Thanksgiving middag

Aliche

Trådstartare
Jag har länge varit sugen på att anordna en Thanksgiving middag för vänner, främst för maten och inte så mycket det historiska eller the all american way :) Men hursomhelst så vet jag inte riktigt vad jag ska ha med på menyn, kalkon känns ju givet men sen när man googlar och Pinterestar finns det ju ungefär 1005847635 olika recept på grejjer och typ allt låter jättegott! Vitlökspotatismos lät himla gott, tranbärssås också men sen vet jag inte mer.
Är det någon här som varit på en Thanksgiving middag antingen i Amerikat eller någon annastans och kan bidra med erfarenheter vad som var gott, inte gott, passade ihop, måsten osv? Bra recept välkomnas men annars kan jag googla och tiden är inte riktigt ett issue, jag är ledig hela dagen innan jag tänkte ha det och vi är minst 2 pers som kan hjälpas åt the day of.
Om ni har tips på roliga/fina dekorationer så är det också bra :)
 
Jag har länge varit sugen på att anordna en Thanksgiving middag för vänner, främst för maten och inte så mycket det historiska eller the all american way :) Men hursomhelst så vet jag inte riktigt vad jag ska ha med på menyn, kalkon känns ju givet men sen när man googlar och Pinterestar finns det ju ungefär 1005847635 olika recept på grejjer och typ allt låter jättegott! Vitlökspotatismos lät himla gott, tranbärssås också men sen vet jag inte mer.
Är det någon här som varit på en Thanksgiving middag antingen i Amerikat eller någon annastans och kan bidra med erfarenheter vad som var gott, inte gott, passade ihop, måsten osv? Bra recept välkomnas men annars kan jag googla och tiden är inte riktigt ett issue, jag är ledig hela dagen innan jag tänkte ha det och vi är minst 2 pers som kan hjälpas åt the day of.
Om ni har tips på roliga/fina dekorationer så är det också bra :)

Pecan Pie är ett måste till efterätt :angel:
 
Sweet potato pie eller pumpkin pie med vispgrädde till efterrätt :d ! Tycker att smaken är likvärdig, och det är enklare i Sverige att köpa sötpotatisar i stället för pumpa på burk.
 
Oh ... en riktig Thanksgiving middag:love:

Kalkon ar ju given och likasa potatismos, tranbarssas, och "kalkon sas" (gravy).
Tillbehor brukar vara glaserade morrotter. Jag sag det har receptet for ett tag sedan och provar nog det i ar. http://www.foodnetwork.com/recipes/ree-drummond/whiskey-glazed-carrots.html
En annan sjalvklarhet ar "green bean casserole".
"Stuffing" serveras som en sido ratt ... Numera ar det inte alls vanligt att ha "stuffing" i fageln ... utan man lagar det vid sidan av och serverar det som sido "dish".
Sotpotatis casserole ar ocksa pa i stort sett alla Thanksgiving bord. Ofta med ett lager marshmallows pa toppen. Lustigt nog (for oss Svenskar) plaseras den pa matbordet och ar inte alls en desert som vi ser i Sverige. Det kan faktiskt vara valdigt gott med "sott och salt" pa samma talrik.
Oh ... Cornbread finns alltid med och ofta annat brod ocksa.
Majs, men inte burkmajs, utan farsk och tillagad som "creamed corn" ar ocksa en "given" pa de flesta Thanksgiving bord.
Rostad brysselkal ar ocksa oftast med. Sjalv har jag ett recept med Brysselkal och granat apple karnor som ar outstanding.:D

INNAN man ater middagen, lagom mitt pa eftermiddagen sa man hinner se fotbollen efterat, :angel: sa har man ocksa "fingerfood", olika dip och gronsaker, crackers, och liknande brukar vara vanligt. Deviled eggs, "pigs in a blanket" och annan liknande "finger food" ar vanligtvis med som "starters".

Desserts; brukar vara, pekan pie, en sjalvklar efterratt, tillsamman med pumpking pie. Apple pie och Key Lime pie (om man far tag pa Key limes) ar ocksa oftast sjalvklara pa dessert bordet.

Sa ater man allt det och kan inte resa sig fran soffan pa flera dagar ... men gott ar det.:d
 
Oh ... en riktig Thanksgiving middag:love:

Kalkon ar ju given och likasa potatismos, tranbarssas, och "kalkon sas" (gravy).
Tillbehor brukar vara glaserade morrotter. Jag sag det har receptet for ett tag sedan och provar nog det i ar. http://www.foodnetwork.com/recipes/ree-drummond/whiskey-glazed-carrots.html
En annan sjalvklarhet ar "green bean casserole".
"Stuffing" serveras som en sido ratt ... Numera ar det inte alls vanligt att ha "stuffing" i fageln ... utan man lagar det vid sidan av och serverar det som sido "dish".
Sotpotatis casserole ar ocksa pa i stort sett alla Thanksgiving bord. Ofta med ett lager marshmallows pa toppen. Lustigt nog (for oss Svenskar) plaseras den pa matbordet och ar inte alls en desert som vi ser i Sverige. Det kan faktiskt vara valdigt gott med "sott och salt" pa samma talrik.
Oh ... Cornbread finns alltid med och ofta annat brod ocksa.
Majs, men inte burkmajs, utan farsk och tillagad som "creamed corn" ar ocksa en "given" pa de flesta Thanksgiving bord.
Rostad brysselkal ar ocksa oftast med. Sjalv har jag ett recept med Brysselkal och granat apple karnor som ar outstanding.:D

INNAN man ater middagen, lagom mitt pa eftermiddagen sa man hinner se fotbollen efterat, :angel: sa har man ocksa "fingerfood", olika dip och gronsaker, crackers, och liknande brukar vara vanligt. Deviled eggs, "pigs in a blanket" och annan liknande "finger food" ar vanligtvis med som "starters".

Desserts; brukar vara, pekan pie, en sjalvklar efterratt, tillsamman med pumpking pie. Apple pie och Key Lime pie (om man far tag pa Key limes) ar ocksa oftast sjalvklara pa dessert bordet.

Sa ater man allt det och kan inte resa sig fran soffan pa flera dagar ... men gott ar det.:d
Åh jag hittade ett recept på Bourbon-Maple glazed carrots som jag nog tänkte testa :D Sen hittade jag ett recept på rosmarin dinnerrolls men jag ska nog göra majsbröd också för det lät så gott. Green Bean casserole, hur smakar det? Det såg lite gojsigt ut men det kanske är gottt? Åååh creamed corn hade jag glömt bort det är ju gudagott! Tur vi har middagen nästa lördag så man har söndagen att jäsa på haha... vi blir typ 10 pers så jag kommer ju ha fantastiska matlådor hela veckan efter, yeeey!
Om du har nåt bra recept och framförallt tips för själva kalkonen tar jag tacksamt emot :)
 
Kalkonen ... Det enda jag kan saga om den ar att den ar absolut godast om man friterar den. Den blir fantastisk da.:d Annars ar det ugnsbakad som galler. I bada fallen med termometer for att inte lata den bli torr.

Green bean casserole ar supergott om den ar gjord ratt och krispig uppepa.:d
 
Det är ganska så väldigt olika vad man äter beroende på traditioner i just den familjen...

Vi körde alltid med mammas kompisgäng med familjer, så vi fick Thanksgiving trots att vi bodde i Sverige. Då blev det en blandning av familjernas traditioner, och kunde vara lite olika från år till år beroende på vem vi var hos och vem som ville göra vad osv. Men det är ju bara kul. :)

Jag äter inte kött så jag äter inte kalkon, men den är såklart given. Är man inte så många kan ett tips vara att köpa en kalkondel för att slippa köra hela kalkonen (så gör mamma numera på julen).
Sen stuffing, den ska väl egentligen göras i kalkonen men mamma slutade med det för min skull så den blev vegetarisk. :)
Tranbär och gravy.
Både vanligt potatismos och sötpotatismos.
Vi har alltid en "jello sallad" som är lite skum men jag älskar den. Röd jello, gärna tranbär och jordgubbssmak blandat, med frukt i som banan och ananas. Sen varvar man jellon med en smet på philadelphia och gräddfil (typ).
Vanlig grönsallad.
Green bean casserole, onion casserole o andra liknande varianter har ofta varit med liksom ugnsrostade morötter, gärna glaserade med lite honung.
Nybakt bröd men vi har aldrig kört på corn bread till thanksgiving, corn bread är inte festligt nog. haha. Och i min värld passar det bara till grytor/soppor. :)

Sen till efterrätt har det varit väldigt olika, när vi var alla familjer så var det ofta 3 varianter på paj- äpple, pecan och pumpa, och så cheesecake. Själva kör vi oftast bara på pumpa. Jag älskar pumpapaj. Det godaste jag vet ungefär. Att göra egen pumpkin pie spice är skitlätt, bara o blanda ihop kryddorna. Mums.
 
Okej behöver råd! Jag ska försöka göra en hel del på fredagen så jag kan koncentrera mig på appetizers och kalkonen på lördag. Och kanske hinna hänga lite med gästerna också :D Men vad av dessa rätter kan göras en dag i förväg (om nån) och ända smaka som typ nygjorde när man värmer upp de på lördagen?
-Brysselkål med bacon som rostas i ugn
-Glaserade morötter
-Tranbärssås
-Green bean casserole
-Creamed corn
Potatismos och bröd får jag ju göra till middan likaså gravy och förrätter som blir blomkålsfritters och mini capresesallad.

Eller blir allt 100 gånger bättre som nygjort så får jag helt enkelt gro 4 extra armar...typ..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp