Tidsåtgång morgonbestyr före skola/jobb?

I teorin hade det varit bra med en timme att bara sitta och vakna på. I verkligheten tar det oftast 15 minuter? Sätta igång kaffe, fixa katterna, borsta håret, klä på mig, dricka kaffe, borsta tänder och gå hemifrån. Är det riktigt bråttom så tar jag med mig kaffet till jobbet.

Snoozar så länge jag vågar, somnar alltid stenhårt mellan snoozen. Är galet morgontrött och hatar att börja tidigt.
 
Läste den här tråden i morse medan jag försökte vakna. Klockan ringde 6.30, snoozade till 6.45, segade mig in i duschen. Brukar aldrig duscha på morgonen men insåg att jag glömt tvätta håret igår. Mellan 7.00 och 7.40 fixade jag frukost och åt medan jag kollade morgonstudion. Sen klädde jag på mig och fixade till mig och gick 8.10.

När jag var yngre klarade jag av att hålla ett mycket högre tempo, men efter att jag gick in i väggen tar jag det mycket lugnare för jag klarar inte högt tempo på morgonen. Måste få vara vaken i ett par timmar innan jag kan gå igång.
 
30-45 minuter, sisådär. Jag brukar gå upp 06:30 om jag inte behöver duscha och tvätta håret (försöker göra det på kvällen, men ibland kommer jag hem för sent för att börja joxa med sådant) och går hemifrån någon gång mellan 7 och 7:15 vanligtvis. Jag klär på mig, gör något med håret (släta till, borsta, sätta upp, sätta upp delvis - beror på dagsform), sminkar mig lite grann. Kollar att jag har det jag ska ha i väskan, packar ev. grejer från köksregionerna och träningskläder, kollar hur vädret tänker vara för att se vilka ytterkläder och skor som kan vara lämpliga... ja, sånt.

Sover jag hos pojkvännen äter vi lite frukost och dricker kaffe tillsammans. Därifrån behöver jag gå lite tidigare också. Är jag hemma själv brukar jag inte bry mig om varken eller utan äter något på jobbet, om jag inte råkar ha vaknat väldigt tidigt och har lite extra tid.
 
Jag brukar gå upp 7.10, går på toa, borstar tänderna, klär på mig, ger katterna mat/vatten och klappar lite på dem. Åker hemifrån 7.25, börjar jobba kl 8 och har ca 30 min till jobbet.
Går jag upp tidigare av någon anledning så blir jag alltid sen!
Förstår inte folk som säger "hur orkar du stressa så på morgonen?" alltså jag är inte ett dugg stressad, jag går bara upp, gör det jag ska och åker :confused:
 
Jag ställer klockan på 6.00, snoozar till 6.20 och går sen upp, klär på mig, äter frukost medan jag läser typ en sida i tidningen, borstar tänderna och springer till bussen som går 6.49. Ibland snoozar jag ännu längre och köper frukost på centralstationen när jag byter till tåg.
 
Oftast så snoozar jag ca 10 minuter, går på toa, matar katten, klär på mig, borstar tänderna, ser till att håret inte står helt på ända, packar i ordning mat för dagen och går. Ändå tar det minst 40 minuter :confused: Förstår inte vad jag gör.

Frukost äter jag oftast på jobbet, men ibland behöver jag äta lite hemma för att inte hungra ihjäl innan jag kommer fram (har en bra bit att köra bil). Och ibland, som i morse t.ex., orkade jag inte tvätta håret på kvällen och behöver göra det på morgonen innan jag åker. Då tar det förstås längre tid.
 
06.00 Klockan ringer
06.15 - 07.00 Löpning eller promenad
07.00-07.30 Dusch, smink och sätta på spisen för äggkokning
07.30-07.55 Frukost
07.55 - 08.05 Kramas med sambon i sängen en stund
08.05 - 08.20 Klä på sig och packa ihop
08.20 Går hemifrån

Jag är rutinmänniska :angel:

(Vid dagar utan träning/promenad ringer klockan 7 och rutinen ser likadan ut)
 
45-60 minuter (beroende på hur mycket jag planerat från kvällen innan). Ev tvättar håret, sminkar mig, toa, borsta tänder, ge katterna mat, ev rensa lådan, gosa med hunden, hitta kläder/klä på mig, ca 20 min frukost, packar ner matlåda och ev annat som ska med.

Djuren tar en del ”onödiga” minuter för att de vill så mycket på morgonen, mat, gos, ut på balkong/i trädgård, lek. De vill ha allt på en gång så det blir mycket spring tills de bestämt sig för vad som är viktigast ;)

Tillägg: Brukar ligga kvar i sängen ca 30 min efter att klockan har ringt, tar då hand om mina pixelhästar på horsereality.
 
27652

Idag var det svårt att komma upp och iväg med detta sällskapet som ligger kvar och gonar. :heart
 
Först en halvtimme snoozande, sen en halvtimme äta frukost i sängen och slappa (kanske ta en liten tupplur igen :angel:) sen 10-20 min för att klä på mig, borsta håret och tänderna plus toa innan jag sticker till bussen. Ja, mycket går åt till att vakna upp :D:p
 
Har två manuella klockor (en vanlig gammeldags som låter förjävligt och en kittyklocka) och min mobil.

Beroende på hur snabb jag är tar det allt mellan nio minuter och fyrtiofemminuter att ta sig ut.

Mina alarm:
 

Bifogade filer

  • 6CF80485-EDE7-445A-9798-9213D76CC446.png
    6CF80485-EDE7-445A-9798-9213D76CC446.png
    29,5 KB · Visningar: 38
Ja, som rubriken lyder; hur lång tid tar ni på er från att väckarklockan ringer tills ni stiger utanför ytterdörren en morgon när ni ska till skolan eller jobbet?

Och till vad går tiden? Vad jobbar ni med eller vad studerar ni till?

Jag är nyfiken eftersom jag och min granne verkar vara varandras motpoler - jag hör henne börja greja i köket 80 minuter innan jag hör henne stänga ytterdörren och gå hemifrån.

För min egen del tar jag ca 15-20 minuter på mig nu för tiden när jag kommit på att jag inte vill stressa, tidigare var det ca 7 minuter.

Men då kliver jag bara upp, går på toa, tar fram matlådan, klär på mig och går. Sminkar mig inte, använder jobbets kläder på jobbet och dricker kaffe och äter frukost på jobbet.
Hade jag sminkat mig, använt privata kläder och ätit frukost hemma hade det ju sett annorlunda ut.
Börjar jobba 05.30, älskar tidiga mornar och hatar att stressa.
Vaknar alltid innan kl ringer, så 03.30 vaknar jag av mig själv.
Dricker kaffe, läser tidningen och surfar på mobilen,diskar frukostdisken, rastar hunden, kammar till mig och borstar tänderna och sminkar mig lite lätt. Packar matlådan, surfar en stund till och åker sen.
 
Klockan ringer 07.50, snoozar minst till 08.00, kollar mobilen 5 - 10 minuter så går upp mellan 08.05 och 08.10. Kliver ur dörren mellan 08.25 och 08.28.

Äter frukost på bussen, börjar jobba vid 09.
 
Jag är uppe 40 minuter innan jag går hemifrån.
Klockan ringer 5.15, snoozar 5 minuter, går upp och sätter igång spisen för att koka gröt, går på toa och packar ner matlådan i ryggsäcken innan gröten är klar, äter, diskar, borstar tänder, klär på mig, går hemifrån.
 
Jag brukar räkna på ca 1,5 innan jag börjar jobba. Då ingår obligatorisk snooze oftast uppemot en 20 min och 30 min för restid i det. Ska jag även duscha på morgon så brukar jag lägga till 30 min extra.

Tyvärr är jag tidsoptimist och snoozare av högsta rang i kombination med icke morgonmänniska, och detta brukar ställa till de med min planering. Oftast slutar det med att jag får lägga smörgås eller annat ätbart i jackfickan och äta i bilen påväg till jobb.

Vet jag att jag ska börja tidigt brukar jag göra iordning smörgås mm kvällen innan så det finns klart i kylen till avfärd, så blir det ett mindre moment att hinna med...
 
Jag behöver minst en timme på mig att komma igång. Även om jag ska hemifrån vid 5 för att passa en buss behöver jag den där timmen. Jag är jättemorgonpigg (oförskämt) det är inte det. Men jag behöver tid att komma i fas på något vis. Sätter alltid klockan på minst en timme innan jag ska iväg, men stänger nästan alltid av den innan den ringer för jag är ju redan vaken, har den där inre klockan.
Kvällar är värre, haha.
 
Ja, som rubriken lyder; hur lång tid tar ni på er från att väckarklockan ringer tills ni stiger utanför ytterdörren en morgon när ni ska till skolan eller jobbet?

Och till vad går tiden? Vad jobbar ni med eller vad studerar ni till?

Jag är nyfiken eftersom jag och min granne verkar vara varandras motpoler - jag hör henne börja greja i köket 80 minuter innan jag hör henne stänga ytterdörren och gå hemifrån.

För min egen del tar jag ca 15-20 minuter på mig nu för tiden när jag kommit på att jag inte vill stressa, tidigare var det ca 7 minuter.

Men då kliver jag bara upp, går på toa, tar fram matlådan, klär på mig och går. Sminkar mig inte, använder jobbets kläder på jobbet och dricker kaffe och äter frukost på jobbet.
Hade jag sminkat mig, använt privata kläder och ätit frukost hemma hade det ju sett annorlunda ut.
Det beror lite på, mitt jobb är flexibelt och jag börjar lite olika tider. Vissa dagar ska jag ut i fält och är på jobbet vid 7, då kan det ta 20-30 min att klä på mig, gå på toa och äta frukost.

Ska jag vara på kontoret tar det ofta minst 1h, då ger jag mig tid att vakna till liv först och sitter ofta och gör något på telefonen.
Lägger nog max 5 min på att klä på mig och fixa mig på morgonen om jag inte räknar med dusch.
 
45 min under barnvecka: Klä på oss, äta frukost, gå ut m hund och mysa lite framför nyhetsmorgon.
15 min utan barn: klä på mig och gå ut m hunden.
 
Ska jag till stallet tar det 30 min att äta frukost, klä på mig, borsta tänder.
Vardag är det 1,5 timme. Tar tid att tjata på 3åring, jag duschar varannan morgon och så sminkar jag mig och borstar håret. Och tjatar på barnet.

Frukost är högsta prioritet. Jag mår dåligt om jag inte ätit inom en kvart när jag vaknar, även när jag inte är gravid som nu.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 123
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 035
Senast: Sol
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 833
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp