Tidsåtgång att sätta trästaket

jennyjenny

Trådstartare
Hej
Skall sätta trästaket med 2 slanor. Vi kommer att hyra in hjälp för detta och har nu fått en kalkyl. Där beräknar man att det tar man sätter en stolpe och två slanor i timman. Förutsättningarna är då att de är 2 gubbar + maskin med hydral som slår ner stolpen och jorden är fin sandjord.
Så jag undrar: finns det någon här som slagit ner stolpar med maskin/tryckt ner med traktor på detta sätt och vad hade ni för tidsåtgång ungefär?

Vill bara tillägga att företaget är inte oseriöst, de vill bara hålla ryggen fri genom en så grov tidsuppskattning, men jag vet ju att det inte tar så lång tid. Inte ens med slägga och spett... :D
 
ingen aning men ring å fråga större stall,dom har nog redan varit igjennom dette :smirk:
 
Det får ju bara inte ta så lång tid per stolpe! Då lär det ju kosta upp mot 1000 kr/stolpe och det är ju helt orimligt. Har ni sen drygt 3 meter mellan stolparna så kostar stängslingen 300 kr/m.

En fyrkantshage på 1 hektar skulle då kosta 120 000kr. Jag tycker att det är minst 10 ggr för dyrt.
 
Vi har i höst stängslat in en halv hektar med tryckimpregnerade runda stolpar, 8 cm i diamter och med 6 meters avstånd. Ängen är fyrkantig åkermark så det gick åt endast 46 stolpar. Stolparna hade jag kört ut och placerat på 6 m avstånd färdigt och så använde vi teleskophjullastare för att trycka ned stolparna. Två killar och en fronturlastare, en körde och tryckte ned och en höll stolparna och kollade så att de kom exakt i rät linje och rakt (riktstolpar att sikta mot hade placerats ut i förhand). Tidsåtgång för nedtryckning av stolparna: 2½ timme och då stressades inte utan det hölls ett lugnt jämnt tempo. Terrängen vanlig åkermark så det var inte besvärligt att köra någonstans och inga stenar som ställde till det.

Sen har vi (nåja, maken) lagt fast två isolatorer per stolpe (fastskruvade med 2 skruvar per isolator och "borrmaskin" användes för det, något man lägger på för att använda den som skruvmejsel :-) )och dragit två varv med 40 mm band, mätt och tittat på varje stolpe för att få banden på jämna höjder (återigen duktiga maken). Tidsåtgång för detta: ca ½ dag. Så totalt för hagen gick det åt ca en vanlig arbetsdag vrav 2½ timme två jobbare och resten en jobbare.

½ ha avlång vinterhage har tidigare stängslats på liknande sätt men med mer oländig terräng och stenar, det gjordes också på en arbetsdag och två "gubbar".
 
Nej det måste jag säga var en J_VL_GT fräck beräkning även om som du skrev att den var grovt beräknad!!
Allvarligt JAG tycker minst typ 10 stolp i timmen och INTE mindre än 5 i alla fall!!
 
Traktor med jordborr + stenig jord/sand mark = 20 stolp/timme (bortsett tråd och isolatorer). Vi hann med några "hur f*n siktar du egentligen" + "är det du eller jag som kör traktorn" i timmen men det får man på köpet... :D
Jag tror att det är slanorna som stjäl tid.
 
Dá gár det ju fortare att göra det själv.
Har stängslat 5ooo kvadratmeter pá en och en halv dag.
Var dá ensam i mellan át och vi hade inte sá mánga "proffsverktyg".
Nej, sök efter annan hjälp tycker jag.
Fint kommer det att bli. :)
Lycka till!
M V H Lotta
 
Tack allihop för svaren.
Tror precis som armada säger att det är slanorna som stjäl tid.
Men nu har jag lite bra tidsuppskattningar att ta med mig när jag vänder mig till en annan firma :D
 
Hmm..låter som om det skulle ta en halv evighet att sätta staket då.
Vi lånade en jordborr..och gå går det snabbt att göra hålen...tom MAX 30sek per hål.

//Becky
 
Nu vet inte jag om du har hårda krav på att staketet ska vara enligt gammal svensk tradition men syrran och hennes kille har en riktig bra lösning:
Järnrör med påsvetsade fyrkantsprofiler som man trär slanorna genom.
Om man väljer lite större rör och målar dem vita ser de ut som stolpar, iaf tyckte jag det utan glasögon...
:D
Jag tänkte ha det runt stallet och ridbanan...så fort stallet är färdigbyggt...
 
Kalla mig gärna lite trög , men rostar inte järnrören väldigt snabbt? Är det nedslagna eller gjutna?

Jag är öppen för alla idéer :D
 
Att köpa rostfritt är ju ett alternativ...om man inte vet vad man ska göra av lönen de närmaste månaderna...
Rostskyddsfärg funkar rätt bra, det finns numera i hela fem spännande nyanser!
Eller varför ta grannarna med storm och satsa på en skimrande pärlemorvit hammarlack?? :cool:

Fördelen med järnrör är att de blir inte gröna... vit staket i skugga *urk* som ska målas vartannat år... :crazy:
Jag kan tänka mig att man bör gjuta en plint under om man har sandmark (som vi har). Men det hade ni inte tänkt gjort för era stolpar eller hur? Jag kan inte tänka mig att det skulle vara någon större skillnad.
 

Liknande trådar

Anläggning Kan man göra ett hållbart trästaket utan att sätta plint för varje stolpe? Dvs bara slå ner stolpen i jorden? Man borde väl kunna...
Svar
8
· Visningar
2 053
Senast: leia
·
C
Anläggning Ska sätta ner nya trästolp runt vinterhagen. det är stolp av kärnfuru och ca 7 cm i diameter och 180 cm höga. Jag kommer att sätta...
Svar
15
· Visningar
15 291
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp