för att inte trigga nåt.
 
Nu fattar du fel. Varför ska du inte skriva? :confused:
Att dela upp thaimat i ytterligare kategorier är sannolikt inte bra?

Har du läst TS tidigare inlägg? Min tanke är att det nog räcker med att hålla saker enkla för att inte trigga nåt.
Fast det blir lite fel att kritisera någon som försöker svara på en fråga vilket är det enda @Mia_R gör. Måste man vara insatt i alla ts övriga trådar för att få svara.
Då blir vi nog inte många kvar på buke. Eller det har i alla fall inte jag tid med.

Jag har läst övriga trådar av ts och reagerade ändå på hur du ifrågasätter här.
Vi är på ett diskussionsforum, det finns triggers överallt. Och jag har svårt att se att vad jag upplever ärliga svar men ändå ödmjuka och lite försiktiga kan vara bra.
Det finns betydligt sämre ställen att hitta den kunskapen.
Men där har vi uppenbart olika synsätt.
 
Fast det blir lite fel att kritisera någon som försöker svara på en fråga vilket är det enda @Mia_R gör. Måste man vara insatt i alla ts övriga trådar för att få svara.
Då blir vi nog inte många kvar på buke. Eller det har i alla fall inte jag tid med.

Jag har läst övriga trådar av ts och reagerade ändå på hur du ifrågasätter här.
Vi är på ett diskussionsforum, det finns triggers överallt. Och jag har svårt att se att vad jag upplever ärliga svar men ändå ödmjuka och lite försiktiga kan vara bra.
Det finns betydligt sämre ställen att hitta den kunskapen.
Men där har vi uppenbart olika synsätt.
Fast man behöver ju inte ha läst andra trådar för att varningsklockorna ska ringa.
Håller med tanten.
 
hej jag undrar hur nyttigt thaimat är? det borde väl ändå va rätt nyttigt eftersom de äter d typ varje dag i thailand. och jag menar inte typ friterad kyckling utan typ pad thai💕💕💕
Det är svårt att säga generellt hur nyttigt något är. Thaimat innehåller generellt många nyttiga näringsämnen skulle jag säga.
Det är så mycket som påverkar nyttighet och det kan variera mellan olika rätter. Men ja thaimat kan man äta ofta och få i sig bra med näring.

Du verkar ofta orolig för mat, och det kanske är något du bör prata med någon om. Det finns människor som kan hjälpa dig med hur du ska tänka kring mat. Och vad som är nyttigt för just dig i den situation just DU är i.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får ont i magen av nästan allt. Provar vad som fungerar och det är väldigt få saker. Keso. Vitt bröd (så det är inte celiaki), riskakor...
Svar
8
· Visningar
899
Senast: alazzi
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
340
Senast: Glimra
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: Valle
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 171
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp