Tidningsrubriker och annat

CarEr

Trådstartare
Sitter precis och läser tidningen när jag i Expressen hittar följande rubrikdel ”går på döde vännens begravning”
Måste man förtydliga att vännen är död när det är en begravning vi talar om? :confused: Det är väl ganska underförstått.

Byter tidning och ser ett reportage om Laila Bagge och fillers, bilden jämte är en insulinspruta......... Här kanske jag ör kinkig men det är inte riktigt samma sak.

Ska nog sluta läsa tidningarna och gå och jobba istället 😜
 
Spontant känner jag att det vore ju för hemskt att gå på sin väns begravning om denne inte är avliden än :D

Men ja känns ju som lite överflödig information.
Hahahah reagerade på den med
Går på sin döde väns begravning
Älskar att läsa tidningar bara pga rubriker mm
 
Överhuvudtaget är språkbruket i media idag under all kritik. Jag som jobbat på dagstidning får svårartade mentala hjärnblödningar var gång jag klickar in mig på aftonbladet till exempel. Idag läste jag en rubrik om att man "skippar" åtal mot någon, på svt nyheter av alla ställen. Då blir jag lite jättejättetrött. På aftonbladet just nu ligger en artikel med rubriken "Full kvinna gick bananas på flyg" och då vill jag helst slå någon på käften för hur jäkla låg nivå det är på språkbruket.
 
Överhuvudtaget är språkbruket i media idag under all kritik. Jag som jobbat på dagstidning får svårartade mentala hjärnblödningar var gång jag klickar in mig på aftonbladet till exempel. Idag läste jag en rubrik om att man "skippar" åtal mot någon, på svt nyheter av alla ställen. Då blir jag lite jättejättetrött. På aftonbladet just nu ligger en artikel med rubriken "Full kvinna gick bananas på flyg" och då vill jag helst slå någon på käften för hur jäkla låg nivå det är på språkbruket.

På min tid var det mycket noga med talspråk vs skriftspråk i skolan. Jäklar vad man fick bannor om någon gjorde fel. Någonstans på vägen har pendeln slagit över helt och hållet utan att kunna stanna vid mittpunkten.
 
Kommer ihåg för många år sedan då rubrikerna löd ”Leif Loket Olsson drabbad av dödlig sjukdom”
Visserligen typ 2 diabetes men ändå. ;)
Alltså diabetes typ 2 kan ju vara dödligt men ja det blir ju lite av ett antiklimax eller hur man ska säga.

Det är ju lite komiskt hur den specifika rubriken egentligen är en jättebra indikation på att det inte rör sig om något speciellt smaskigt. Hade Loket drabbats av typ rabies så hade det ju inte stått ”Leif Loket Olsson drabbad av dödlig sjukdom” utan "LOKET DÖENDE I RABIES!!!!" typ..
 
Sitter precis och läser tidningen när jag i Expressen hittar följande rubrikdel ”går på döde vännens begravning”
Måste man förtydliga att vännen är död när det är en begravning vi talar om? :confused: Det är väl ganska underförstått.
Jag undrar mest varför det anses vara information av nyhetsvärde för allmänheten att någon går på begravningen efter att deras vän har dött. :confused:
 

Liknande trådar

Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Blue
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 941
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp