Tider m.m "halvlâng"

F

fnorr

Mânga av er fodrar och släpper ut hästarna tidigt....är det för det mesta för att ni har andra tider att passa ocksâ?

Ni som inte har andra jobb utan hästarna som "heltidsgöra" och har egna stall hemma, hur gör ni?

Här hos Jos Wouters fâr hästarna kraftfodret 7.30-8.00 och sedan höet(dom jobbas pâ förmiddagen). Under dagen gâr dom i walkern, rids eller har motionsband. dom har INTE sina ute under vinterhalvâret, men jag släpper ut min men inte alls hela dagen. Dom fâr sitt sista mâl vid 17.00-18.00, sedan är man liksom klar i stallet och det är ingen där pâ kvällen.

Det här är inget konstigt nere i europa, mânga tävlingshästar har väldigt aktiva dagar utan att dom är ute hela tiden, men det är ju stor skillnad om man jämför med dom flesta av er. Eftersom jag har köpt gârd i Sverige och snart flyttar hem efter 18 âr är jag nyfiken. Jag hoppas pâ att kunna "blanda det bästa frân 2 världar"liksom.
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

fnorr skrev:
Mânga av er fodrar och släpper ut hästarna tidigt....är det för det mesta för att ni har andra tider att passa ocksâ?

Ni som inte har andra jobb utan hästarna som "heltidsgöra" och har egna stall hemma, hur gör ni?

Här hos Jos Wouters fâr hästarna kraftfodret 7.30-8.00 och sedan höet(dom jobbas pâ förmiddagen). Under dagen gâr dom i walkern, rids eller har motionsband. dom har INTE sina ute under vinterhalvâret, men jag släpper ut min men inte alls hela dagen. Dom fâr sitt sista mâl vid 17.00-18.00, sedan är man liksom klar i stallet och det är ingen där pâ kvällen.

Det här är inget konstigt nere i europa, mânga tävlingshästar har väldigt aktiva dagar utan att dom är ute hela tiden, men det är ju stor skillnad om man jämför med dom flesta av er. Eftersom jag har köpt gârd i Sverige och snart flyttar hem efter 18 âr är jag nyfiken. Jag hoppas pâ att kunna "blanda det bästa frân 2 världar"liksom.


Jag var i england och jobbade i ett hoppstall i våras, där började man vid kvart i nio och slutade vid halv fem- fem.. och dom hästarna stog inne i boxarna hela tiden, utom en som fick gå i en hage på dagarna. vissa av hästarna jobbades inte ens varje dag, jag fattar inte varför dom inte fick gå i en hage? dom va jättejobbiga att rida,leda.. ja hantera överhuvudtaget.. så rastlösa.. jag vet att det är vanligt i stora tävlingsstall men varför???:confused: :confused:
Tycker synd om hästarna att behöva stå inne i en box hela tiden,,
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Ja det lät ju inget vidare, dom mâste ha varit väldigt understimulerade. Vâra här kommer "ur" boxarna ca 3-4 ggr om dagen, men jag tycker att dom är ute för lite....men tycker inte att dom mâste vara ute precis hela tiden heller...
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Usch, jag mår nästan dåligt när jag läser sånt här. Hästar är från början ett flockdjur och visst, vi har domesticerat dem och avlat dem mer efter människans normer och regler, men en häst mår naturligtvis bättre ute i en naturligt kuperad hage än den gör instängd mellan fyra väggar.

Det är inte för hästens skull man stänger in den på nätterna, utan för människans.
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Nu har jag ju inte hästarna hemma, men jag tycker idealet är (vintertid):

frukost kl 8
ut i hagen såfort de ätit upp kraft, med morgonhö ute.

lunch-hö kl 12 i hagen

intag vid 16-17 med hö och kraft

kvällsfodring kl 20-21 med mer hö (och ev. kraft om man har en häst som får mkt)

bor man där, kan man ju slänga till extra hö runt 22-23 om man vill.
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Vi har våra hästar hemma på gården.. dom får havre kl.7 och medans dom äter upp det lägger jag ut hö i hagen och lägger på täcke..
sen när dom ätit upp får dom gå ut. ca kl.7.10/7.15

Sen får dom hö på dan och kommer in ca 20-21 och får då hö och havre/krafft.

Det tycker jag är lagom och hästarna tycker också det!!:D
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Jag håller med. våra hästar går in på nätterna nu men dom går in vid typ 20-21 och ut vi 7 ungefär.. när det är fint väder går dom ute på nätterna också.. om det inte är jättekallt,snöar,regnar, blåser jättemycket..(har 2 gamla hästar som fryser då!!)

När jag var i england tyckte jag så synd om dom hästarna..
en av dom var det extra synd om.. där jag var hade dom hopp/försäljningsstall och en ägare hade inte betalat för sin häst som stog uppstallad där. så då sket som i att mocka till den hästen..:eek:
Den stog där i allt skit och piss hela dagarna utom den timmen han blev riden.. Fy f*n säjer jag...:mad:
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Har hästarna ute så mycket som möjligt.

De släpps ut vid 6 på morgonen och får hö i hagen och halm så mycket de orkar äta.

Tar sedan in dem vid 22 då de får natthö att tugga på.

De mår så bra så! :bump:
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Delvis släpper jag ut tidigt för att jag har mitt jobb på annat håll.(kraftfoder 6.30, ut i hagen med hösilage 7.00 som räcker hela dagen, insläpp 17.00 med kraftfoder+mer hösilage, sedan natta-hö vid 23 också)
Men också för att hästar är gjorda för att äta mer eller mindre dygnet runt om de får välja själva, så även på helgerna kommer de ut ganska tidigt (senast 8).
Så jag försöker fodra med så jämna tidsintervaller som jag kan på dygnet, därav nattmaten. :) Och för att jag gärna checkar av att det är lugnt innan jag själv lägger mig.
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Jag jobbar hemma så jag har möjlighet att välja det som känns bäst för hästarna och mig.
Utsläpp och fodrar morgonhö i hagen vid 06.30.
2-3 höfodringar i hagen under dagen.
Tar in vid 21.00 men reglerar efter väder och vind. Är det urskurkigt väder tar jag in ett par timmar tidigare (fast det är nog mest för att jag är mammig, de verkar inte bry sig). Är det en kanonfin kväll kan de gärna gå ute längre.
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Det är inte mkt en GP häst gör idag som är speciellt naturligt. Om man vill hâlla den typen av hästar fâr man göra det bästa av det hela(för hästen). Men en häst som ska starta tex 150 pâ kvällen tycker jag inte ska vara ute och äta hela dagen, det kan fâ svâra följder för hästen. Hade kusen fâtt välja själv hade det väl sett annorlunda ut, det vet vi nog alla.....men det är inte den diskussionen jag är ute efter. Är alt till den lânga utevistelsen att stâ i box 23 timmar av dygnet sâ för all del, men dom flesta tävlingshästarna har det inte sâ. Dom kan dock ha en "värdefull" dag även om dom bara är ute nâgra timmar om dom fâr göra andra saker. Men det tar tid!!!!! Men om bara har det som jobb, sâ hinner man ju med. Sâ kom igen nu, hur gör ni era tävlingsstall??? Eller anser ni alla att det enda sättet att ha häst pâ är att släppa ut dom i ottan och ta in dom vid midnatt(överdriver)
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Är det ocksâ sa att ni rider mest pâ kvällarna och därför väljer att ha dom ute pâ dagen? I gâr ringde jag en kompis hemma, hon va ute och red, kl va 20.00, har väl glömt hur det var när man mâste skaöta annat pâ dagtid o hästen pâ kvällen....
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Om man hade haft STORA kuperade skogshagar med mjukt fint underlag med massor för hästarna att göra så är jag säker på att både Grand Prix häst h skogsmulle hade tirvts förträffligt där.
Verkligheten är ju dock oftast att man har en lerig blåsig tråkig hage som inte är särskilt kul att vara i.
Min tävlingshäst går om han själv får välja (och det får han) ut när det ljusnar på morgonen, går in vid lunch och tränar eller bara äter, sover nån timmes middag och sen går han ut igen några timmar. När det bli rmörkt vill han in igen, käka, vila oh sen blir det massage eller värmetäcke på kvällen innan nattmaten.
Han dör av tristess att gå ute morgon till kväll. Ser dt även på inackorderingarna, de har aptråkigt hela dagen och hade mkt hellre kommit in i sin box mkt tidigare än ägarna vill.

Ägarna vill sin hästs bästa och det låter bra att vara ut mkt men här är det för dålig ahagar.
I ett aktivt stall där det händer saker hela tiden är det ju inspirerande för en häst att stå inne och kolla men i ett litet stall på landet med noll aktivitet är dte ju så trist att vara inne att man kreverar.
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

De kommer ut mellan 6.00-7.30 beroende på när de kommer in och om jag jobbar eller ej. Även mina hästar får hö och tillsyn ganska sent.

De har vindskydd och i princip fri tillgång på hö i hagen, så de mår inte direkt dåligt av att vara ute så länge :)
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Mina hästar får frukost klockan 5 på morgonen, fri tillgång till höenselage under hela dagen. in till boxen vid 4-5 får kraftfoder och höenselage, kvällsfodring vid 8-9 och enselage så att det räcker hela natten......
Vid ridning så kommer mina in vid 13.30......:banana:
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Jag släpper ut mina hästar vid halv sex på morgonen. Börjar jobba vid halv sju så därför får de gå ut så tidigt. Tar in dem vid sju-tiden på kvällen. De har fri tillgång på grovfoder i hagen så de lider inte av så långa dagar ute. Så hos mig är det tyvärr arbetstiderna som styr, skulle gärna släppa ut dem lite senare om jag kunde.
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

knapplån
Då jag har tillgång till stooora hagar även vintertid m skog och öppna boxar så är dom ute jämt. Vid ridning hämtar jag hästen var den nu befinner sig, rider, täckar sen vid behov, den får stå inne tills torr om risigt väder annars ut och så får man vackert gå ut och klä av när den kan tänkas vara torr.
Fodras grovfoder 4 ggr per dag - i princip fri tillgång (alltid halm i boxarna osså) och kf 2 ggr.
Att en häst som är van vid detta skulle vara "för trött" vid träning/tävling är trams - få tävlar på så hög nivå att hästarna
inte tål att vara ute jämt.
Däremot så är bra hagar, fri tillgång på bra foder och möjlighet att vila torrt och bra täcken vid tävlingskondition en nödvändighet som så många har sagt - en häst som hålls i en blåsig lerig rasthage 12 timmar är nog lagom stel o trölig att rida.
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Tror inte att det handlar om "för trött". Kul att du har sâ fina hagar, du har rätt om det du säger om "den leriga,blâsiga lilla rasthagen". Henk vill ju inte heller att hästarna bara ska "stâ" ute. Albert i Holland som jag tycker är mkt bra med hästarna har sina i princip aldrig i hage och även om jag som sagt gillar mkt av det han gör kan jag inte hâlla med om just den biten i hans hantering.
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Man kan ju inte riktigt jämföra proffsstallen där man har en tidsfaktor att ta hänsyn till heller, det måste ju vara rationellt - inte så kul för hästskötare att jaga skitiga hästar i stora hagar om man ska göra iordning 8-10 stycken.

Men har man 1-2 hästar så är det ju en annan sak.
En annan anledning till att jag låter mina hästar gå ute så mycket är mockning - nu har jag ju "lösdrift" och bara 2 och fodrar vid bra väder alltid grovfoder ute - men då jag hade flera hästar märkte man en klar skitfaktor någon timme efter stråfoderutfodring på morgonen - alltså innan dom ätit upp höet och blivit utsläppta.
Har man då 8 hästar gjorde det 2-3 skitkärror mindre varje dag att fodra morgonhöet ute - hellre gav jag då mer hö.
Därför hade jag även då tidigt utsläpp och sent in.
 
Sv: Tider m.m "halvlâng"

Skitfaktor...vad kul det lät, blev alldeles fnissig
 

Liknande trådar

F
Foder & Strö Till min ena "invandrare", frân Belgien har jag svârt att hitta rätt i foderdjungeln. Kanske ska tillägga att pâ sportstallet i Belgien...
Svar
19
· Visningar
1 090
Senast: fnorr
·
F
Foder & Strö En foderrâdgivare gav mig det här râdet(uträknad foderstat till min häst)......som vâger 550-600 kg? är ädel och rätt sâ hispig, 10 âr...
Svar
6
· Visningar
872
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp