Bukefalos 28 år!

Tider och rutiner under helgen?

T

Trollsan

Som rubriken säger, hur går det med rutinerna kring era hästar när det är helg?
Är det samma tider för ut- och insläpp som på vardagarna, får de mat på samma tid?

Jag frågar er som har inackorderingar hur ni löst likande frågor och er inackorderingar vad som är rimligt eller fullständigt vansinnigt!

Under vardagarna har jag släppt ut hästarna strax innan 7 på morgonen, samma sak under helgerna.
Precis innan jul fick jag veta att mitt schema är ändrat och jag kommer att börja jobba 2 timmar tidigare på morgonen.
Det betyder att hästarna från och med nästa vecka släpps ut kl 5.
Nu har jag bara mina hästar på gården så det blir troligen så att de kommer ut vi 5 tiden även på helgerna.

Tidigare när jag hade inackorderingar här så gruffades det lite över att behöva släppa ut hästar vid 7 när det var helg (något som jag inte brydde mig om då det rörde sig om en helg per person och månad, visst omak är det faktiskt att ha häst).

Ev. så kommer det att dyka upp nya inackorderingar igen. Då vill jag ha en färdig lösning så det inte blir att man står och dividerar över tider när kontraktet ska skrivas under.
Vilken tid är det rimligt att begära att hästarna ska ut på morgonen?

Visst kan man fodra senare på kvällen och släppa dem senare på morgonen. Men om man stiger upp kl 4.30 på morgonen så är man ju inte så sugen på att vänta till sena kvällen med att fodra. Och tyvärr så brukar inte inackorderingarna vara sugna på att åka till stallet sent en fredags och lördagskväll för att fodra.

Foderautomater för grovfoder är ett alternativ. Men de är ganska dyra i inköp och de med nätdrift kräver lite mer installation och viss driftskostnad. En sådan investering kräver en högre hyra och det brukar inte vara helt poppis...
Är det värt ett par hundralappar extra i månaden för att kunna släppa ut hästarna lite senare de 2-3 dagarna som det rör sig om under en månad?

Hoppas att ni kloka bukefalister kan hjälpa mig att se saken från olika håll och hjälpa mig komma närmare en lösning!
 
Sv: Tider och rutiner under helgen?

I tidigare stall jag stått i där fodring/utsläpp ingått på mornarna så har hästarna fodrats och släppts ut av personal/stallägare mellan kl 7-8 cirka. Då inackorderingarna skött det under helgerna har tiden oftast förskjutits ca en halvtimme och det har funkat ok för hästarna.

I nuvarande stallet fodras hästarna inne vid 6-tiden på mornarna via foderautomater för både hö och kraftfoder. Sedan släpps de på vardagarna ut vid 7-7:30 av stallägaren. På helgerna sköter vi inackorderingar detta och då kommer hästarna ut vid 7:30-8. Helt ok enligt mig.

Jag tycker att det är JÄTTESKÖNT med foderautomaterna på mornarna. Det gör att hästarna är färdigätna när jag kommer, det är bara att lägga på täcken och släppa ut dem, jag behöver inte stå och vänta på att de ska äta upp fodret eller släpa omkring höpåsar ut i hagarna.

Att tiderna förskjuts lite åt det senare hållet, säg max 30 min, på helgerna tycker jag är okej. Däremot kan det ju bli knepigt om du kommer att fodra och släppa ut hästarna väldigt tidigt på vardagarna. Klockan 5-6 har jag svårt att tänka mig att folk vill vara i stallet. Men hästar är ju ganska anpassningsbara egentligen, så lite senare fodring/utsläpp på helgerna jämfört med vardagar klarar de säkert.

Eller så får du annonsera efter morgonpigga hästägare :idea:
 
Sv: Tider och rutiner under helgen?

Nu står jag själv inackorderad (ej privatstall) och här är det olika tider på helger resp. veckor.
På helgerna börjar dagen klockan 7, i veckorna brukar de fodras tidigare. De släpps ofta även in tidigare i veckorna, samt att de kvällsfodras på olika tider (fast det har blivit bättre) jämt.

Jag tror inte hästarna far illa av att det är lite olika tider, så länge rutinerna är samma. Att ha morgonfodring klockan 5 tycker jag väl dock låter lite väl tidigt, tänk på att folk kanske har långt att åka.
Men å andra sidan är det ju bara att skriva tiderna i annonsen, samt skriva in det i kontraktet så bör det ju inte vara ngt tjaffs sen :p

Varför fodra senare på kvällen?
Fodrar ni tidigt på morgonen så kan ni ju också fodra tidigt på kvällen.
Sen om det ex blir så att lördagen så fodras det vid 7 istället för 5, då kan man ju istället ge dem några kg extra foder på fredagkvällen om man inte har hästarna på halm. :)

Om det är så att inackorderingar klagar på tider, se till att ha det med i kontraktet helt enkelt.
Att klaga över klockan 7 låter lite väl slött :p , samma som senare kvällar (beroende på hur sent). Det är ju sånt man får ta om man vill ha hästen i ett stall med stalltjänst.
Själv skulle jag bli överlycklig om kvällsfodringen var senare, vår är klockan 19. :crazy:
 
Sv: Tider och rutiner under helgen?

Hästarna i stallet där jag står går ut mellan 7-8 på morgonen, får lunch mellan 13-14 och kommer in mellan 18.30-19.30 på kvällen. Ungefär några minuter hit eller dit men det skiljer sig inte på timmar. Det här gäller varje dag oavsett om det är onsdag eller lördag. Bra med fasta tider annars tycker jag att det är lätt att man skjuter på det mer och mer, speciellt på helgerna.
 
Sv: Tider och rutiner under helgen?

kl
våra har alltid samma tider
morgonfodra mellan 6-7
utsläpp 8-9
insläpp 15.30-16.30
kväll 20-21
 
Sv: Tider och rutiner under helgen?

Vi släpper ut runt 8-8:30 varje dag och tar in mellan 17:30-18 också. Ibland förskjuts det till någon halvtimme tidigare/senare men allt som oftast är det rätt lika tider oavsett om det är helgdag (julafton/nyår) eller vardag.

På höst och vår ökas utevistelsen och på sommaren går de ute dygnet runt till stor del.
 
Sv: Tider och rutiner under helgen?

Hos oss släpper pappa ut innan jobbet, dvs runt 7 får de äta och komma ut. På helgerna släpper hyresgästerna ut, vi har sagt senast 8 en gång i tiden men kommer de ut runt 9 nån gång är det ingen som dör för det. De flesta är uppe mellan 7 och 8.

De går ute till 19-22 beroende på väder. Nu när det varit så kallt är de extra busiga och får komma in runt 19, annars blir det hemskt stökigt ju längre de får vara ute. Pappa sköter insläpp varje dag så det styr vi över alltid, sen om nån vill ta in sin egen häst tidigare får de såklart göra det. Målsättningen är iaf att de ska vara ute så mycket som möjligt.
 
Sv: Tider och rutiner under helgen?

Våra hästar går ut olika beroende på vem som ska släppa ut. Normalt sett släpper svärfar ut och då blir det ungefär vid 7. Om jag ska släppa ut och är ledig så kommer de ut vid 9 typ.
Det går jättebra, har aldrig märkt av att de är extra oroliga eller nåt sånt. Tror inte att de känner av timmarna på det sättet, så länge stallet är stängt och mörkt så är det typ natt.
Ibland låter jag dem vara ute extra länge kvällen innan om jag vet att de kommer få komma ut sent på morgonen..

Insläppstiderna varierar också. Är det riktigt kallt eller om vi alla ska bort på kvällen får de gå in tidigt. Någon annan gång kanske jag är iväg på kvällen så de får komma in senare. Normalt sett går de in vid 22 men det kan bli allt mellan 18-24.

jag skulle ALDRIG stalla upp min häst i ett stall där jag var tvungen att släppa ut klockan 5. 7 är okej men inte tidigare.
 
Senast ändrad:
Sv: Tider och rutiner under helgen?

Det e bara att krypa ner i sängen igen;) Mina hästar får mat kl ~5.30-5.45 och kommer ut ~6 varje dag(fritillgång inne/hö direkt ute). Var tredje helg får jag palla mig upp för att fodra/släppa ut. När jag komme hem sover jag x antal timmar igen. Inga problem där.
 
Sv: Tider och rutiner under helgen?

Så gjorde jag också när jag hjälpte en kompis/stod kort tid med häst i det stallet. De hade väldigt fasta tider så hade man utsläppet fick man pallra sig upp. Kom hem kanske halv åtta (stort stall, så det tog sin lilla tid) och gick sedan och la mig igen :p

Jag själv är dock hellre flexibel än nitisk. Slängde t.ex. ut halm till alla hästarna när det blev smällkallt, eller släpper in dem om de är oroliga även om klockan inte är så mycket. På våren går de helst ute till 22-23 men har det regnat småspik hela dagen får de gå in tidigt...
 
Sv: Tider och rutiner under helgen?

Vi har eget stall och har två ytterligare familjer inackorderade. Alla har lite olika jobbtider och hästarna får rätta sig efter det. I veckorna kommer de ut mellan 05.30-07.30, de fodras dock alltid innan sju. Fodras senast sju även helger men kommer ut vid åtta. Hästarna går ute hela dagen i stora fina hagar så för mig spelar det ingen större roll om det förskjuts en halvtimme hit eller dit med utsläpp. Dock har vi sagt senast åtta som en tumregel.
 
Sv: Tider och rutiner under helgen?

Har numera eget stall och inga inackorderingar, och när jag hade dom installade nattetid (lösdrift numera) så fick de gå ut vid 6-tiden på vardagar (ingen fodring inne - fick hö ute) och på helgerna tog jag ut dom vid 8-tiden.

Inga problem alls, tvärtom har jag märkt att dom anpassar sig väldigt bra. De var varken oroliga eller odrägliga att ta ut på helgerna...
Naturligtvis anpassade jag kvällsfodringen så den blev lite senare / gav lite mer hö eller halm så det räckte längre.

Skulle vilja säga att det bara varit till det bättre att inte ha fasta tider, för tidigare stod de alltid och hängde vid grinden, och hade dessutom väldigt bråttom ut och in, men det slutade dom med ganska fort. Har ändå alltid sett till att de har mat så det räcker till nästa fodring (ex lagt ut halm).

Men har man inackorderingar är det ju bra att ha "hålltider", dvs när hästarna senast ska få frukost och gå ut osv skrivet i kontraktet.

Personligen skulle jag inte stå i ett stall där utsläpp före 7 var ett krav - där jag stått inhyrd har det varit mellan 7-8 tiden, jag kan inte somna om igen när jag väl gått upp.
 
Sv: Tider och rutiner under helgen?

Mina hästar har högst varierande tider, av fler anledningar. Någon gång mellan 4.30 och 10 kommer de ut, in någon gång mellan 17 och 22.

De.ls jobbar jag knastider, och sen vill jag inte att de har alltför strikta tider då de ju rubbas lätt vid t ex tävling och det då stressar upp hästarna i onödan.
Dock har de alltid tillgång till grovfoder, dygnet runt, så det är enbart kraftfodergivorna som kan bli oregelbundna. De går även ute nattetid då så är lämpligt.
 
Sv: Tider och rutiner under helgen?

*KL*

Jag flexar vilt. De går ut mellan 05 - 08 ungefär, beroende på hur jag jobbar/inte jobbar, och när jag tar mig ur sängen. De händer de inte kommer ut förrän 08,30 (som idag.. harkel..).

De fodras frukost i hagen, och sen var 4:e h i hagen. In kommer de normalt kl 8, men det flexas där med, och kan bli 21. I enstaka fall (pissväder) så kommer de in vid 18 - 19 men det är ovanligt.

Nattmaten flexas också, men ges tidigast kl 22 och senast kl 24. UNDANTAGET är om jag vet att de kommer åka ut kl 05, då serveras nattmaten kl 20 vid insläpp. Det blir då 9 h till nästa, jmf med 10 h om de får 22 resp 08. Tiderna är inte det viktiga, utan det är tiden UTAN mat. Dvs om jag skulle sitta uppe en kväll och ge nattmat kl tolv, så skulle jag kunna släppa ut kl 10. Nu kan jag inte sova så länge, men de dagarna skäms jag inte alls om de går ut 9.

Så, tiderna är uppbyggda kring när jag går upp/måste åka/måste sova/osv men sen ffa på hur länge de står utan mat, dvs tiden mellan de har ätit upp ena målet tills nästa mål kommer.

Jag har sällan inack, men de jag har/har haft har fullskötsel, så de behöver ju aldrig gå upp och släppa in/ut. Skulle jag ha sådana skulle utsläppstiden helt bero på när nattfodringen låg.

Ingen av hästarna störs av flexen, tvärtom har jag LUGNARE nu med flex än när dte var samma tid. Nu har jag inga hästar som bankar, stressar, tycker 'ge oss MAAAAAT' eller 'släpp UUUUT oss'. Och det är inge problem att t ex gå ner och fodra kl 7 men inte släppa ut, även fast de är vana att gå ut och äta frukost ute.
 
Sv: Tider och rutiner under helgen?

Samma tider även på helger.
Det enda som kan ändras lite är om det är riktigt ruskväder, då får de komma in lite tidigare.
 
Sv: Tider och rutiner under helgen?

Grovfoderautomater från Värmdö-hållet. De för kraft från Eskilstunatrakten, tror jag.

N-3.jpg


Q.jpg
 
Sv: Tider och rutiner under helgen?

Jag har alltid flexat med flit, perfekt för då blir inte hästarna oroliga om det skulle vara annorlunda utan finner sig snabbt. Dock har de alltid haft gott om mat. Nu går de på lösdrift och får frukost runt 8, eftermiddagsmat mellan 14-18 och kvällsmat vid 22.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 555
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 578
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 092
Senast: Red_Chili
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 358
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp