Tidigarelagt flyg

cirkus

Trådstartare
Jag undrar om man behöver göra något själv om det visar sig att ett anslutande flyg som man ska åka med är tidigarelagt med ett par timmar, såpass många timmar att man inte hinner dit (eftersom det handlar om en mellanlandning med flygbyte). Det finns ytterligare ett flyg till rätt destination samma dag som det är möjligt att hinna med, men två flighter är tidigarelagda så det lär ju vara en stor hoper människor som vill med det där sista flyget
 
Jag undrar om man behöver göra något själv om det visar sig att ett anslutande flyg som man ska åka med är tidigarelagt med ett par timmar, såpass många timmar att man inte hinner dit (eftersom det handlar om en mellanlandning med flygbyte). Det finns ytterligare ett flyg till rätt destination samma dag som det är möjligt att hinna med, men två flighter är tidigarelagda så det lär ju vara en stor hoper människor som vill med det där sista flyget
Jag skulle kontakta flygbolaget som utställt biljetten och försäkra mig om att jag har en confirmed booking på flight nr 2 den dagen.

Hur fick du veta att anslutningsflighten har ändrat avgångstid och sa man ingenting om ombooking till senare flight?
 
Jag skulle kontakta flygbolaget som utställt biljetten och försäkra mig om att jag har en confirmed booking på flight nr 2 den dagen.

Hur fick du veta att anslutningsflighten har ändrat avgångstid och sa man ingenting om ombooking till senare flight?

Det är min dotter som är ute i världen - hon fick först ett sms (!) sen gick hon (och jag in på flygbolagets hemsida och där syns det att flighterna är tidigare) sen pratade hon med flygbolaget och de hade ingen aaaaaaning. Sen kom ett mail att hennes flight nr2 hade ändrat schema - men resten av infon var samma schema som innan. Så förvirringen är total. Och flygningen är imorgon (eller typ inatt - det är i Asien).
 
Jag har i allafall sagt åt henne att ta sitt första flyg till Kuala Lumpur och sen när hon landar där får hon ta det därifrån om hon inte får mer info innan.
 
Om alla flighter är bokade på samma bokning så är det iaf flygbolagets ansvar att reda ut (och fixa mat, boende mm om det behövs). Bokar man allt själv styckesvis får man ordna det själv.

Sen kan det ju finnas fördelar att själv vara aktiv även om det är flygbolagets ansvar, kan ju vara trevligare att komma hem tidigare än att bo kvar på hotell tex.
 
Om alla flighter är bokade på samma bokning så är det iaf flygbolagets ansvar att reda ut (och fixa mat, boende mm om det behövs). Bokar man allt själv styckesvis får man ordna det själv.

Sen kan det ju finnas fördelar att själv vara aktiv även om det är flygbolagets ansvar, kan ju vara trevligare att komma hem tidigare än att bo kvar på hotell tex.

Alla flighter är på samma bokning.
Visst är det trevligare att komma tidigare, men det går inga tidigare plan får hennes avreseort.
 
Jag har i allafall sagt åt henne att ta sitt första flyg till Kuala Lumpur och sen när hon landar där får hon ta det därifrån om hon inte får mer info innan.

Om hon redan befinner sig i närheten av flygplatsen bör hon snarast dra ut och prata direkt med bolagets kontor där. Bolaget är skyldiga att boka om till next available flight vidare.

Annars är det förnuftigt att göra som du har föreslagit. Säg till henne att hon sparar smset.

Blir det lång försening/övernattning så har hon krav på mat/hotell enl Warszawakonventionen artikel 19 Delay.

Flyger hon med samma bolag hela vägen? Det har ngen betydelse för anvaret men det hjälper oftast om det är samma bolag när det gäller effektiviteten för att lösa det,
 
Om hon redan befinner sig i närheten av flygplatsen bör hon snarast dra ut och prata direkt med bolagets kontor där. Bolaget är skyldiga att boka om till next available flight vidare.

Annars är det förnuftigt att göra som du har föreslagit. Säg till henne att hon sparar smset.

Blir det lång försening/övernattning så har hon krav på mat/hotell enl Warszawakonventionen artikel 19 Delay.

Flyger hon med samma bolag hela vägen? Det har ngen betydelse för anvaret men det hjälper oftast om det är samma bolag när det gäller effektiviteten för att lösa det,

Hon är 3.5 timmar därifrån. I bästa fall.
Hon har sparat både SMS och mail. Hon skrev förut att hon också har skrivit ut vilka rättigheter hon har - jag ska tipsa om Warsawakonventionen också.
 
Hon är 3.5 timmar därifrån. I bästa fall.
Hon har sparat både SMS och mail. Hon skrev förut att hon också har skrivit ut vilka rättigheter hon har - jag ska tipsa om Warsawakonventionen också.

3,5 timmar är är nog i mesta laget men om hon kan ta sig till flygplatsen en extra timme tidigare än nödvändigt kan det vara en fördel. Det kan ge henne möjlighet att prata med bolaget kontor.

Ett annat tips, när hon checkar in skall hon påpeka två saker 1) endringen av connecting flight ut av Kuala Lumpur 2) insistera på man checkar bagaget igjenom till final destination så att hon slipper problem med att checka om bagaget i Kul.
 
@cirkus My pleasure!
Hoppas din dotter får en go' tur hem och att allt ordnar sig på bästa sätt. Du får gärna berätta hur det slutar. Jag håller tummarna.:heart
 
@cirkus My pleasure!
Hoppas din dotter får en go' tur hem och att allt ordnar sig på bästa sätt. Du får gärna berätta hur det slutar. Jag håller tummarna.:heart

He he - hem är det långt ifrån O_o

Hon är på väg till Bali från Indien. Sen ska hon hem till Indien en månad senare. Hem till Sverige blir nog först i mars när hennes visum går ut.
 
Om hon flyger Air India, eller Malaysian Air, eller nagot annat Asiskt flygbolag brukar inte normala regler foljas direkt. Ibland funkar det ibland inte. Ditt forslag att Aka till KL (eller KUL, hur man nu vill forkorta det:cool:) ar definitivt det basta. Sjalv har jag fatt flera ovantade "semester dagar" pa ovanliga stallen nar sadant hant. KL ar ett bra stalle att bli "fast" pa. :p
Ser man det bara positivt ar det till och med spannande och trevligt nar nagot hander.:)
 
He he - hem är det långt ifrån O_o

Hon är på väg till Bali från Indien. Sen ska hon hem till Indien en månad senare. Hem till Sverige blir nog först i mars när hennes visum går ut.
Kan det vara pga askmolnet som planen till Denpasar är knasiga? Är inte helt säker på vad som gäller vid vulkanutbrott i form av garantier dock, men känner att det är risk för Force Majeure? I så fall funkar nog fjäsk bättre än hot...
 
Om hon flyger Air India, eller Malaysian Air, eller nagot annat Asiskt flygbolag brukar inte normala regler foljas direkt. Ibland funkar det ibland inte. Ditt forslag att Aka till KL (eller KUL, hur man nu vill forkorta det:cool:) ar definitivt det basta. Sjalv har jag fatt flera ovantade "semester dagar" pa ovanliga stallen nar sadant hant. KL ar ett bra stalle att bli "fast" pa. :p
Ser man det bara positivt ar det till och med spannande och trevligt nar nagot hander.:)

Det där kan kag skriva under på, jag har rest mycket på sk fribiljetter där man riskerar att inte komma med alt bli avkastad mitt i natten på något mindre trevligt ställe. Men jag har alltid fixat det på något sätt som att få lift med KLM i cock pit :love: när BA på sitt vanliga otrevliga sätt stängde in checkning framför näsan på mig.:banghead:

En erfarenhet jag har gjort är att även India, Malysian och liknande oftast följer bestämmelserna om man indikerar från början att man vet vad man pratar om. BA däremot följer ingenting om dom inte är på humör och det är sällan.
 
Heh ... BA, ja. Sa lange jag hade ett guldkort var de fantastiska. Nu nar jag inte reser tillrackligt for att uppehalla guldkortet ar det en helt annan sak.O_o
Jag haller med, oftast foljs bestammelserna om man vanligt papekar sa att de inte kan tro att man anklagar eller ger nagon skulden for nagot. (Sarskilt Arabiska bolag gor aldrig fel :angel:)
 
Det är troligt att askmolnet ställer till det. Men det som jag tycker är märkligt är om de kan göra såna prognoser att planen går mitt på dagen, inte på tidig kväll men på sen kväll.
Jag har inte kollat andra plan till just Denpasar om de också har ändrade tider.

Hon flög hem till Stockholm med Air India i somras och det var ett äventyr, men de följde reglerna fint och hon fick bo en natt i Dehli när hon missade sin anknytning till Frankfurt. (Sen missade de att boka henne på flighten ett dygn senare från Frankfurt - men det är en annan historia)
 
Det är troligt att askmolnet ställer till det. Men det som jag tycker är märkligt är om de kan göra såna prognoser att planen går mitt på dagen, inte på tidig kväll men på sen kväll.
Jag har inte kollat andra plan till just Denpasar om de också har ändrade tider.

Det är ett komplicerat samspel mellan askan, vindarna i höjden vindriktningen, andra meteorologiska parametrar, flightintensitet, flight korridorer, slottider, förhållande på destinationen etc och allt kan ändra sig på väldigt kort tid. I lägen som detta måste operera med estimater samtidigt som man absolut inte får äventyra säkerheten. Flygplatserna på Bali öppnar och stänger hela tiden beroende på de lokala förhållanden som råder på en given tidpunkt på en given plats.

Hoppas det inte blev mer förvirrande för dig.
 
Hon har i allafall åkt iväg till flygplatsen som hon startar resan ifrån nu. Planet går 08.05 lokal tid - så hon har rätt gott om tid
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 616
Senast: Enya
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 928
Senast: bollen__
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
832
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 170
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp