Thorowgood dressyr bekväm för ryttaren?

Sara75

Trådstartare
Är Thorowgoods dressyrsadlar bekväma för ryttaren? Visst, nu är ju smaken som baken delad men jag tänkte att jag kanske kunde få någon slags vink om detta :)
 
Frågan är väl snarare om en sån billig sadel är bra för hästen
De hästar jag haft har älskat den. Den är ett mellanting mellan en bomlös och bomsadel. Däremot är hållbarheten låg.
Hade en dressyrhäst jag provade 100 sadlar på, hans val var en TH, tyvärr hade de då syntetsits som brändes.
 
Här är t8an som jag tycker är väldigt bekväm.
Högt bakvalv, lätt och tar lite manke
0F8B6C0F-3382-4ACF-B8C6-C4D06C47AFE0.jpeg
 
Helt ärligt nej. T8 surface block är helt okej, men slår ändå inte en dressyrsadel från andra, dyrare märken.

Alla T4or jag provat har varit helt vedervärdiga.

Som en parantes kan jag dock tillägga att T8 hopp fortfarande är en av mina favoritsadlar. Den är underbar 😍
 
De hästar jag haft har älskat den. Den är ett mellanting mellan en bomlös och bomsadel. Däremot är hållbarheten låg.
Hade en dressyrhäst jag provade 100 sadlar på, hans val var en TH, tyvärr hade de då syntetsits som brändes.

Thorowgood - sadlarna är absolut inte ett mellanting mellan bomlös och bomsadel. De ÄR en bomsadel med utbytbara koppjärn precis som tex Lippo, Pessoa, Wintec och Bates.

Thorowgood är ett engelskt märke och är syntet/halvversion av de två andra brittiska märkena Kent & Masters och Fairfax. Tex T8 hoppen som är halvsyntet finns även som en K&M och är då helt i läder.
 
Thorowgood - sadlarna är absolut inte ett mellanting mellan bomlös och bomsadel. De ÄR en bomsadel med utbytbara koppjärn precis som tex Lippo, Pessoa, Wintec och Bates.

Thorowgood är ett engelskt märke och är syntet/halvversion av de två andra brittiska märkena Kent & Masters och Fairfax. Tex T8 hoppen som är halvsyntet finns även som en K&M och är då helt i läder.
Är inte tekniker, men upplever det så. Bommen är väldigt flexibel
 
Är inte tekniker, men upplever det så. Bommen är väldigt flexibel

Är du säker på att ditt exemplar inte är sönder 🙊 Upplever inte alls att Thorowgoods bom är särskilt flexibel. Nyare Stübben - sadlar (de med flexibommen, inte träbommen) är betydligt mer flexibla.
 
Är Thorowgoods dressyrsadlar bekväma för ryttaren? Visst, nu är ju smaken som baken delad men jag tänkte att jag kanske kunde få någon slags vink om detta :)

Under de 12 år jag hade min dam, så slet vi ut 3 Thorowgood, dressyr tillsammans... började med smal bom, sedan fick jag köpa vidare och vidare... För mig med ryggmärgsskada,så var den fantastisk att hantera - lätt som en fjäder, låg bra på min dam som hade lite manke och jag satt bra i den. :heart
 
Är du säker på att ditt exemplar inte är sönder 🙊 Upplever inte alls att Thorowgoods bom är särskilt flexibel. Nyare Stübben - sadlar (de med flexibommen, inte träbommen) är betydligt mer flexibla.
Helt säker, refererar till två helt nya. Vidden måste vara korrekt inställd dock, det är åt andra hållet jag upplever att de flexar.
 
En del upplever de två TH som jag haft (T6 och T8 dressyr) "vida i sitsen" dvs lite svåra att sitta i om man inte har så brett bäcken.
Helt okej bekvämlighet enligt mig, men jag föredrog faktiskt T6 an framför T8.
Läderkvaliteten uppe på sitsen på T8 lämnar däremot lite att önska. Tycker min blivit rätt repig och sliten.
 
Helt ärligt nej. T8 surface block är helt okej, men slår ändå inte en dressyrsadel från andra, dyrare märken.

Alla T4or jag provat har varit helt vedervärdiga.

Som en parantes kan jag dock tillägga att T8 hopp fortfarande är en av mina favoritsadlar. Den är underbar 😍
Jag tycker min T8 hopp är väldigt bekväm så jag tänkte att då borde dressyrsadlarna vara bekväma de med.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
809
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 809
Senast: LaMagia
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 628
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp