The big wet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så jag bestämde mig för att skapa ett dagboksinlägg istället med uppdateringar om läget.
Eventet här i norra queensland och i vår stad har fått namnet The big wet.
Det är den värsta översvämningskatastrofen någonsin (sedan man börjat mäta) och ett par lokala områden fick över 2000mm (TVÅ METER) regn på 9 dagar.

Tusentals hem är förstörda inne i stan. Här på ön har vi klarat oss bra, bara runt 25 hushåll (utav ca 2500) behövde evakueras.

Jag kommer fylla på med inlägg och försöka gå tillbaka i mina poster här och på fb och försöka skapa en rimlig tidslinje.

Allt började den 26 Januari (Australia day) eller dagen efter. Aus day var mulet och ömsom regnade, ömsom var uppehåll, folk var fortfarande glada och festade på (själv jobbade jag och hade en super-busy dag med fullbokade ritter i tråk-vädret).

Efter jobbet joinade jag min sambo på puben och vad jag minns så började det regna rätt kraftigt senare på kvällen runt kl 21-22.....
 

Stämningen igår morse var blandad. Vädret hade uppehåll och från "the big wet" till "the big clean up" startade. Här på ön samt på fastlandet.
Oj vad fel vi hade.

Vi fick en hel del gjort på ranchen mellan kl 9-11 innan det började normal-regna. Då tog vi lunch och jag åkte hem och tänkte jag kommer tillbaka när detta slutat... det gjorde det inte, det började vräka ner.

Efter 2h får jag ett samtal från min vän och kollega på ranchen, att vatten börjar komma in på bottenplan i bostadshuset. Chefen/ägaren till ranchen som bor i samma hus, var inte hemma. De hade lyft upp alla saker högt upp och lagt handdukar för alla ingångar (3 dörrar) för att hindra smuts att komma in. Min vän grät i telefon och hade ett "mental breakdown" naturligtvis rädd för att vara i den här situationen här på ön efter att ha levt med det i 10 dagar inne i stan redan innan hon kom ut hit till ön i morse.

Jag försökte lugna henne och sen la jag på och ringde SES (state emergency service, en stor volontärorganisation med specialkunskaper inom natural disasters) och pratade med dom och dom åkte senare dit för att hjälpa till och lägga ut stora sandsäckar framför huset/dörrarna. Fick meddelande nån timme senare från min vän som tackade mig när hon själv panikade och hon sa att ddt var lugnt nu och de hade torkat upp vattnet och allt var ok.

Det visade sig att under 3h damp det ner 300mm över dom. Och på andra sidan ön närmare 200mm och jag bor mellan dessa två områden, jag vet inte hur mycket vi fick.. men ja, det förklarar översvämningen

Jag har sett så många filmer på fb från igår och det är inte klokt egentligen
 
Såg precis på nyheterna att outbacken från vår stad är ju också översvämmat och man räknar på att omkring 250 000 kor har eller kommer att dö... dom som är kvar just nu som lyckats ta sig till någon form av höjd (platt land dock) svälter just nu. Man tittar på om man kan flyga in hö med helikopter och dumpa till dom men förmodligen skulle en helikopter skrämma djuren ut i djupare vatten (upp till 2 meter vatten, man kan inte se staket längre eller dalgångar)...
 
Min time-line. Mina inlägg jag läst från är skrivna mest mellan kl 06-09 på morgonen lokal tid. Mm för nederbörd är mätt från midnatt till midnatt och lagt till efteråt, alltså när jag har skrivit har inte all den nederbörd kommit ännu).

Jan 26: Australia day. Lätt regn till och från hela dagen. Börjar regna mer intensivt på kvällen och under natten. Fortf med uppehåll då och då.

Jan 27: Piss-regn hela morgonen men med mindre uppehåll. Börjar ösregna. Total 70mm idag.

Jan 28: Regnat mer eller mindre i 48h nu. Både jag och sambo har fått ledigt pga stängt jobb (vad lite vi visste än, här). Total 150mm idag.

Jan 29: Regnat konstant mellan kl 06-18. Totalt 70 mm idag.

Jan 30: Ös-regn hela morgonen. Total 115mm idag

Jan 31: Ös-regn hela natten som var och nu på morgonen. Detta är dagen som sambon hamnade i tumult och knäckte ett revben. Totalt 270mm idag.

Feb 1: Townsville (vår main stad på fastlandet) graderad som "disaster zone" och folk börjar evakueras. Kaos. Jag får ringa ambulans till sambon som inte kan ta sig ur sängen pga skadan kvällen innan.
Han hamnar på vår lilla klinik och dom vill få in honom på sjukhus i stan men pga väder och katastrofen i stan kan han inte transporteras alls via båt eller helikopter. Skickas hem på starka smärtstillande och får hoppas det inte är mer än knäckt revben (tex inre blödningar).
Total 160mm idag och med stormbyar på över 100km/h.

Feb 2: Miltärer flyger in från Brisbane för att hjälpa till att evakuera samt dela ut sandsäckar. Amfibie-bilar och gummibåtar för att rädda folk. Öser ner regn. K A O S.
Totalt 306 mm regn idag.

Feb 3: Lätt regn på morgonen så vi fodrar så snabbt vi kan innan det börjar hällregna igen.
Ännu mer militärer flyger in för att hjälpa folk i nöd på fastlandet. Här på ön har fåtal hus börjat gå under. 266 mm regn än så länge (mellan midnatt till 9.30).

Feb 4: strömavbrott några timmar på natten. Upptäcker på morgonen att grannens jätteträd har rasat och tagit med sig både vajrar och stolpe innan det landa på grannens bil. Vi bor tydligen på rätt sida för vi hade el igen efter ett par timmar medan andra sidan gatan var utan ström i 48h pga detta.
Samtidigt nu kommer uppdateringar om att krokodiler har setts simmande på gatorna inne i stan.
Ingen uppdatering om mm idag men det regnade under hela tiden de jobbade på att rensa upp träd, ny stolpe samt koppla på vajrar.

Feb 5: Vi börjar på riktigt bli oroliga för våra hästars hälsa nu samt allt börjar mögla. Inne i bostadshus, hästarnas mat, alla sadlar mm.
Lätt regn på morgonen. Mer konstant regn på eftermiddagen med få upoehåll.

Feb 6: Inget regn på 4 timmer. Längsta uppehållet so far! Rådde om hästarna så gott det gick, de verkade ändå inte såå illa.
Regn igen på eftermiddagen och hela natten...

Feb 7: Igår, Inget regn mellan 07-11. Men sen 300mm på 3 timmar. Ranch-bostadshus översvämmat. Regnade hela em/kväll/natt så total mängd torde vara över 300mm mellan midnatt och midnatt.

Feb 8, nu är kl nästan 10.00 och det har inte regnat sedan ca 06. Friska vindar nu och det borde hjälpa att torka upp vägar...


Det finns naturligtvis massor mer att tillägga men jag återkommer
 
Usch vilken mardröm, inte minst som djurägare! Tack för att du delar med dig, ger en liten inblick i vad dessa extrema väderfenomen innebär och kan ställa till med.
 
Fick precis ett sms från min chef ( jag är "ledig" idag) om att "min" häst tog dem 2 timmar att gå igenom och behandla för svamp i hårremmen....
 
Lördag Feb 9, kl är 06. Har knappt regnat alls sedan jag skrev igår!!

Däremot upptäckte jag precis att vi har blivit invaderade INNOMHUS av "termite swarmers", det är termiter med vingar. Sjukt äckligt!!
Måste åka och jobba snart men ddt blir att dammsuga hela hemmet i em och sen ringa vår hyresagent / pest control på måndag

:yuck:
 
Kl är 17.30 och jag är hemkommen från ranchen. Jag var ledig igår men totalt nu har vi gått igenom 13 av 23 hästar (på 2 dagar). Varje häst tar mellan 45 min och 2 timmar. De har alla mer eller mindre regnskåller som vi behandlar nu, första rundan.

Idag har våra sadlar fått sin tredje behandling/rengöring mot mögel.

Alla våra hjälmar, runt 40st är tvättade och desinfekterade.

Alla sadelpaddar likaså...

Solen skiner och allt känns sådär. Vi ser ju slutänden liksom men det tar nog några dagar/nån vecka till innan vi kan ta ridturer igen... våra ridvägar ser sådääär ut...
 
Vilket jäkla jobb med regnskållor, mögel och foder som möglar :( Har din arbetsgivare fått tag på något extrafoder eller är det slut överallt?

Hur har det gått för korna? Kan man inte ta helikopter för att sedan byta till båt innan så att det går att utfodra dem? Alternativt evakuera de som ser bäst ut och avliva resten?
 
Vilket jäkla jobb med regnskållor, mögel och foder som möglar :( Har din arbetsgivare fått tag på något extrafoder eller är det slut överallt?

Hur har det gått för korna? Kan man inte ta helikopter för att sedan byta till båt innan så att det går att utfodra dem? Alternativt evakuera de som ser bäst ut och avliva resten?

Det finns foder men vägen dit är översvämmad/förstörd. Men ev tror jag det finns foder närmare för chefen har flyttat lastbilen redo att åka så fort hon får klartecken ( hö ).
Häromdagen var hon i stan och fick tag på krafftpellets och köpte alla säckar hon kunde få plats med i på pick-upen. Vi har hö kvar just nu för egentligen 6-7 dagar men vi snålfodrar än utifall att det blir kris. Höet vi har är dock mögligt på vissa kanter. Vi tar bort det värsta såklart men måste ändå fodra med det :(
Åtminstone kan de få ett par kg/häst extra pellets per dag nu i nån vecka till. Men det borde lösa sig med vägar snart, dom jobbar dygnet runt med det!!

Senaste jag hörde om korna är att bönder skjuter av djur och att man gör allt man kan för att få ut foder, man väntar på tillstånd / hjälp att flyga ut det.

Jag har dock inte sett så mycket nyheter idag då jag jobbat hela dan
 
@karamelldrottningen nu börjar foton och filmer dyka upp på fb där man inser hur illa det är. Jag har delat en öppen video på min fb där någon flyger över sin farm för att se förödelsen. På filmen ser man hundratals kor döda både i högar och utspridda....
 
Screenshot_20190211-102041_Facebook.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp