The big wet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så jag bestämde mig för att skapa ett dagboksinlägg istället med uppdateringar om läget.
Eventet här i norra queensland och i vår stad har fått namnet The big wet.
Det är den värsta översvämningskatastrofen någonsin (sedan man börjat mäta) och ett par lokala områden fick över 2000mm (TVÅ METER) regn på 9 dagar.

Tusentals hem är förstörda inne i stan. Här på ön har vi klarat oss bra, bara runt 25 hushåll (utav ca 2500) behövde evakueras.

Jag kommer fylla på med inlägg och försöka gå tillbaka i mina poster här och på fb och försöka skapa en rimlig tidslinje.

Allt började den 26 Januari (Australia day) eller dagen efter. Aus day var mulet och ömsom regnade, ömsom var uppehåll, folk var fortfarande glada och festade på (själv jobbade jag och hade en super-busy dag med fullbokade ritter i tråk-vädret).

Efter jobbet joinade jag min sambo på puben och vad jag minns så började det regna rätt kraftigt senare på kvällen runt kl 21-22.....
 

Senaste dagarna har vi försökt ta ut folk på tur, vi har grejat med våra ridvägar i flera dagar och försökt preppa dom osv...

Det går inte. De 3 turer vi hade var det oluika ställen varje gång som åtminstone nån eller ett par hästar sjönk ner rätt så rejält.
Det är farligt. Hästar kan bryta benen. Så nu har ägaren beslutat att stänga ranchen igen i ca 10 för att hoppas att ridvägarna torkar upp.

Hoppas ranchen klarar den ekonomiska smällen av det men jag tror hon kommer försöka sälja några hästar.
 
Tappat vikt och muskler, Hårremmen dassig och med regnskåller över hela ryggen, sidorna, bakdelen...

Flertalet av hästarna (alla?) har samma problem men i olika grader. Ca 10 av 22 är i stort sett "friskförklarade" såhär en vecka efter sista regnet.
 

Bifogade filer

  • 20190216_084244.jpg
    20190216_084244.jpg
    347,9 KB · Visningar: 170
Fy så overkligt det känns.
Vi körde ju hela kuststräckan Cairns->Brisbane i november då var det torrt, torrt och åter torrt. Jag förstår att det kan bli översvämningar på dessa torra platta landskap men hur vidrigt det kan bli kunde jag nog inte föreställa mig
 
Tappat vikt och muskler, Hårremmen dassig och med regnskåller över hela ryggen, sidorna, bakdelen...

Flertalet av hästarna (alla?) har samma problem men i olika grader. Ca 10 av 22 är i stort sett "friskförklarade" såhär en vecka efter sista regnet.
Usch! Stackars häst(ar)! Vilken jäkla pärs. Tack för att du delar med dig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp