Tigersås och andra nödvändigheter

Din kännedom om tigersås

  • Aldrig hört talas om

    Röster: 150 81,1%
  • Tror att jag sett

    Röster: 10 5,4%
  • Har sett i affären

    Röster: 11 5,9%
  • Har köpt någon gång

    Röster: 3 1,6%
  • Har använt någon gång

    Röster: 9 4,9%
  • Måste alltid finnas hemma

    Röster: 2 1,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    185

sjoberga

Trådstartare
I en annan tråd har språket satt ljuset på diverse matlagningsvarumärken, som kanske inte alla tänkt på hur viktiga de varit för den moderna matlagningen. Eller oviktiga i allmänhet men ovärderliga för vissa.

I veckan skulle jag köpa en ny flaska tigersås, som alla förmodligen vet är det enda som gör chicken wings värdiga att inta. Hittade inte i hyllan på stormarknaden och frågade tre (!) personer ur personalen och ingen av dem visste vad det var. Visade en bild i mobilen och en av dem trodde sig kanske ha sett en sådan flaska någon gång. Men denna för övrigt välsorterade butik hade detta stora svarta hål i sitt sortiment. Personer, dock alla tre oförskämt unga i förhållande till undertecknad, som jobbar med livsmedel kände inte till denna produkt. Skandal.

Handen på hjärtat, vad är ditt förhållande till tigersås?
 
Aldrig hört talas om, 30+. Men jag äter inte kyckling heller, så kanske kan skylla på det (fast det handlar nog snarare om mitt totala ointresse för matlagning generellt :D).
 
Har aldrig sett i affär (City Gross) men smakat Texas Longhorns variant på restaurangen. Såsen är inte direkt något jag saknar i vardagen.
 
Aldrig hört talas om trots matlagningsintresse.

Korrelationen mellan kännedom om alla dessa genvägar till smaker och matlagningsintresse finns nog till del, men är nog inte heller spikrak. Har man alltid massor av timmar på sig, kan man koka ihop det mesta till bra smaker utan genvägarna.

Halva min genvägshylla för smaker såg ut så här igår:
02DD1B13-8B93-4E74-BF6B-DE0AC1FBC95C.jpeg


Som alla kan se, gav besöket på en mer sås-seriös livsmedelsbutik resultat senare under veckan och mitt tigersåslager överstiger numer noll igen.
 
Korrelationen mellan kännedom om alla dessa genvägar till smaker och matlagningsintresse finns nog till del, men är nog inte heller spikrak. Har man alltid massor av timmar på sig, kan man koka ihop det mesta till bra smaker utan genvägarna.

Halva min genvägshylla för smaker såg ut så här igår:
Visa bifogad fil 55461

Som alla kan se, gav besöket på en mer sås-seriös livsmedelsbutik resultat senare under veckan och mitt tigersåslager överstiger numer noll igen.

Den andra halvan innehåller de viktiga komponenterna :

Fisksås - det går verkligen inte att vara utan
Vinäger (röd o vit)
Sesamolja
Lakritspulver
Kallpressad rapsolja krondill
Kallpressad rapsolja backtimjan
 
Den andra halvan innehåller de viktiga komponenterna :

Fisksås - det går verkligen inte att vara utan
Vinäger (röd o vit)
Sesamolja
Lakritspulver
Kallpressad rapsolja krondill
Kallpressad rapsolja backtimjan
Till vad använder du lakritspulver?

Håller för övrigt med om vinäger, fisksås och sesamolja, men vill även lägga till japansk soja samt god olivolja på listan över livsnödvändigheter.
 
Den andra halvan innehåller de viktiga komponenterna :

Fisksås - det går verkligen inte att vara utan
Vinäger (röd o vit)
Sesamolja
Lakritspulver
Kallpressad rapsolja krondill
Kallpressad rapsolja backtimjan
Jag har levg hela mitt liv utan något av detta förutom vinäger. Kallpressad rapsolja och timjan/krondill var för sig har sin plats i "skafferiet" dock. Med krondill högst sporadiskt dock.
 
Till vad använder du lakritspulver?

Håller för övrigt med om vinäger, fisksås och sesamolja, men vill även lägga till japansk soja samt god olivolja på listan över livsnödvändigheter.

Japansk soja och den fina olivoljan står annorstädes. Lakritspulver är mumma som variation på creme brulée, pannacotta och som smak i smörkola. Mild lakrits.

Men lakritspulver tillhör nog verkligen inte ”måste”-gänget ändå.
 
Japansk soja och den fina olivoljan står annorstädes. Lakritspulver är mumma som variation på creme brulée, pannacotta och som smak i smörkola. Mild lakrits.

Men lakritspulver tillhör nog verkligen inte ”måste”-gänget ändå.

Men var har du barskåpet? :D Jag har alltid en flaska konjak och en flaska rom bredvid spisen, fantastiska smakhöjare.

Tigersås introducerades till mig av min geoass i våras, tidigare har jag sett den på affären bara. Jag tyckte den var god men kan nog leva utan den faktiskt.

Annars är ju soja, god olja (jag kör på oliv och raps nu när de lokala bönderna inte gör rybsolja längre :(), fisksås, ostronsås, diverse vinägervarianter, honung, tryffelolja och kycklingfond ett måste att ha hemma. Då fixar jag det mesta.

Lakritspulvret använder jag främst när jag gör hallonmarmelad med lakrits och stjärnanis.

Edit: Plus att jag måste ha olika sorters chili hemma. Jag använder praktiskt taget aldrig bara en sort i en maträtt utan bygger smaken med iaf två sorter.
 
Den andra halvan innehåller de viktiga komponenterna :

Fisksås - det går verkligen inte att vara utan
Vinäger (röd o vit)
Sesamolja
Lakritspulver
Kallpressad rapsolja krondill
Kallpressad rapsolja backtimjan

Det jag typ får panik utan är olivolja, japansk soja, antingen srirachasås eller sambal oelek, honung, citron (färsk eller i glasflaska) och fransk eller engelsk senap.

Till detta kan vi lägga kryddorna ingefära, gurkmeja, chili och vitlök.

Saker som jag väldigt gärna har hemma är: Wostershiresauce (alternativt granatäppelsirap vilket jag använder just nu), HP-sauce, sesamolja, olivolja med tryffel, tabasco, någon vinäger (jag är inte så förtjust i vinäger), rapsolja (gillar jag egentligen inte, men att steka i så...), röd och grön currypaste och sweet chillisås av någon sort.

Fisksås och ostronsås älskar jag, men jag håller på att fasa ut allt marinbaserat ur min kost så det blir inget mer sådant. Letar fortfarande efter ett vegetariskt alternativ till fisksås. Jag har börjat ha Hoi sin-sås i vissa rätter där jag tidigare använde ostronsås.

Beträffande olivoljan har mitt beroende visat sig så att jag härom dagen mottog ett paket med 10 l av min favoritolja, direktimporterad från Italien. Förutom det har jag även köpt en massa (16 l) spansk olja tidigare i vår. Har delat försändelserna med vänner, men det blev ändå... rätt mycket olivolja här hemma så att säga.
 
Men var har du barskåpet? :D Jag har alltid en flaska konjak och en flaska rom bredvid spisen, fantastiska smakhöjare.

Tigersås introducerades till mig av min geoass i våras, tidigare har jag sett den på affären bara. Jag tyckte den var god men kan nog leva utan den faktiskt.

Annars är ju soja, god olja (jag kör på oliv och raps nu när de lokala bönderna inte gör rybsolja längre :(), fisksås, ostronsås, diverse vinägervarianter, honung, tryffelolja och kycklingfond ett måste att ha hemma. Då fixar jag det mesta.

Lakritspulvret använder jag främst när jag gör hallonmarmelad med lakrits och stjärnanis.

Edit: Plus att jag måste ha olika sorters chili hemma. Jag använder praktiskt taget aldrig bara en sort i en maträtt utan bygger smaken med iaf två sorter.

Får inte plats bredvid spisen.Cognac finns och används till lite såser, flambering och framförallt till räksoppa (annan skaldjurssoppa också). Men rom är ingen favoritdryck och har aldrig äntrat matlagningen. Vad är bästa tipsen att använda till och vilken sort är både passande smakrik och rimligt prissatt?
 
Jag känner mig hemskt okunnig och utanför här, lite som den som serverar snabbmakaroner och mamma scans köttbullar allt som oftast i jämförelse när det diskuteras en massa avancerade såser och kryddor! :D

Har aldrig hört talas som tigersås faktiskt.
 
Får inte plats bredvid spisen.Cognac finns och används till lite såser, flambering och framförallt till räksoppa (annan skaldjurssoppa också). Men rom är ingen favoritdryck och har aldrig äntrat matlagningen. Vad är bästa tipsen att använda till och vilken sort är både passande smakrik och rimligt prissatt?

Skulle aldrig få för mig att dricka rom :yuck: Den passar i många asiatiska rätter, den ger en lite fyllig sötma. Jag använder den också när jag gör min kycklingglaze med apelsinjuice som bas. Sedan gör jag ju egna romrussin, underbara till en massa efterrätter.

Både konjaken och romen är blanksprit med essens tillsatt, det duger för att få smaken (de lite dyrare essenserna är bäst). Annars är Barceló bra (jag använder bara mörk rom).

Särbons saffranssoppa:
vitt vin
en skvätt rom
strimlad rödlök
kycklingfond
chili (helst någorlunda stark, tex piri-piri)
saffran

I det ovanstående marinerar man råa jätteräkor men de går givetvis att hoppa över (fast då bör man toppa soppan med vanliga räkor eller lax).

Koka upp ovanstående rejält (alkoholen ska absolut koka bort). Häll i grädde tills det smakar bra, det kvittar om man använder vanlig eller matlagningsgrädde. Servera med ev räkor (har man råa jätteräkor får de koka med tills de är klara efter man haft i grädden), vattenkastanjer och creme fraiche-klickar. Lite bröd till också.
 
Jag känner mig hemskt okunnig och utanför här, lite som den som serverar snabbmakaroner och mamma scans köttbullar allt som oftast i jämförelse när det diskuteras en massa avancerade såser och kryddor! :D

Har aldrig hört talas som tigersås faktiskt.

Du verkar vara i gott sällskap, både bland matlagningsintresserade och de med mindre intresse!

Tigersås är bara en slags produkt som jag fastnat för på denna oändliga marknad av smakgenvägar som erbjuds. Triggades av att det i en annan tråd uppenbarligen visades att inte alla använde worcestershiresås varje vecka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp