Thåström

Lillgrådis

Trådstartare
Finns det en tråd om ABBA, så kan det finnas en tråd om Thåström, min husgud och (imho) Sveriges bästa manliga röst sedan decennier tillbaka. Idag fick jag upp ett Facebookminne att det var exakt sex år sedan ett av de tillfällen jag sett honom live, på Malmöfestivalen.

Och så kom det ÄNTLIGEN efterlängtade underbara nyheter om turné våren 2022 och nytt singelsläpp om en månad! Hade hoppats på fullängdsalbum men man ska inte vara girig som Peder Fredricson skulle säga. Ska tveklöst till Malmö i maj men överväger även Karlskrona som är redan i slutet på mars så jag slipper vänta så förbannat länge. Eller Göteborg. Eller båda delarna.

Träd fram, Thåströmfans! Ses vi på någon spelning? Lätta edra hjärtan. Dela edra favoritlåtar och anekdoter.

Den här var fram till Malmöfestivalen 2018 inte bland mina mesta favoritlåtar, men när jag såg den här varianten av St Ana Katedral så stod jag bara långt där framme och ömsom kippade efter andan, ömsom log som en dåre och skakade på huvudet av lycka. Även pga resten av bandet som var/är helt jäkla amazing! En fantastisk kväll som det oftast är på dessa spelningar.

 
Var hälsad frände! :D Thåström är en av husgudarna i mitt hem, vet inte hur många gigs jag varit på men gissar ett tiotal. Första var när han var ute med Det är ni som är de konstiga-plattan. Här blir det också Malmödatumet, lite trist med arenan nu igen men gissar att KB numera är en smula litet.
 
@Lillgrådis: Jäklar vilket tajt intro! :love: Jag gillar mest äldre Thåström (Ebba och Imperiet) men St Ana Katedral är en favorit bland de nyare låtarna.
Skriver under på detta med äldre Thåström :love: Sitter och smider planer för fullt på hur jag ska lyckas lura med mig sällskap på någon av spelningarna här i norr (alt. byta till en ny umgängeskrets med bättre musiksmak :rofl::angel:)
 
Åh....Thåström :love:
Minns när jag köpte LPn Thåström (vinyl såklart) och spelade "Alla vill till himlen" och "En perfekt värld" så det dånade i mitt tonårsrum. Undra hur många timmar jag suttit och läst på det konvolutet!

Men bäst gillar jag Imperiet-tiden. Låtar som Bibel, Holländskt porslin, I hennes sovrum, Balladen om en amerikansk officer och Saker som hon gör mfl
När jag och sambon är hos min bror lirar de mycket Imperiet och Ebba på gura. Så nice.
 
Jag noterade att han befinner sig på turné på dagen han blir folkpensionär, men att han ett uppehåll på en knapp vecka just då.

Jag som gillar små spelställen funderar på att se honom i Köpenhamn. Åkte till Berlin när han spelade där för några år sedan. Globen är alldeles för groteskt stort för mig, ska gå igenom spelställena och se om jag ska åka ut i landet någonstans.
 
Jag kan bidra med en (tycker jag) rolig anekdot. För ett antal år sedan flög min kompis och hennes man från Ängelholm till Stockholm. Med på planet var även Thåström. Min kompis (stort Thåströmfan) ryckte upphetsat sin man i ärmen och informerade om vem som var med på samma plan. Mannen nickade intresserat. Sen var Thåström även med på Arlanda Express in till stan och min kompis fortsatte uppdatera sin man. När de hoppade av droppade hon ytterligare en kommentar. Då sa till slut hennes man "jaja men vem är egentligen den här Thåström?"

:D
 
Älskar Thåström, har dock bara sett honom ett par gånger live. Han släppte ju ett par skivor med Sällskapet som jag (också) tycker om. Många verkar ha missat detta projekt, eller så är det bara som någon annan skrev här, har ingen i min umgängeskrets med tillräckligt bra musik-smak 😂.

Kom i kontakt med Thåström tack vare mitt hockeyintresse. Thåström var liksom husguden hos den som skötte musik etc så indoktrinerades väl sakta men säkert från tidig ålder, i tonåren var han min egen gud och jag var väl i princip den enda som lyssnade på honom.

 
:love:
Sett Thåström live en gång, klart lockande att göra det igen! Han besöker grannstaden under turnén, det är väl bara den ”lilla” detaljen att jag ska föda barn ett par månader tidigare som eventuellt kan ställa till det.

Hade tidigare ett jobb där min chef drog på Imperiet på hög volym då jag behövde muntras upp (eller hade gjort nåt exceptionellt bra). Mycket uppskattat av mig, kanske mindre av andra då det var ett kontorshotell med öppen planlösning… :angel:
 
Hade tidigare ett jobb där min chef drog på Imperiet på hög volym då jag behövde muntras upp (eller hade gjort nåt exceptionellt bra). Mycket uppskattat av mig, kanske mindre av andra då det var ett kontorshotell med öppen planlösning… :angel:

Detta måste jag skriva ut och lämna till min närmaste chef på nästa utvecklingssamtal. Sån jävla motivationshöjare!!! Osäkert om han kommer att ta till sig metoden dock, men man kan ju alltid hoppas. :D
 
Detta måste jag skriva ut och lämna till min närmaste chef på nästa utvecklingssamtal. Sån jävla motivationshöjare!!! Osäkert om han kommer att ta till sig metoden dock, men man kan ju alltid hoppas. :D

Jag har lyssnat på bla Thåström när jag loggat... geoassen gav tummarna upp (plus att jag var chef, han hade inget att säga till om gällande musikvalet :angel: :D).

Edit: Han fick lyssna på Faluns stolthet Sabaton också :rofl:
 
Jag gick förbi det lokala haket i Thåströms gamla hoods för ganska många år sedan. Tyckte det var konstigt att de spelade Imperiet och Ebba på jättehög volym men hade bråttom och skyndade vidare.

Dagen efter fick jag höra att T hade varit där och spontant börjat sjunga och spela.

Då bestämde jag mig för att aldrig mer ha bråttom för tänk vad man kan missa :banghead:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp