Bukefalos 28 år!

Tiedemantygel?

A

Amia

E det tilllået att hoppa med tiedemantygel på en klubbtävling???
 
Det är upp till den arrangerande klubben att bestämma. Men vem vill hoppa med en thiedemantygel, det verkar ju askorkat.
 
Skulle vilja säga att om någon försökar att hoppa med en korrekt spänd thiedemantygel går det nog rent ut sagt åt helvete...
 
tideman funkar ju som en graman bara det att man bara har en tygel i handen, ALLTSÅ drar du ihop hästen om den är korreekt spänd som dom skrivit ovan.. korkat tycker ja också, att hoppa med hjälptyglar (förutom martingal) över huvudtaget..
 
Som redan nämnt är det upp till arrangerade klubb att avgöra men verkar synnerligen olämpligt att hoppa med thiedemantyglar (hellre graman om man ska välja mellan pest eller kolera). Möjligtvis att man kan rida en markbomshoppning med sådana.
När "min" klubb arrangerat träningstävlingar har vi tillåtit "grässtoppare" på en ponny i klassen 20 cm, men högre skulle de aldrig få ha det.
 
Vad är en "grässtoppare" ?

Jag får för mig att det är en "munkorg" för hungrig ponny på gräsbana - har jag rätt ? :idea:
 
Grässtopparrem är en rem som löper från nacken och ner till sadeln som stoppar ponnyn från att dra ner huvudet och käka gräs när den rids. Används på shettisar som har nära ner till gräset. :)
 
Precis sådan jag menade också :) fast det funkar bra på kat. B med mycket små ryttare också, för det är en sådan vi har haft med. Fast nu har tösen avancerat och tävlar 50 cm utan grässtoppare!
 
ja skulle nog aldrig hiooa ned thiedeman, om man inte vill försämra hopptekniken förstås :D
 
om den sitter rätt så kan hästen itne länga ut halsen å använda rygg på korrekt sätt
 
En häst på min ridskola har thideman... Men oftast så knäpps den inte mer än första haken ändå, den sattes på honom när han var ny på ridskolan och kastade mycket med huvudet...
Numera är han foglig,... *knäckt*????? Vid hoppning däremot kan han bli väldigt stark och har alltid spetsade öron med turbo - bara bra, tycker jag.
Hursomhelst så går det att hoppa honom med thideman om den är löst spänd...
Undrar just bara var hans martingal tagit vägen, som han hade på hoppning förut... numera är han bara riden på thideman...
 
Verkar vara lite skumt att ha en tideman på en ridskolehäst tycker jag allt... :eek: Och vid hoppning dessutom?
Det är ett bra sätt att trötta ut en ridskolehäst fort. :confused:
 
Jag, vet tycker heller inte om att ridskolehästar har andra hjälptyglar än martingal. Dock hade vi en ponny som hade en period när hon bet ryttarna i tårna... så hon hade inspänningstyglar kot period för att sluta.. Rätt eller fel???
 
Det är som sagt upp till den arrangerande klubben att bestämma.. Men jag skulle aldrig hoppa me thiedemantygel. Skulle inte änns tillåta att någon red min häst me de.. Hoppa gör man me martingal och i enstaka fall me graman och då ska de va låga hinder..
Thiedemantygeln går ju inte att ge efter på och drar in huvet på häste och låser de där.. Jag skulle inte änns vilja rida me de överhuvetaget..
 
Men... Denna thiedemantygel spänner inte in huvudet, för ingen tillåts att spänna den hårdare än första haken - annat än tjejen som tävlar honom. Å andra sidan är ju hon så duktig att hon inte BEHÖVER rida honom på thiedeman...!
Men visst, om jag fick bestämma skulle han ha martingal istället. För det är ju det man ska ha på hästar som kastar med huvudet i första hand..??
 
Mmm, på min (snart f.d.) ridskola så rids av hästarna (ingen ponny går med hjälptygel) jämt med thideman... :(
För att de lätt drar iväg?
Fast jag brukar knäppa av den vid hoppning :smirk:
Vi sätter den också på första haken så den har väl ingen direkt funktion...
Därimot var det en travare jag red i somras som ägaren sa skulle gå med thideman och spänna på innersta haken. Jag trodde hon mena yttersta och satte den där (asså det va typ omöjligt att sätta den på inre) men det va fel så hon sa åt mig att sätta den på innersta. Stackars häst, han gick med nosen i bringan. :cry: Så fort jag kom ifrån gården spände jag ut den igen :smirk:Brukar försöka göra som äagren vill, men det här va ju förjävligt :( Han gick så bra utan... :confused:
 
Det beror på hur man ser det.
Det är klart att inte en häst ska bita ryttarna i tårna! :D Då måste man ju göra något åt det, men samtidigt kan man fråga VARFÖR hästen gör det? Har den tråkigt? Den kanske inte trivs som ridskolehäst? En häst som inte trivs med jobbet på en ridskola kan till slut bli farlig för att den inte mår bra.
 
Sv: Re: Tiedemantygel?

Alltså... visserligen löper tiedemanen genom bettringarna på samma sätt som gramanen, men tiedemanen är ändå MYCKET mildare än graman. Det finns tre olika lägen och om det är rätt storlek på tidemanen sitter den ändå ganska löst.
Jag tror man kan hoppa med tiedeman på lägre höjder, men när man börjar närma sig en meter är det nog som ni säger ett hinder.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag vet att tex scootboots är godkända att tävla i enligt TR. Men får man använda tex Flex Pony Boots på klubbtävlingar och pay&jump...
Svar
16
· Visningar
877
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Hästnyheter Tredjeplatsen i världscupfinalen nyligen ger utdelning på världsrankningen. Peder Fredricson tar ett rejält kliv – från 25:e till 16:e...
Svar
0
· Visningar
165
Senast: Gunnar
·
IT & mobiler Går det att komma i kontakt med Telia utan att ringa dem? Jag avskyr att prata i telefon men hittar inga alternativa kontaktvägar och...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 970
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Hästnyheter Bröderna Djuse var överens. Oppgårdsdrängen och Mats E Djuse vann V75-4 på Romme. Båda hade fel. Ekipaget diskades efter stort...
Svar
0
· Visningar
106
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp