the_connemara & tralala goes western :D

the_connemara

Trådstartare
Jag fick en prova-på-western-ridning av tralala i julklapp och igår åkte vi en jäkla massa mil åt helt fel håll för vår utflykt! tralalas blivande make agerade fotograf så bilder kommer upp senare ikväll förhoppningsvis (slå inte ihjäl oss :D)

Tjejen vi var hos var jättebra! Det var bara vi två och hon berättade om westernridning och utrustningen mm medan vi gjorde i ordning hästarna. Sedan red vi typ 1.5 h eller något i hennes paddock och fick testa på grunderna och fick massa bra hjälp hela tiden. Vi bytte även häst efter drygt halva passet - jättenyttigt sätt att förstå hur det egentligen var menat att rida när man fick testa två olika hästar.

Vi fick skritta med två händer, svänga, smyga fram i långsam skritt, rida i jogg, göra halt och snirkla runt i en åtta med lite koner. Där bytte vi också till enhandsfattning och fick svänga runt med det också, och testa ovanstående igen på en hand. Sedan bytte vi häst och testade grejerna igen på ny häst och fick även vända runt i en liten fyrkant.

Tinkern gillade fyrkanten och det var lite svårt för mig att styra honom bredvid när vi väl testat :D Araben ville vända runt och kuta åt andra hållet efter stoppen, vilket hennes matte tydligt varnade för (och vi lyckades undvika :D)). Jättemysiga hästar båda två som lugnt och vänligt hjälpte oss på traven :)

Men nu har vi fått blodad tand :bump: Vi söker en bra nybörjarbok för oss som inte är nya på hästar och ridning (tralala rider främst dressyr och jag främst fälttävlan) men helt nya på western. Någon bok som tar upp grunderna på ett bra vis men kanske inte på nivån "det här är en häst" utan som gärna även kan komplettera vår engelska ridning på sikt? Finns det någon bok ni vill tipsa om då? För tillfället känner vi båda att det kanske hade varit ett trevligt komplement att testa på åtminstone, inte att vi ska konvertera på en dag liksom.

Jag (med ett eget stackars odjur där hemma :p) hade dessutom gärna fått utrustningstips. Det känns som att det mest relevanta om man vill testa med sin egen häst är ett par tyglar. Mitt djur svänger visserligen a la neckrening när man rider på långa tyglar men ett par riktiga lädertyglar känns som det hade gjort det enklare för oss att förstå varandra istället för tunna, lätta engelska tyglar?

Andra tips är också jättevälkomna :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: the_connemara & tralala goes western :D

Vad roligt! Det finns en bra och "enkel" bok som jag inte minns namnet på. Tror att författaren heter Rolf Carlsson eller något åt det hållet. Bob Mayhew har också skrivit en bok som är rätt bra. Finns säkert fler också.

Även jag tyckte att tyglar var det mest akuta att skaffa när jag började. Köpte ett par från Börjes (de håller än fast den ena är töjd efter att en av hästarna ställde sig på den) utan märke. Själv gillar jag Weavers prylar och har flera par tyglar därifrån.
 
Sv: the_connemara & tralala goes western :D

Var ni hos Evalena? :)

Vet tyvärr inga böcker, men youtube hjälpte mig mycket i början! Men som ni redan sagt; tyglar var det svåraste att lära sig! Jag köpet mina på Hööks för 3,5 år sen och dom håller än.. Visst känns det skillnad när jag rider nån häst med riktiga tyglar (weaver, I love them!), men ja... snålheten sätter väl in... :grin:
 
Sv: the_connemara & tralala goes western :D

Yes, vi var hos Evalena!

Här är alla bilder: http://s43.photobucket.com/albums/e387/tralalalinda/western/?start=all

Jag försöker svänga :angel:
DSC_0375.jpg


Linda typ går :D
DSC_0350.jpg
 
Sv: the_connemara & tralala goes western :D

Då kan du också säga att du haft "Bon Jovi mellan benen"... Hö hö... :D Min Neha är köpt där.
 
Sv: the_connemara & tralala goes western :D

Hahaha :D :rofl: Linda också eftersom vi bytte efter halva, detta är kort från andra halvan för jag red araben först :D
 
Sv: the_connemara & tralala goes western :D

Kul att du fått mersmak och vill fortsätta :)

Böcker vet jag inte om jag kan tipsa om, men jag kan rekommendera Bob Mayhew's dvd, tror den heter "The basic principles of western riding". Den köpte jag när jag gick över från engelskt till western, var en del matnyttigt på den.

Så länge du inte tänker tävla är väl egentligen tyglar den enda utrustningen du behöver byta ut. Köp hellre ett par ordentliga tyglar ala Weawer eller liknande, de har ett bättre andrahandsvärde om du vill sälja dem senare, istället för hööks tyglar som jag personligen tycker är alldeles för sladdriga...

Lycka till!
 
Sv: the_connemara & tralala goes western :D

Va kul!

Säger som de andra, köp riktiga tyglar! Mina Weaver kostade 300 kr, det tycker inte jag är speciellt mycket. Det var visserligen nästan 10 år sedan, kanske ser prisläget helt annorlunda ut nu. Men som sagt, jag har gett 30 kr/år för mina... ;)

Rolf Carlssons bok innehåller lite tips och övningar, kanske ingen bok jag personligen skulle köpa och ha i bokhyllan, men låna på biblioteket går ju alltid bra.
Annars har jag nog inte mycket mer att säga än tränare eller westerninriktat ridsällskap.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 949
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 104
Senast: __sofia__
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 840
Senast: SkorpSmulan
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 743
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp