Tigersås och andra nödvändigheter

Din kännedom om tigersås

  • Aldrig hört talas om

    Röster: 150 81,1%
  • Tror att jag sett

    Röster: 10 5,4%
  • Har sett i affären

    Röster: 11 5,9%
  • Har köpt någon gång

    Röster: 3 1,6%
  • Har använt någon gång

    Röster: 9 4,9%
  • Måste alltid finnas hemma

    Röster: 2 1,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    185
Korrelationen mellan kännedom om alla dessa genvägar till smaker och matlagningsintresse finns nog till del, men är nog inte heller spikrak. Har man alltid massor av timmar på sig, kan man koka ihop det mesta till bra smaker utan genvägarna.

Halva min genvägshylla för smaker såg ut så här igår:
Visa bifogad fil 55461

Som alla kan se, gav besöket på en mer sås-seriös livsmedelsbutik resultat senare under veckan och mitt tigersåslager överstiger numer noll igen.
Orange etikett med dödskallemärkning varnar för akut toxicitet och risk för livshotande skador vid förtäring (eller inandning eller hudkontakt).
Du borde förvara dina giftiga kemikalier i ett annat skåp för att undvika missöden.
 
Worcestershiresås och tabasco är sådant som står i mina kökshyllor med andra blandade godsaker som används oftare, men just de två små flaskorna glömmer jag ofta bort att jag har vid mer "spontan" matlagning (alltså om inte ett recept tipsar/påminner om att det här borde du också ha i). Det enda recept där jag själv (oftast) kommer ihåg att hälla i worcestershiresåsen är en god färskpotatissallad med bl a äpple, rädisor och kapris.

Tigerbalsam har jag hört om - och haft, men inte i köket - men det känns inte så lockande att krydda med. Tigersåsen har vad jag kan påminna mig inte ens stått bland de bortglömda flaskorna. Har också i praktiken utmönstrat kyckling ur matlagningen, så ska jag använda såsen får den vara till något annat. Den där Death Sauce skulle jag dock kunna tänka mig både för att jag gillar stark kryddning (men hellre med färsk chili eller sambal oelek än tabascosås) och för att flaskan var lite rolig.

Lakritspulver har jag haft i ett fiskrecept med fänkål någon gång, mer som en kul grej att göra "lakritsfisk" än en häpnadsväckande kulinarisk upplevelse men en helt ok smak allt som allt.
 
Lite ot men denna är faktiskt riktigt god!

C75CBDB9-D940-4A7E-8AB7-4124F36B60B1.jpeg
 
Du verkar vara i gott sällskap, både bland matlagningsintresserade och de med mindre intresse!

Tigersås är bara en slags produkt som jag fastnat för på denna oändliga marknad av smakgenvägar som erbjuds. Triggades av att det i en annan tråd uppenbarligen visades att inte alla använde worcestershiresås varje vecka.
Jag har läst tråden och förvånats över hur mycket mat jag inte ens visste vad var, och skulle uttala fel utan att veta om det!
Worcs-såsen har jag ingen aning om vad man har till eller hur den smakar, och tack vare James May och en video på Drivetribe som han gjort om hur ost smakade på 70-talet där han nämnde Leicesterost så vet jag numera hur det uttalas i alla fall! :angel: Och att han föredrar den framför cheddarost.
 
Aldrig hört talas om tigersås innan den här tråden. Visste inte att worcestershiresås fanns heller. Det finns dock en risk för att vi har det hemma, iså fall var det min mamma som fick för sig att använda det en gång för några år sedan.
 
Har sett den i flera butiker (står ofta bredvid Worcestershiresås som jag använder en del), men aldrig köpt själv. Iom att jag inte äter kyckling så är det inte prioritering i mitt kök att ha saker som passar bra till det. :idea:
 
I en annan tråd har språket satt ljuset på diverse matlagningsvarumärken, som kanske inte alla tänkt på hur viktiga de varit för den moderna matlagningen. Eller oviktiga i allmänhet men ovärderliga för vissa.

I veckan skulle jag köpa en ny flaska tigersås, som alla förmodligen vet är det enda som gör chicken wings värdiga att inta. Hittade inte i hyllan på stormarknaden och frågade tre (!) personer ur personalen och ingen av dem visste vad det var. Visade en bild i mobilen och en av dem trodde sig kanske ha sett en sådan flaska någon gång. Men denna för övrigt välsorterade butik hade detta stora svarta hål i sitt sortiment. Personer, dock alla tre oförskämt unga i förhållande till undertecknad, som jobbar med livsmedel kände inte till denna produkt. Skandal.

Handen på hjärtat, vad är ditt förhållande till tigersås?

Sambo är foodie och jag tycker om att äta god mat. Men jag har bara sett flaskan i affären någon gång som yngre. Han har inte köpt hem den under våra 5 år ihop.

Vi har en uppsjö flaskor och burkar som alltid finns hemma, främst pga honom. Men ingen Tigersås bland dem.
 
Särbons saffranssoppa:
vitt vin
en skvätt rom
strimlad rödlök
kycklingfond
chili (helst någorlunda stark, tex piri-piri)
saffran

I det ovanstående marinerar man råa jätteräkor men de går givetvis att hoppa över (fast då bör man toppa soppan med vanliga räkor eller lax).

Koka upp ovanstående rejält (alkoholen ska absolut koka bort). Häll i grädde tills det smakar bra, det kvittar om man använder vanlig eller matlagningsgrädde. Servera med ev räkor (har man råa jätteräkor får de koka med tills de är klara efter man haft i grädden), vattenkastanjer och creme fraiche-klickar. Lite bröd till också.
Totalt OT, men när blir jag bjuden på den då? ;):d
 
Du verkar vara i gott sällskap, både bland matlagningsintresserade och de med mindre intresse!

Tigersås är bara en slags produkt som jag fastnat för på denna oändliga marknad av smakgenvägar som erbjuds. Triggades av att det i en annan tråd uppenbarligen visades att inte alla använde worcestershiresås varje vecka.

Jag lagar i allmänhet utan färdiga såser osv... men ibland har man inte tid eller ork att stå och smådutta och då är den typen av såser suveräna.
 
Såg Tigersåsen på affären idag och tänkte YOLO! (eller nåt i den stilen), så den fick följa med hem. Den beryktade och upphöjda Wusstersåsen såg jag dock inte till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp