Tidsåtgång hobby

escodobe

Trådstartare
När jag slutade rida så började jag för drygt ett år sedan att dyka. Jag är fortfarande extremt nybörjare men jag är rätt besatt.

Igår klev jag upp i ottan, lastade min bil med utrustning motsvarande ungefär en månadslön. Innan skatt. Körde nästan två timmar enkel väg. Umgicks med några ytligt bekanta iklädda myskläder, släpade tunga och våta prylar mellan bostad,bil,kaj, luftfylling. Åt medhavna smörgåsar i bilen. Hällde sockerkletigt te över min instrumentpanel. Inser att jag inte kan gå in på mack eller liknade eftersom jag råkat blöta ned hela skrevet Så att det ser ut som jag pinkat ned mig.
Var hemma vid 17. Då är det dags att skölja upp allt och hänga på tork.
Allt för 2 x 25 minuters dyk (Min buddy körde vått)

Det FÖRSTA jag gör när jag kommer hem är att fråga i gruppen vilka som är på nästa helg?

Buke är ju ett hästforum, enough said ;), och sök med hund är en god kandidat, men vilka andra galna hobbies finns det där ute där omkringarbetet tar så mycket mer tid än själva utförandet? Fallskärmshoppning?
Och vad är den underligaste "bieffekten" av eran hobby?
 
Det räknas nog inte riktigt hit, men min nyaste hobby är att åka lastbil. Så när jag har 1 ledig dag efter 7 dagar på jobbet och innan jag ska jobba 7 dagar till, så klämmer jag givetvis in en heldag i lastbilen med uppgång vid 5. Och när jag jobbat nästa mastodontperiod på jobbet så är jag givetvis inte sen med att boka in en ny lastbilsdag innan jag ska tillbaka för att göra några 12-timmarsskift på jobbet.
Utöver detta har jag hund och häst.

Ja, jag har en tendens att övergöra precis allt jag gör. Tror det ligger i ens natur när en ägnat sig åt hästar ett helt liv. Typ. Tror du inte det är för att vi är vana att lägga oerhört mkt tid så det är liksom inte konstigt för oss att ha fullt upp? Jag blir liksom nervös av att vara hemma och ta det lugnt.
 
Mycket av arbetet runtomkring kommer man ju undan som hästägare om man har sin häst inackorderad. I mitt fall är det inte jag som sköter om själva gården. Jag köper inte heller själv hem strö och foder.

Hästen tar tid. Men det mesta av tiden går ändå åt ganska nära hästen, så att säga.

Lite tvätt och så blir det ju, men det blir det ju vad jag än gör.
 
vilka andra galna hobbies finns det där ute där omkringarbetet tar så mycket mer tid än själva utförandet?
Bland sådant som jag själv åtminstone periodvis ägnat mig åt säger jag nöjesflyg. Även en helt kort tur föregås av åtminstone någon timmes planering och förberedelser, väderkoll, tankning, översyn... och efteråt mera koll, tvätt etc. I delar av landet (läs: bl a hela Stockholmsregionen) är det dessutom påtagligt glest mellan flygfält för allmänflyg/nöjesflyg, så någon timme bilfärd eller två enkel resa tillkommer. Det är ju dessutom en av få hobbies (tillsammans med en del annan motorsport) som faktiskt konkurrerar med hästeriet kostnadsmässigt...
 
Utöver hästarna så gillar jag trädgård. Just för att det är så enkelt, jag kan skita i att göra något i flera veckor, eller så kan jag lägga massor med timmar i perioder. Det enda man måste göra är att vattna. Det är nog det som tar emot med hästarna. Ibland vill man bara skita i allt i några dagar, det är ju omöjligt om man har djur. Råkar en planta dö så får man köpa/plantera en ny :laugh:

Utan hästar så skulle jag behöva hitta på något annat att göra, väldigt oklart vad dock!
 
Jag och sambon sportfiskar, båten är redan i vattnet. Det är kallt, blött och kostar pengar, kissnödig blir man också. Visserligen är vi ju ute ett par timmar åt gången men själva grejen att få fisk varar enbart i några minuter. För några veckor sedan packade vi in i bilen och åkte på mässa ett par timmar bort. Vi ska snart ta upp båten igen och sätta på en till motor. Vi har också planer på att sälja vårat obromsade släp och köpa ett bromsat. Många tycker vi är tokiga men man kan väl säga att det är en livsstil

Sambon är ändå tacksam över mitt tidigare hästintresse, jag hade häst när vi träffades. Det här är trots allt billigare, tar inte lika mycket tid och jag är van vid alla väder.
 
Det räknas nog inte riktigt hit, men min nyaste hobby är att åka lastbil. Så när jag har 1 ledig dag efter 7 dagar på jobbet och innan jag ska jobba 7 dagar till, så klämmer jag givetvis in en heldag i lastbilen med uppgång vid 5. Och när jag jobbat nästa mastodontperiod på jobbet så är jag givetvis inte sen med att boka in en ny lastbilsdag innan jag ska tillbaka för att göra några 12-timmarsskift på jobbet.
Utöver detta har jag hund och häst.

Ja, jag har en tendens att övergöra precis allt jag gör. Tror det ligger i ens natur när en ägnat sig åt hästar ett helt liv. Typ. Tror du inte det är för att vi är vana att lägga oerhört mkt tid så det är liksom inte konstigt för oss att ha fullt upp? Jag blir liksom nervös av att vara hemma och ta det lugnt.
Hur har man lastbilsåkning som hobby? Är det någon du känner som du åker med? Kör du själv?
 
Jag bedriver just nu research över adelsfamiljers leverne under sent 1800 tal. Jag är inte historieintresserad men jag spelar teater och ska spela en adelsfröken som levde någonstans runt sekelskiftet. Skådespeleri är inte tidskrävande på riktigt samma sätt som dykning, men det är väldigt mycket mer än att nöta repliker.
 
Hur har man lastbilsåkning som hobby? Är det någon du känner som du åker med? Kör du själv?

Jag håller på med teorin. Min plan är att ta körkortet så jag kan jobba ännu mer än jag redan gör. Verkar vara ett intresse hos mig, att jobba... det leder ju liksom nån vart till skillnad från att ha häst har jag upptäckt 😉😳
Under tiden åker jag med och lär mig hur själva yrket går till. På köpet får jag umgås med några lastbilsgubbar jag lärt känna via ordinarie jobbet, och dom har nån att prata med hela dagen för ovanlighetens skull... win-win👌
 
Jag håller på med naturfoto som kan vara både tidskrävande och dyrt. Däremot är det ju mycket lättare att bara "pausa" till skillnad från att ha häst eller hund.

Planerandet i kombination med tur med vädret, transportsträckor och mycket väntan är det som ofta tar tid. Lägger åtskilliga timmar på googlande efter områden som kan vara intressanta. Har jag en bild i huvudet så ska plats, årstid, klockslag och rätt väderförhållanden sammanfalla. Ofta så blir det inte som en tänkt sig och det kan ta år att få till Den Där Bilden. Är det något djur jag vill fota så blir det ytterligare en parameter att ta hänsyn till.

Som evig kvällsmänniska är tidiga morgnar alltid en pina och jag undrar ofta varför jag utsätter mig för den tortyren när det bara kostar pengar :D Sönderbiten av mygg och ful solbränna ingår också.

En bieffekt av hobbyn är att alltid ha stenkoll på väderstreck och hur solen står under dagen, om ljuset är lite extra speciellt så kan jag inte låta bli att berätta det för alla jag känner :p
 
När jag slutade rida så började jag för drygt ett år sedan att dyka. Jag är fortfarande extremt nybörjare men jag är rätt besatt.

Igår klev jag upp i ottan, lastade min bil med utrustning motsvarande ungefär en månadslön. Innan skatt. Körde nästan två timmar enkel väg. Umgicks med några ytligt bekanta iklädda myskläder, släpade tunga och våta prylar mellan bostad,bil,kaj, luftfylling. Åt medhavna smörgåsar i bilen. Hällde sockerkletigt te över min instrumentpanel. Inser att jag inte kan gå in på mack eller liknade eftersom jag råkat blöta ned hela skrevet Så att det ser ut som jag pinkat ned mig.
Var hemma vid 17. Då är det dags att skölja upp allt och hänga på tork.
Allt för 2 x 25 minuters dyk (Min buddy körde vått)

Det FÖRSTA jag gör när jag kommer hem är att fråga i gruppen vilka som är på nästa helg?

Buke är ju ett hästforum, enough said ;), och sök med hund är en god kandidat, men vilka andra galna hobbies finns det där ute där omkringarbetet tar så mycket mer tid än själva utförandet? Fallskärmshoppning?
Och vad är den underligaste "bieffekten" av eran hobby?

Jag går all in på trädgården, främst grönsaksodling. Det blir dyrt, eftersom det finns så mycket rolig och dyr litteratur jag Måste Ha. Följaktligen sitter jag med näsan i facklitteratur dygnet runt och surfar efter obskyra ärtor på nätterna.
 
Jaktträning med retrievers :p Påminner nog lite om sök med hund.
Vi har bra träningsmarker själva, så jag slipper oftast att köra långt, men har annars någon timme eller så till andra träningsmarker. Tränar vi i grupp tar det i regel från 3h till en hel dag att träna, och när man åker hem har hunden kanske hämtat som mest 20 apporter :p men man har kastat desto fler :D

Jag jagar också, vilket tar mycket tid. Halva året är ju förberedelser (skytteträning, röja pass, fixa kartor, träna hundar....) och halva året är jaktsäsong.
 
Min dator och tvspelshobby kan ta vansinnigt mycket tid från min vardag. Det kan handla om att samla material i timmar för att tillverka legendariska vapen i ett mmo, eller att förlora mig i en 50 timmar lång episk berättelse. Men även det är ju en hobby man kan pausa, till skillnad från hästeriet.
 
Jag har inte tid med häst förutom min sons ridskola men jag har köpt marsvin till barnen officiellt men till mig själv mest. Så nu har jag nördat loss och börjat ställa ut. Och desutom funderat på nya uteburar, ett ny unge...ja herregud. Möjligheterna är oändliga...
 
vilka andra galna hobbies finns det där ute där omkringarbetet tar så mycket mer tid än själva utförandet? Fallskärmshoppning?
Och vad är den underligaste "bieffekten" av eran hobby?

Det borde heta "fsllskärmsväntan" istället för fallskärmshoppning. 'nuff said :D

Men det är nog få intressen som har kombinationen av tidskrävande och inte gå att pausa på samma sätt som djuren. Det finns tydliga anledningar till att jag slutat föda upp djur eller ha egen häst sen jag skaffade ett krävande jobb, trots väldigt flexibla tider.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp