The handmaid’s tale säsong 2

mandalaki

Trådstartare
Efter de första två avsnitten har jag ett par invändningar, tror jag. Är det inte lite väl detaljerat våld och misär? Och är det inte lite väl estetiskt?

Säsong 1 kändes inte lika närgången i det fysiska våldet, och den var snygg men inte estetiskt överlastad.

Dock, den inledande hängningsscenen var ett grymt sätt att öppna en säsong. Och återblickarna från innan Gilead bildades är väldigt intressanta. Känns som att det kunde vara här och nu.
 
Efter de första två avsnitten har jag ett par invändningar, tror jag. Är det inte lite väl detaljerat våld och misär? Och är det inte lite väl estetiskt?

Säsong 1 kändes inte lika närgången i det fysiska våldet, och den var snygg men inte estetiskt överlastad.

Dock, den inledande hängningsscenen var ett grymt sätt att öppna en säsong. Och återblickarna från innan Gilead bildades är väldigt intressanta. Känns som att det kunde vara här och nu.


Finns ju ingen bok att utgå ifrån nu, så manusförfattarna kan släppa loss mer kanske. Flera relevanta associationer till dagens samhälle tycker jag,
föreläsningsscenens mansplaining på universitetet, samtalet med June om hennes dotter på sjukhuset, situationen på flygplatsen, etc
 
Ja, det är just sådana referenser som får det att kännas så skrämmande nära!

Atwood är ju dock fortfarande inblandad och det tycker jag är bra, så att det inte urartar till en actionserie om June på flykt.
 
Efter de första två avsnitten har jag ett par invändningar, tror jag. Är det inte lite väl detaljerat våld och misär? Och är det inte lite väl estetiskt?

Säsong 1 kändes inte lika närgången i det fysiska våldet, och den var snygg men inte estetiskt överlastad.

Dock, den inledande hängningsscenen var ett grymt sätt att öppna en säsong. Och återblickarna från innan Gilead bildades är väldigt intressanta. Känns som att det kunde vara här och nu.

Jag tyckte att första säsongen var väldigt estetisk den med, är en av dom sakerna som jag verkligen gillar med serien. Det gör att det känns ännu mer känslokallt och rått.
Har dock läst att det ska vara mer våld/blod/skräck i denna säsong än förra och att det ska handla mycket om tiden precis innan Gilead bildas.

Fattar dock inte vad syftet med kolonierna är? Måste ha glömt förklaringen. De gräver någon slags radioaktiv jord?
 
@Malibu_Stacy Jag minns inte om det med kolonierna varit tydligt uttalat. Antingen någon form av radioaktiv katastrof, eller miljögifter i största allmänhet - eller både och.
 
Jag har precis skaffat HBO bara för att kunna se säsong två. Vart helt såld på första! Har dessutom legat förkyld hela helgen så jag passade på att se om första när jag ändå inte orkade gå ut.

Vilken veckodag släpps det nytt avsnitt?
 
Det kommer förresten att göras en tredje säsong också. Men jag som fortfarande är lite tveksam till tvåan jublade inte direkt över det beskedet.
 
Jag tycker att säsong 2 är jättebra än så länge. Så extremt spännande hela tiden! Hade dock velat se mer av hela Gilead så att säga istället för nästan bara June.
 
Jag tycker att säsong 2 är jättebra än så länge. Så extremt spännande hela tiden! Hade dock velat se mer av hela Gilead så att säga istället för nästan bara June.
Ja, särskilt i avsnitt 3 var det ju nästan bara hon.

”June på flykt” blir för mycket actionserie. Säsong 1 var mer krypande, psykologisk spänning när det stegvis gick upp för en vad som hänt. Jag gillade det bättre.
 
Ja, särskilt i avsnitt 3 var det ju nästan bara hon.

”June på flykt” blir för mycket actionserie. Säsong 1 var mer krypande, psykologisk spänning när det stegvis gick upp för en vad som hänt. Jag gillade det bättre.

Jag håller med! Men Atwood är ju fortfarande med och skapar serien, så jag hoppas att det återgår till det mer psykologiska snart. Det var ju hela grejen med säsong 1. Åh andra sidan så ska hon ju försöka ta sig därifrån, så det blir ju nödvändigt med några avsnitt som visar flykten.
 
Efter de första två avsnitten har jag ett par invändningar, tror jag. Är det inte lite väl detaljerat våld och misär? Och är det inte lite väl estetiskt?

Säsong 1 kändes inte lika närgången i det fysiska våldet, och den var snygg men inte estetiskt överlastad.

Dock, den inledande hängningsscenen var ett grymt sätt att öppna en säsong. Och återblickarna från innan Gilead bildades är väldigt intressanta. Känns som att det kunde vara här och nu.
Jag måste nog se om hela säsong 1 för att kunna göra en ordentlig analys, men jag upplever nog inte att säsong 2 skulle vara särskilt mycket värre än 1:an hittills. Visserligen kom allt våld väldigt tidigt i säsongen, men jag tänker att det är svårt att trappa upp det på samma sätt som i säsong 1 och ändå behålla spänningen.

Gillar alla tillbakablickar men serien skrämmer skiten ur mig! Framförallt med tanke på förslaget som en viss partiledare lade fram häromdagen om att ange sina grannar som gömmer flyktingar. Gilead känns inte lika fiktiv då.
 
Jag måste nog se om hela säsong 1 för att kunna göra en ordentlig analys, men jag upplever nog inte att säsong 2 skulle vara särskilt mycket värre än 1:an hittills. Visserligen kom allt våld väldigt tidigt i säsongen, men jag tänker att det är svårt att trappa upp det på samma sätt som i säsong 1 och ändå behålla spänningen.

Gillar alla tillbakablickar men serien skrämmer skiten ur mig! Framförallt med tanke på förslaget som en viss partiledare lade fram häromdagen om att ange sina grannar som gömmer flyktingar. Gilead känns inte lika fiktiv då.
Ja skulle vi få så stora problem med fertiliteten så känns det inte som att verkligheten i serien är så långt borta. Men med tanke på hur vi förökar oss i dagsläget så dröjer det nog.
 
Gillar alla tillbakablickar men serien skrämmer skiten ur mig! Framförallt med tanke på förslaget som en viss partiledare lade fram häromdagen om att ange sina grannar som gömmer flyktingar. Gilead känns inte lika fiktiv då.

Ja men exakt! Just tillbakablickarna tycker jag är bäst hittills i den här säsongen. Man får en här och nu-känsla, de visar hur skört det är.

I säsong 1 fick jag nästan spader när det visade sig hur det hade börjat. Man började med kvinnorna (förstås) och man började med att spärra deras kreditkort. Svårare var det inte att ta makten över halva befolkningen. Det är fruktansvärt.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
24 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp