The Social Dilemma

_Taggis_

Trådstartare
Har ni sett den? Dokumentär på Netflix alltså om våra sociala mediers påverkan på individer och samhälle. Mkt intressant och skrämmande. Alla som använder sociala media borde se den, ffa föräldrar...

Hur hanterar ni eran av sociala media? Hur mkt reflekterar ni över användning och hur det används men kanske ffa - hur ni påverkas??

Jag var väldigt sen med att skaffa Facebook och gjorde de enbart för att jag var tvungen till det i ett stall jag stod en period. Jag har såklart med åren blivit en alltför flitig användare. Men jag försöker alltid vara källkritisk, läser igenom tex info om tidskrifter osv innan jag delar för att se om det är nåt av värde eller bara fejk. Delar öht väldigt sällan artiklar och liknande sensationer. Jag har dessutom begränsat mig till att bara ha fb och inga andra appar som snapchat, tiktok, instagram osv. Jag delar messtadels dråpligheter ut vardagen samt håller kontakt med vänner och familj som bor långt ifrån.
 
Intressant och tänkvärd.
Hur många fler klick falska nyheter genererar än sanna. Konspirationsteorier som leder till protester och våld.
Att unga mår sämre och fler tar livet av sig.

Jag påverkas helt klart! Först mådde jag bra av sociala medier men nu märker att jag tvärtom mår sämre.. använder främst instagram
 
Jag har inte sett dokumentären men läst en del och förstår vad den handlar om. Själv använder jag inte Facebook, hade det en period för länge sen när "alla" hade det men det delades inte nyheter eller artiklar så mycket som privata saker.

Numera använder jag bara Instagram som socialt medie, och det mest för att hålla koll på organisationer och människor jag redan känner till väl eller är intresserad av. Citeras inga källor tar jag för givet att det är påhittat och skräp, och citeras det källor kollar jag upp dem innan jag tar till mig av vad som sagts. Delar aldrig vidare.

Tycker att vi står inför ett problem som behöver lösas med hur "information" backas av olika aktörer med massa pengar utan att vi vet om det, att sponsringar och annat ligger till grund för även t.ex. vetenskapliga kanalers innehåll. En lösning jag ser är att se till att källkritik lärs ut i skolan tidigt och väl, likaså filosofi, ideologi, psykologi och annat som är nödvändigt för att navigera i sin omvärld. En annan del blir sedan att hitta sätt att reglera hur sponsringar får ske av såväl företag som individer och till och med stater. T.ex. TikTok är jag extremt skeptisk till på grund av diktaturen Kinas inblandning.

Men, i grunden tror jag att företagen gör som de vill. Det är de som kommer att bli våra nya "stater" i det att de väljer ideologisk sida på något vis eller håller sig "neutrala" genom att låta skit spridas vilt. Det är en intressant utveckling för mig som håller mig utanför för det mesta, lite på samma sätt som Franska Revolutionen var intressant för de adelsmän som lyckades fly till England och se på hela spektaklet därifrån.
 
Första självklara svaret är källkritik. Både det som skrivs och det som refereras av folk omkring mig.

själv tar jag inte del av nyheter via fb. Det använder jag P1 och morgontidningar till. Jag har inte helelr vänner som delar skvaller och fake news.

Vi har alla våra egna bubblor som ex.vis fb skapar åt oss. Jag försöker ha en tanke på detta när jag läser. Alldeles för många sväljer "nyheter" alldeles för okritiskt.
Jag tycker det är ett bekymmer.
 
Har både FB och Instagram och ingen sida jag är med i på FB delar nyhet utan där är jag med i nischade köp och sälj sidor, föreningar (biodling, odling typ) och lite andra sidor så som att odla groddar och skott, vandringsleder och liknande.
Samma på Instagram med minus köp och sälj och plus några personer.

sociala mediers blir vad var och en gör det till, buke har fler nyheter än vad min FB och Instagram tillsammans.
Är aktiv med mina val när det kommer till att jag inte vill följa eller vara med i grupper som sprider nyheter, politik eller influenser. Tycker jag lyckats riktigt bra.
 
Första självklara svaret är källkritik. Både det som skrivs och det som refereras av folk omkring mig.

själv tar jag inte del av nyheter via fb. Det använder jag P1 och morgontidningar till. Jag har inte helelr vänner som delar skvaller och fake news.

Vi har alla våra egna bubblor som ex.vis fb skapar åt oss. Jag försöker ha en tanke på detta när jag läser. Alldeles för många sväljer "nyheter" alldeles för okritiskt.
Jag tycker det är ett bekymmer.

Citerar dig men svarar eg alla...

Ja jag tror också att grunden heter Källkritik. Jag söker inte heller nyheter via fb om det inte är verkliga tidskrifter som jag redan följer IRL och väl känner till. Delar ändå oerhört sällan.

Det som oroar mig är den stora massans dåliga källkritik. Jag tycker att fb fått mig att faktiskt se lite ner på människors naiva inställning. Kan hända att människor i alla tider varit ganska naiva, okritiska och korkade, men att det blir väldigt påtagligt nu i och med sociala medier där de helt publikt kan visa upp sin kollektiva dumhet :o :angel:
 
Hade en diskussion idag och vi kom in på detta ämnet. Han jag pratade med sade något intressant: Det finns en potential för kollektiv självreglering. Historiskt sett har de grupper i samhället som varit 'farliga' eller 'oönskade' pushats ut till marginalen. Det har kanske skyddat majoriteten, men t.ex. skogen utanför städer på medeltiden var ju en av de farligaste platserna just för att de våldsamma, sjuka, oönskade tvingades att leva där i misär och då gav sig på varandra och andra. Likadant på fattighus i senare tid, eller i förorter m.m. Men, på internet kan inte majoriteten gömma undan de oönskade människorna, utan de syns lika mycket som alla andra. Därmed finns det också en potential att vi nu tvingas att hitta lösningar som inte går ut på att gömma undan, utan på att faktiskt ta hand om de farliga eller otrevliga elementen i vårt samhälle. Att t.ex. se till att antivaccinationspropaganda inte kan gro genom att organisera upp utbildning på ett annat sätt, eller att tvingas hitta sätt att undvika att skapa psykopater genom dålig behandling av brottsliga ungdomar (forskning visar att psykopati "triggas" av trauma av de med anlag för psykopati). Visst kan det gå åt det hållet att vi får någon slags 'företagsfascism', men det kan också gå åt det hållet att vi faktiskt hittar lösningar på problem vi tidigare gömt undan.

Allt hänger på vilka val vi gör som samhälle. Rent globalt också. Detta och klimatförändringarna m.m. och jag tror att vi blir tvingade att skapa något slags global 'regering'. Just nu leder företag den kampen om global makt. Själv hoppas jag dock att de inte vinner i slutändan.
 
Tänkte skapa en egen tråd, men sökte och såg att denna redan fanns! Så kopierar det jag skrev och klistrar in här istället.

Jag såg den alldeles nyss och blev lite tagen och fundersam faktiskt. Inte för att det var någon “direkt” ny information som jag inte hade kunnat lista ut, utan för att dokumentären presenterade faktan “såhär är det”. I dokumentären har man bland annat tagit in personer som har jobbat på dagens populära sociala medier som bla Facebook som delar med sig av deras erfarenhet som anställda hos dessa. Smartphone är en viktig del i våra liv nu, det är sällan man stöter på någon som inte äger någon smartphone. I en smartphone kan du i princip nå hela världen, och genom dokumentären “the social dilemma” presenteras det hur våra sociala medier kan påverka oss. Det var väldigt intressant att se, eftersom algoritmer i sociala medier påverkar hur vi tänker. Algoritmer finns verkligen överallt... räcker med att man söker på något på google, exempelvis "gröna gummistövlar" så får man upp annonser om gummistövlar överallt...

I dokumentären nämner de att sociala medier är duktiga på att ordna algoritmer som gör att vi stannar längre online på sociala medier i utbyte mot att vi ser reklam. Vilket gör att man kan kopplas till olika idéer, politik och åsikter. Att man blir ihopklumpad med en sida, en åsikt, att man tänker “men varför tänker ingen som jag?” och att detta berodde på att man helt enkelt såg olika saker på sociala medier som algoritmen räknat ut efter vad man vill se och vad som gör att vi stannar längre på sociala medier vilket kan skapa en vägg mellan människor som tänker olika (något sådant nämnde de i dokumentären, kan inte minnas exakt vad som sades..)

Jag blev bara nyfiken på om det är någon mer som sett denna dokumentär, vad tyckte ni? Vad tror ni kommer hända i framtiden med sociala medier? Har du sociala medier nu och använder du dem annorlunda efter "the social dilemma"? Blev så himla nyfiken på vad ni tänkte och jag förstår att det är säkert många som tänker annorlunda. Tycker det är skrämmande att det är så enkelt att bli exponerad till "falska nyheter", alla tänker inte källkritiskt, inte jag heller ibland...
 
Jag har en massa hästfolk på min fb. Och som en viss del av hästfolk är (kolloidalt silver-folket) sprids det en hel del som inte är sant. Som att kolloidalt silver skulle bota corona..
Men behöver ha kvar dessa då det är bra med kontakter i hästsammanhang om man ska dra ihop träningar eller sånt.

Annars använder jag Facebook till att hålla kontakt med konstkollegor och är med i olika hästgrupper för att få se fina bilder på hästar.

Instagram har jag bara för att det är kul att se vad andra delar och roligt att dela fina bilder själv.
 
För mig som inte har Netflix, inte Facebook och bara har hört om dokumentären; vad är dilemmat i ”The Social Dilemma”?
 
För mig som inte har Netflix, inte Facebook och bara har hört om dokumentären; vad är dilemmat i ”The Social Dilemma”?

De visar på hur vi matas med information som vi lätt fastnar för på sociala medier. Reklam anpassas och notiser är till för att locka oss att titta mer.
Att som jag skrev ovan falska nyheter får många fler klick än sanna, att vi "användare" som de säger och desto mer uppkopplade vi är desto mer tjänar sociala medier på oss.
Att det som var tänkt som en bra plattform att dela kunskap och glädje nu gjort att många mår dåligt istället och yngre tar sina liv.

Jag tycker också mycket de säger i dokumentären är "självklart" men jag tycker ändå det är intressant. Det finns ju vissa protester som förekommit då människor trott på falska nyheter och därav har människor skadats. Det får oss mer delade tyvärr..

Jag tror det är lite farligt att bara avfärda utan jag tyckte den var tänkvärd :)
 
Kul att den här tråden startats. Jag har själv rensat bland mina sociala medier och appar senaste månaden, och såg The Social Dilemma nu i helgen. Jag tycker att en del saker är ganska naturligt, såsom exempelvis riktad reklam. Annat som känns enormt skrämmande är polariseringen som skapas när även nyhetsflöden och politisk kampanj blir riktade och nyanserna faller bort. Jag är även ganska häpen över att vissa saker tillåts enligt rådande lagstiftning, som exempelvis avlyssning via appar.

Att företag drar i vår uppmärksamhet, och dessutom har smarta sätt att göra det på, tror jag vi måste vänja oss vid och som vuxen individ måste vi lära oss hantera det på ett bra sätt. Jag är mer orolig för barn och tonåringar som inte har den förmågan ännu. Jag tycker absolut att alla föräldrar borde se denna dokumentär.
 
Själv har jag tagit bort Facebook. Inte primärt av den här anledningen dock men för att jag försöker rensa bland informationsflödena i mitt liv. Jag funderar även på att byta ut Instagram mot någon fotoapp där det inte går att kommentera eller gilla. Jag älskar foton, och har dock alla mina vänner och bekanta på just Instagram. Men önskar att funktionen med gilla och kommentarer gick att stänga av.
 
De visar på hur vi matas med information som vi lätt fastnar för på sociala medier. Reklam anpassas och notiser är till för att locka oss att titta mer.
Att som jag skrev ovan falska nyheter får många fler klick än sanna, att vi "användare" som de säger och desto mer uppkopplade vi är desto mer tjänar sociala medier på oss.
Att det som var tänkt som en bra plattform att dela kunskap och glädje nu gjort att många mår dåligt istället och yngre tar sina liv.

Jag tycker också mycket de säger i dokumentären är "självklart" men jag tycker ändå det är intressant. Det finns ju vissa protester som förekommit då människor trott på falska nyheter och därav har människor skadats. Det får oss mer delade tyvärr..

Jag tror det är lite farligt att bara avfärda utan jag tyckte den var tänkvärd :)

Tack, läste på lite om dokumentatären också; nej, jag tycker mest att utgångspunkten att sociala medieföretag någonsin hade något slags extra moralisk kompass och goda avsikter verkar lite konstig, det här med att det först nu skulle ha blivit skrupellösa och dragit det för långt. Det har jag inte upplevt under alla år - de har alltid varit väldigt tydliga och aggressiva tycker jag för att optimera sin affär.

För mig är det inget dilemma att företag försöker optimera sina affärer; men dilemmat uppstår väl om man tänkt sig att de har andra mål högst upp - som arbetstagare eller användare hos företagen? Då kan det vara jobbigt som anställd, när man upptäcker att arbetsgivaren inte alls ser samma rosa moln som man själv gjort.

(Men hela den här click-bait-optimeringen i kombination med ett växande kunskapsförakt är destruktiv för oss som samhälle.)
 
Tack, läste på lite om dokumentatären också; nej, jag tycker mest att utgångspunkten att sociala medieföretag någonsin hade något slags extra moralisk kompass och goda avsikter verkar lite konstig, det här med att det först nu skulle ha blivit skrupellösa och dragit det för långt. Det har jag inte upplevt under alla år - de har alltid varit väldigt tydliga och aggressiva tycker jag för att optimera sin affär.

För mig är det inget dilemma att företag försöker optimera sina affärer; men dilemmat uppstår väl om man tänkt sig att de har andra mål högst upp - som arbetstagare eller användare hos företagen?

(Men hela den här click-bait-optimeringen i kombination med ett växande kunskapsförakt är destruktiv för oss som samhälle.)

Jag tänker att dilemmat också uppstår i bristen på konkurrens. Om Google styr vilket nyhetsflöde vi får så blir det ett problem när det är, i princip, den enda sökmotorn som används. Detsamma med Facebook som fortsätter att mata oss med information på det spåret vi redan är inne på, oavsett om det är fake news eller inte. Så det som skaver för mig är lite att det är sådana jättar, med så oerhört stor påverkansmöjlighet, som styr inte enbart vilka reklamlänkar vi klickar på utan även formar vår uppfattning om världen och vår politiska ståndpunkt. Hade Google och Facebook varit ett av flera företag, en av många appar/sociala medier som vi använde så hade det inte känts lika kritiskt.

Jag tycker att en utav personerna i dokumentären beskrev det bra när han sa att världen lutar för oss. När jordens befolkning matas av information som redan bekräftar deras världsbild så kommer många nöja sig med det. Det kommer alltid att finnas personer som går upp för berget och söker mer information, men de flesta kommer att nöja sig med att stanna nedanför backen och ta emot den informationen som landar i knät på dem. Och det känns så oerhört farligt, när konspirationer, polarisering och fake news får en riktig snöbollseffekt.
 
Själv har jag tagit bort Facebook. Inte primärt av den här anledningen dock men för att jag försöker rensa bland informationsflödena i mitt liv. Jag funderar även på att byta ut Instagram mot någon fotoapp där det inte går att kommentera eller gilla. Jag älskar foton, och har dock alla mina vänner och bekanta på just Instagram. Men önskar att funktionen med gilla och kommentarer gick att stänga av.

Funderar på om jag delvis ska byta ut Instagram mot VCSO. Jag tänker att jag skulle kunna rensa ut fotoalbumet på Instagram helt och enbart ha kvar appen för stories och interaktion med vänner. Men att fotografera och dokumentera mitt liv i VCSO som är fri från likes och kommentarer. Sambon föreslog att jag skulle kunna fortsätta använda Instagram, men att helt enkelt strunta i reaktionerna på bilderna. Men jag tror inte att min hjärna kan lära sig fungera annorlunda än någon annans hjärna, och strunta i dopaminet från positiva reaktioner. Jag skulle känna mig mer fri i mitt fotande om jag visste att folk inte kunde lämna spår av reaktioner på dem.

Dessutom upplever jag Instagram mer som en social app än en fotoapp. Den är mer till för roliga stories, korta konversationer och skrattgubbar än något annat. För mig i alla fall.
 
Jag kan tillägga att jag har en enorm nytta av sociala medier.
Senaste veckorna har jag både sålt och köpt saker via annonssidorna, galet smidigt!
Väldigt enkelt när man vill gå ut snabb information till kollegor.
Att ha all hästinformation på ett ställe är guld, träningar, pay and jump, ride, cross osv. Istället för att hålla kolla på 200 olika hemsidor 🙄

Jag uppskattar verkligen kommentarsfältet på insta, fått bra synpunkter och mycket hjälp med tankar och frågor där.

Jag kan absolut se problemen men rätt använt är det ett fantastiskt verktyg för att förenkla livet.

Kom på en till grej. När man har idétorka och vill hitta på något. Perfekt att kolla evenemang på fb. Många gånger har vi hittat saker att göra som vi aldrig haft en tanke på.
 
Jag kan tillägga att jag har en enorm nytta av sociala medier.
Senaste veckorna har jag både sålt och köpt saker via annonssidorna, galet smidigt!
Väldigt enkelt när man vill gå ut snabb information till kollegor.
Att ha all hästinformation på ett ställe är guld, träningar, pay and jump, ride, cross osv. Istället för att hålla kolla på 200 olika hemsidor 🙄

Jag uppskattar verkligen kommentarsfältet på insta, fått bra synpunkter och mycket hjälp med tankar och frågor där.

Jag kan absolut se problemen men rätt använt är det ett fantastiskt verktyg för att förenkla livet.

Kom på en till grej. När man har idétorka och vill hitta på något. Perfekt att kolla evenemang på fb. Många gånger har vi hittat saker att göra som vi aldrig haft en tanke på.

Sociala medier har många fantastiskt bra funktioner, det är ju därför folk använder det :) Därav "dilemma", tvådelat. Så rätt använt är det absolut fantastiska verktyg (och det är väl egentligen fantastiska verktyg nästan oavsett hur man använder det). Jag tror dock att det ibland, för många, kan vara just svårt att använda rätt. Inte för att vi har oförmåga att tänka själva, men som de beskriver i dokumentären så står vi ensamma gentemot en AI-superdator. Jag tror vi måste vara ödmjuka gentemot vad vi är "up against".

Med det sagt har jag aldrig upplevt att jag har haft något problem med sociala medier. Däremot vet jag ju inte vilka flöden jag missat genom åren, eller vilken information jag missat när jag Googlat. Jag har aldrig upplevt att jag har styrts av reaktioner och likes på Instagram, ändå känner jag mig märkligt nog befriad nu när jag tagit bort det.

Så, för att förtydliga, jag säger alltså inte att sociala medier inte är bra. Det är fantastiskt på jättemånga sätt. Jag tror bara det är bra att dels hålla lite koll på hur de faktiskt fungerar, och också utvärdera lite då och då om man fortfarande gillar det lika mycket som man gjorde för ett år sen, eller om man bara fortsätter slentrianmässigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp