Tids-downsizing

Status
Stängd för vidare inlägg.
En annan anledning till varför jag började med downsizing förra året och planerar att fortsätta göra det detta året var att jag kände att jag la min tid på saker som inte gav energi samt att jag var stressad.

Dygnet har 24 timmar, dessa 24 timmar har alla att tillgå och alla har lika många timmar. För min del kände jag att jag behövde tid-downsiza (eller upsiza beroende på hur man ser på det). Mitt dygn räckte inte till. Jag fick helt enkelt ställa mig två frågor:
1. Vad vill jag göra om jag får mer tid?
2. Vad kan jag göra för att få mer tid?

Kommer i detta dagboksinlägg fokusera på fråga 2.

Jag jobbade ursprungligen 07.30-16 + hade tre timmars pendling. Gick på knäna varenda dag. Det var inte såhär livet skulle bli! Frågade om jag kunde gå ner till 75%, vilket inte var några problem. Det kändes dock fortfarande tungt, den långa pendlingen åt upp de 25%:en jag gick ner och det var fortfarande svårt att hinna med det jag behövde/ville. Jag insåg att jag måste ha ett jobb närmre hem.

Genom att byta arbetsplats gick jag från tre timmars tåg- och busspendling till jobb varje dag till att ha tre minuters cykelväg till jobb. Helt plötsligt blev livet mycket lättare! Jobbar oftast 7-13 vilket gör en enorm skillnad. Helt plötsligt känns det som att dygnet har fler timmar.

När det gäller att ha tre hästar och tiden det kräver så fick jag ställa mig själv mot väggen: hur mycket tycker jag om ponnyn jag köpte senast? Hur mycket tycker jag om ponnyn jämfört med de andra två ponnysarna som jag haft länge? Jag kom fram till att de två andra betydde milsvid mycket mer, det var liksom inte ens jämförbart. Så då stod det klart att det var självklart att jag måste sälja! Både för min egen del men även för ponnyns del. Genom att sälja en ponny frigjorde jag tid till att lägga på de två jag hade kvar och som jag tyckte mest om men även på annat. Det gick trots allt snabbare att mocka boxen, fodra, mocka hagen osv med en häst mindre.

Jag har en sak kvar när det gäller min tid-downsizing och det är att inte jobba för mycket. Jag är en riktig arbetsnarkoman, mitt rekord är 250 timmar i månaden. Målet är att bara arbeta mina 75% och inte mer. Upplever en stress och en känsla av att behöva ”skrapa ihop” fler arbetstimmar. Så from idag lägger jag inte in kan-dagar i systemet och kommer därmed inte tillfrågas om extrapass vid sjukfrånvaro på jobb.
 

En intressant grej att göra tycker jag är att räkna ut hur mycket arbetstid en sak kostar.
Innan jag handlar det här XXX - hur många arbetstimmar kostar det mig? Blir lättare att avstå då tycker jag!

Jag har räknat ut att jag behöver jobba 114 timmar/månad för de kostnader jag har just nu.
Motiverar också till att sänka kostnaderna, så att jag framöver kan sänka arbetstiden mer utan att behöva ta av sparkapital.

För övrigt skulle jag behöva bli bättre på att göra mer av sånt jag mår bra och blir glad av och mindre av sådant som inte är det bästa valet i längden (typ surfa runt på Buke och leta efter intressanta trådar... när jag egentligen borde gå och lägga mig)
 
En intressant grej att göra tycker jag är att räkna ut hur mycket arbetstid en sak kostar.
Innan jag handlar det här XXX - hur många arbetstimmar kostar det mig? Blir lättare att avstå då tycker jag!
Ja, det skulle jag behöva räkna ut! Nu har jag ett väldigt litet köpsug, men det kan ändå vara bra att ha i bakhuvudet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 286
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 342
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 412
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Och visst ja, jag är ju så aggressiv och otrevligt enligt rara bukevänner som jobbar som byråkratiska tjänstemän, att de inte vågar...
Svar
2
· Visningar
1 029
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp