Tibetansk Spaniel

T

Tingen och Lina

Vill gärna ha lite info om denna rasen, hur är dom till sättet?
Klarar dom av att gå långa promenader dagligen? Har dom andnings svårigheter? Tacksam för all info som ni som har erfarenhet av denna ras kan ge :)
 
Sv: Tibetansk Spaniel

De är mycket sälskapliga, älskar att vara med matte/husse över allt och ligga i sängen, i soffan. Gillar att kela när de passar dem, dock är det individuellt, våra har inte varit särskilt keliga men min nuvarande älskar när man bara bär runt på honom i famnen och kramas :love: Då bara sitter han där som en liten hög och njuter :D

En envis hund med mycket egen vilja, och det är svårt (omöjligt?!) att få 100% lydnad på en tibbe, om man inte har gott i fickan för då går det bättre ;) Ganska tuffa och tåliga små hundar.

De klarar galant av riktigt långa promenader :)

Nej de har inga andningssvårigheter, en frisk ras i allmänhet tycker jag.
 
Sv: Tibetansk Spaniel

Tack för infon :) Har hört att dom ska vara väldigt envisa ja :) Kanske är en kul utmaning :) Hur är dom att ha lösa? Sticker dom ofta iväg? :laugh:
 
Sv: Tibetansk Spaniel

Nja, man får ju ha vardagslydnad som med alla andra hundar. Jag upplever inte att de sticker iväg utan vidare utan det är mer det där att det tar lite tid att komma på inkallning ibland ;) Det är ganska mycket "ska baaara lukta lite först innan.."

De är härliga små hundar med mkt charm :) Lätta att lära konster och tricks.
 
Sv: Tibetansk Spaniel

Min mamma och pappa har en Tibbetik.
Hon är nu 13 år gammal och fortfarande frisk som en nötkärna! Hänger gärna med på lååånga promenader och det är full fräs i henne. Hon tuktar min staffe så han vågar inte komma in i vardagsrummet när hon ligger i sin bädd därinne.
Vi har lärt henne lite trix och sådant för med en godis i handen så gör hon glatt de flesta konster.
Och så är det en alarmhund, så fort hon hör ngn på uppfarten så börjar hon gapa. Och det fortsätter hon med en bra stund.

Men som sagts här ovan är det en ganska självständig ras, vi brukar säga att Dina är en katt för det är precis så hon är och hon umgås hellre med katter än med andra hundar! :)
Nu lyder hon lite bättre men när hon var yngre och det var mkt bus i henne pekade hon i princip bara fingret åt en när man försökte kalla in henne och så sprang hon lite fortare åt andra hållet.
Hon är inte ett dugg frusen av sig heller utan ligger gärna ute i snön när det är minusgrader, hon älskar att vara ute!

Tycker det är så fina hundar och är själv lite sugen på en sådan!
 
Sv: Tibetansk Spaniel

Och så är det en alarmhund, så fort hon hör ngn på uppfarten så börjar hon gapa. Och det fortsätter hon med en bra stund.

Jaa, dom är ju det! Riktiga små villalarm!
Han här hemma (9 år gammal, han är helgalen och tror han är 9 månader..) har lärt sig att inte behöver skälla ut grannen eller tjejen som säljer kvällstidningen på helger. Då ligger han bara kvar på sängen :p

Den äldre vi hade förut var om möjligt ännu envisare än nuvarande (en riktig "urtibbe" i psyket enligt uppföderen) men oh så uuuunderbar personlighet :love:
 
Sv: Tibetansk Spaniel

Finns en tibbe på skolan där jag går. Den har verkligen andningssvårigheter. Hunden går runt och "snarkar" i vaket tillstånd.
 
Sv: Tibetansk Spaniel

Har en ettårig tibbe med ett oerhört bra psyke. Stabil, självständig, trygg och väldigt snäll. Älskar alla andra människor, vuxna som barn, och andra hundar. Det är en stor hund i liten förpackning. Oerhört lättlärd och arbetsvillig - om han vill - det svåra är att ge motivation som duger, lek och godis funkar fint, men det är inte en hund som arbetar 'bara för att', han vill ha något för det, typisk tibbe skulle jag tro. Duktig på inkallning, men visst är det lite 'ska bara' med honom. Enda problemet jag har med honom är att han är så oerhört lätt distraherad av andra människor och hundar och är lite svårarbetad just då. Långpromenader är inga som helst problem, han brukar vara ute med oss och cykla och springer lätt en mil om dagen. Som kuriosa brukar han även åka motorcykel och ligger snällt placerad ett par timmar i cykelkärra om vi ska cykla långt och snabbt.

En charmig hund som jag är väldigt nöjd med. Lagom storlek att ha med sig överallt, tålig, stabil och väldigt trevlig. Dessutom minimal pälsvård, vilket jag uppskattar. Inga andningssvårigheter, och det har jag inte sett någon annan som har heller, min tillhör de mer långnosade och har inte speciellt ihoptryckt nos alls.
 
Sv: Tibetansk Spaniel

Konstigt. Den kanske inte är helt frisk.

Ingen av våra har haft några svårigheter att andas, har inte hört om någon av rasen som har det heller.

De ska ju inte ha för trubbig nos egentligen, det får inte finnas några veck, men har sett de som har det och det är möjligt de har det värre.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tibetansk Spaniel

Mina kusiner hade en tibbetik när vi var yngre. En mycket tuff och trevlig lite hund med enorm integritet! Mycket 'kan själv'-mentalitet, gillade inte alls att bli buren t ex. En gång när vi var ute och gick så lyfte jag upp henne för att hon skulle slippa gå i det höga gräset. Hon visade dock klart och tydligt att hon inte ville bli buren, så jag släppte ner henne igen. Hon satte näsan i vädret, tog tre bamseskutt genom höggräset (bara för att visa att hon minsann kunde gå själv!) och landade mitt i ett stort dike! :D Hon såg rätt snopen ut :rofl:

Hon var inte så jätteförtjust i andra hundar men klarade sig ändå fint med våra schäfrar, hon sa ifrån rätt rejält om dom blev jobbiga. Inga problem med att hänga med på långa promenader, absolut inga andningsproblem! Frisk och kry. Kan skriva under på det där med alarmhund dock, om hon blev lämnad ensam i nåt rum i huset så lät hon som nån stuckit kniven i henne. Tror inte det var några problem att lämna henne ensam hemma dock, det var mest om hon instängd nånstans.

Ska jag nån gång ha en liten sällskapshund kan jag lätt tänka mig en tibbe!
 
Sv: Tibetansk Spaniel

min mamma föder upp tibbar och dom är väl trevliga, enligt rasstandard sska dom vara lite reserverade mot främingar men tror inte dom flesta av mammas hundar läst rasstandarden. ;)var på utställing i helgen och ställde hennes hane och fyfan vilket liv det var runtringen massa bjäbbande från alla hållo kanter... ingen ras för mig, men en lättsam liten hundsom gärna vaktar sitt hem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 344
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Funderar fortfarande på vilken hundras/typ jag önskar som min nästa hund, och nu blev jag tipsad om Tibetansk terrier. Finns det någon...
Svar
0
· Visningar
575
Senast: kamomillo
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 213
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp