The mandela effect

Happimess

Trådstartare
Har ni hört talas om mandela effect? När en grupp människor minns en händelse, en sak, ett konstnär eller logga, eller en person på ett helt annorlunda sätt än det historiskt accepterade? Namnet kommer ifrån att många uppger att de minns att Nelson Mandela dog i fängelse, och inte levde till 2013. De mer konspiratoriskt lagda tror att detta kan vara bevis på multipla dimensioner/glitches in the matrix osv.
Jag är såklart superskeptisk och tycker att de allra flesta av "mandela effect-exemplen" kan förklaras med brister i våra kognitiva förmågor och enkla sammanblandningar. Samtidigt kan jag inte låta bli att fascineras!

Googlar man kan man få långa listor på exempel, och jag kan inte låta bli att fundera över alla saker som vi tar för givet på olika sätt som vi helt enkelt inte har uppmärksammat varandra på än :D

För egen del så har jag ett par exempel som gör mig helt knäpp. Monopoly man har ju givetvis en monokel, eller hur? Tydligen inte! Och jag har absolut lärt mig och fått bekräftat många gånger om att USA har 51 stater, inte 50. Detta faktum går bara inte in. Tydligen har jag levt i en parallell värld där USA har en hemlig 51:e stat.

Vad har ni för exempel? :D
 
Intressant! Det är första gången som jag hör talar om "the mandela effect", men nu var jag tvungen att googla för att lära mig mer...;)

Hehe, och jag var länge säker på att USA har 52 stater och att hästens hjärna är liten som en clementin...:D
 
Intressant! Det är första gången som jag hör talar om "the mandela effect", men nu var jag tvungen att googla för att lära mig mer...;)

Hehe, och jag var länge säker på att USA har 52 stater och att hästens hjärna är liten som en clementin...:D
Jag vill också gärna ha det till att USA har 52 stater, ingen aning om varför...
 
Det här har jag aldrig hört om, men det var intressant! :up:

Även jag hade svarat att USA har 52 stater! En Googling ger svaret att många tror att det är 50 stater på "mainland", alltså den landmassa som de flesta skulle peka ut som USA, och att Alaska samt Hawaii sedan är utöver det = 52 totalt. Men så är det alltså inte, utan det är 48 "contiguous" (som angränsar till varandra) stater och så två stycken som är lite mer "off".

Och ja, Monopolgubben har absolut monokel! Jag kan bara inte hitta någon bild som bevisar det just nu... :angel:
 
Det här har jag aldrig hört om, men det var intressant! :up:

Även jag hade svarat att USA har 52 stater! En Googling ger svaret att många tror att det är 50 stater på "mainland", alltså den landmassa som de flesta skulle peka ut som USA, och att Alaska samt Hawaii sedan är utöver det = 52 totalt. Men så är det alltså inte, utan det är 48 "contiguous" (som angränsar till varandra) stater och så två stycken som är lite mer "off".

Och ja, Monopolgubben har absolut monokel! Jag kan bara inte hitta någon bild som bevisar det just nu... :angel:

Jag har också för mig att usa har 52 stater. Alternative facts!
 
Jag har länge trott, men det är jag kanske ensam om, att gren tre-steg var uppfunnen av tyskarna till Berlinolympiaden. Tanken var att hitta på ”knasiga” sporter som ingen annan hade övat på så värdlandet kunde få många medaljer.

Sanningen är att tre-steg har varit olympisk gren sedan 1896.
 
Jag har för mig att man testade systemet en gång i månaden när jag var liten (typ 90-tal), det gjorde man i en begränsad period under andra världskriget ^^
Jag har för mig de gjorde det första måndagen i nya månad när jag var liten (nästan så ja får googla på det å se), numera vet jag att det är kvartalsvis, dock hör jag den knappt längre på samma sätt som man gjorde när man gick i skolan och i princip slutade vid den tiden.
Är oftast inte hemma eller på platser där den hörs när den testas. 😅
 
Jag har för mig de gjorde det första måndagen i nya månad när jag var liten (nästan så ja får googla på det å se), numera vet jag att det är kvartalsvis, dock hör jag den knappt längre på samma sätt som man gjorde när man gick i skolan och i princip slutade vid den tiden.
Är oftast inte hemma eller på platser där den hörs när den testas. 😅
Kanske hade fel tidsuppfattning när man var barn - tiden bara rann iväg vill jag minnas. 🙈

"Intervallet vi har i dag baseras på en förordning från 1961. Den säger att signalprov i fred "utföres årligen fyra gånger, nämligen första helgfria måndagen i månaderna mars, juni, september och december klockan 15.00."
 
Och ja, Monopolgubben har absolut monokel! Jag kan bara inte hitta någon bild som bevisar det just nu... :angel:

Min sambos teori är att monopolgubben har varit med i typ Simpsons (??) med monokel och att det är därför många tror det. Jag måste försöka gräva fram om det kan stämma :D
 
Min sambos teori är att monopolgubben har varit med i typ Simpsons (??) med monokel och att det är därför många tror det. Jag måste försöka gräva fram om det kan stämma :D
Finns det inte nån amerikansk reklam annars där han är med? Tänker med att han har monokel...
 
Jag var övertygad länge om att Clas Ohlsson stavades Claes Ohlsson. 🙈

Sedan fick jag en smärre chock när jag för några månader sedan fattade att det INTE är ett bindestreck i godiset KitKat. Det ska vara Kit-Kat ju! :rage:

En kompis från USA skrattade åt mig när jag skrev Looney Tunes :cautious: Han var övertygad om att det heter Looney Toons.
 
Det här har jag aldrig hört om, men det var intressant! :up:

Även jag hade svarat att USA har 52 stater! En Googling ger svaret att många tror att det är 50 stater på "mainland", alltså den landmassa som de flesta skulle peka ut som USA, och att Alaska samt Hawaii sedan är utöver det = 52 totalt. Men så är det alltså inte, utan det är 48 "contiguous" (som angränsar till varandra) stater och så två stycken som är lite mer "off".

Och ja, Monopolgubben har absolut monokel! Jag kan bara inte hitta någon bild som bevisar det just nu... :angel:
Säger man 50 eller 52 stater? :cautious:

Jag har för min del haft 51 för mig... :o
 
Jag tycker det är spännande att typ alla göteborgare man frågar har tydliga minnen om att de fikat på ett kafé inne i Malmska valen på Naturhistoriska men det slutade finnas för över 100 år sedan. Själv hade jag också ett så tydligt minne av att jag varit där som liten och fikat men det är uppenbarligen inte sant..:
 
Jag tycker det är spännande att typ alla göteborgare man frågar har tydliga minnen om att de fikat på ett kafé inne i Malmska valen på Naturhistoriska men det slutade finnas för över 100 år sedan. Själv hade jag också ett så tydligt minne av att jag varit där som liten och fikat men det är uppenbarligen inte sant..:
De kanske varit inne i valen vid ett av de tillfällen de öppnat den och efteråt gått och fikat i Naturhistoriska cafét, och sedan slagit ihop det till ett och samma i minnesbanken? :idea:
Har dock aldrig stött på någon som påstått att de fikat inne i valen, visste inte att det var ett fenomen :laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp