Tidigast att kastrera?

Fille

Trådstartare
Jag vet inte om tråden ska ligga här eller på avel, men moderator får flytta om det blev fel. Vill kastrera min fölunge, han är 8 månader och kulorna är nere, men veterinären tyckte det var på tok för tidigt. När har ni kastrerat och vad har ni fått för direktiv? Båda kulorna är nere om det är relevant!
 
Vår är 9 mån och vår veterinär tyckte vi skulle vänta tills det torkar upp före, infektionsrisken minskar ju då. Men typ mars - april tyckte hon skulle bli bra.
 
Jag har en född i maj -19 som vi kastrerade 20 januari. Han var då 8 månader ganska precis. Det var helt ok väder, runt nollan och inte superlerigt. Läkte bra utan komplikationer.
 
Vår är 9 mån och vår veterinär tyckte vi skulle vänta tills det torkar upp före, infektionsrisken minskar ju då. Men typ mars - april tyckte hon skulle bli bra.

Hos oss har det nu frusit på och det var därför jag tänkte att det passade bra, men vet tyckte vi skulle vänta till september. Jag vill inte vänta så länge :p
 
Min kastrerades i februari när han var nio månader. Då var kulorna nere och eftersom han gick med ett sto (inte mamman) kändes det viktigt att göra så vi inte behövde sära på dem.
 
Jag kastrerade en som 10 mån pga extrem hingstighet, dock bara ena kulan nere så åkte till klinik - där droppade kula nr 2 efter sedering.
Kastrerade i mars, född i maj. Gick utmärkt!
 
Vad fick du för anledning till att det skulle väntas? Jag tycker det kan vara relevant i diskussionen. Antingen går veterinären på gamla seder och gammal tradition eller så är det av en viktig anledning som kan vara specifikt för just erat fall.
 
Vad fick du för anledning till att det skulle väntas? Jag tycker det kan vara relevant i diskussionen. Antingen går veterinären på gamla seder och gammal tradition eller så är det av en viktig anledning som kan vara specifikt för just erat fall.

Tror det var gamla seder och tradition, äldre veterinär! Han trodde inte ens att båda kulorna va nere än, trots att min ordinarie vet känt att de är nere. Dock åker hon inte dit min hingstunge står nu.
Fick tag i annan veterinär, så vi har bokat tid i slutet av mars, pga fullbokat nu, så får vi se hur vädret och underlaget är då!

En till fråga, finns det något negativt med att kastrera så tidigt?
 
En till fråga, finns det något negativt med att kastrera så tidigt?
Ju senare man kastrerar, ju mer "hingstkaraktär" får han. Generellt kan man säga att tidig kastrering gör att de växer mer på höjden än bredden. De kan bli högre och "spensligare", medan om man väntar tills dom är 3-4 år blir de lite mer maskulint "grova".

Jag kastrerade min -19 för drygt två veckor sen och då var han 11 mån. Ville ta kulorna innan den "hormonella våren" inföll som vet så fint uttryckte det. :D Det för att han är en utbrytar kung när han är på det humöret och vi har mååånga mumsiga ston i närheten för att jag ska kunna vara lugn. :laugh: Sen har jag inte heller någon erfarenhet av unghingstar så jag tyckte det var lika bra att få det gjort. Hingstkaraktär har han ändå sen födseln.
 
Jag tänker att det är mer snabbläkt med lättare återhämtning när de är unga, bara positivt!

Inte så stora sår eller blödningar som i äldre ålder, dock är det nog mot 5-6-årsåldern vi pratar då men det är klart att de växer ju hela tiden...kulorna också.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 235
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 355
Senast: attheedge
·
Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp