Bukefalos 28 år!

The Continuum Concept

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: The Continuum Concept

smulis27 skrev:
Är det någon här som läst Kontinuumbegreppet av Jean Liedloff?

http://www.activebabycare.com/tidning/x9904a.html

Hur tycker ni det verkar?


"... lycka är ett normaltillstånd, ett tillstånd som vi föds i, men som berövas oss västerlänningar, genom det sätt vi blir behandlade"

Det är en av mina teorier.... Vuxna är rädda för lyckan för de har lärt sig att man inte FÅR vara riktigt glad :eek: eller är rädda för att bli besvikna...

Ska läsa mer och återkomma :cool:
 
Sv: The Continuum Concept

Hm ja jo visst jag tror att små barn behöver närhet men jag tror inte att de kanske behöver den 24 timmar om dygnet till fem månaders ålder... Fast det är klart, jag bar på elin nästan hela tiden tills hon själv talade om att hon inte ville bli buren mera... Men å andra sidan så "lärde" vi henne att hon skulle sova i egen säng fast brevid mig.
Fast jag skulle nog behöva läsa mera om jag ska kunna förstå och se om jag håller med helt ut...
 
Sv: The Continuum Concept

smulis27 skrev:
Är det någon här som läst Kontinuumbegreppet av Jean Liedloff?

http://www.activebabycare.com/tidning/x9904a.html

Hur tycker ni det verkar?
Hm, jo det har jag, för några år sedan. Ärligt talat minns jag inte några deraljer, men jag kunde inte släppa boken. Ska rota rätt på den igen, den finns nog någonstans i bokhyllan.

Jag tror att vi i vårt civilserade samhälle gå många gånger tappar bort oss själva i jakten på pengar, kariär och prylar. Vi har mycket att lära från en väl fungerande grupp som levt mer eller mindre isolerad från civlisationen där generationer av erfarenheter inom olika områden såsom barnuppfostran, något vi i västvärlden gång på gång tappat bort och behöver lära om från grunden.

Samhället och hur det fungerade låter som ett paradis, men jag tror inte deras sätt att uppfostra barn är det enda riktiga men det fungerar uppenbarligen i deras miljö och ger långt mer harmoniska individer än vårt sätt. Olika kulturer/folkgrupper/levnadsvilkor kommer säkert fram till olika lösningar som kan skilja sig åtskilligt och ändå fungera "perfekt" för sitt ändamål. Västvärldens kärnfamiljer hör nog inte till de mest lyckade, här produceras många olyckliga trasiga människor :( .

Jag återkommer om jag hittar boken ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
622
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 185
Senast: Karro-Lina
·
Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Acto
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 090
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp