Tigrerade varmblod?

Nileiris

Trådstartare
Det ska tydligen finnas Svenska Varmblod som är tigrerade men jag kan inte hitta en endaste bild på blup och hur jag än googlar så blir det inga vettiga träffar. Sökningarna på Bukefalos gav heller inga bra svar :eek: (men det var spännande att läsa det som fanns)

Så min fråga är finns det tigrerade varmblod idag?
 
Sv: Tigrerade varmblod?

Tänker du varmblod = travare eller varmblod som motsats till kallblod?
 
Sv: Tigrerade varmblod?

Den hästen stammar från hingsten Silverking III, en knabstruphingst som användes några år på 50-talet. Jag har träffat flera ättlingar till honom som har udda tecken som randiga ben eller prickar.
 
Sv: Tigrerade varmblod?

Leta efter Poppan och hennes avkomma Eberion (stavas?), de var tigrerade och harstammar fran Silverking som nagon namnde :)
 
Sv: Tigrerade varmblod?

Men gud haha att jag glömde det! Min tränare har ju en eberion-unge! Pinsamt...både poppan och eberion (ebba) har ju bott här. Tränarens är född 96 e. Helwan u. Ebba ue. Dragon - immer. Han var jätteprickig som unghäst men det har avtagit. Nu är han bara prickig i ansiktet. Är reggad som skimmel.
 
Sv: Tigrerade varmblod?

Jag red henne på Överby för en 30 år sen. Var det hos er eller hamnade hon någon annanstans?
 
Sv: Tigrerade varmblod?

Det där var nog en av de hästar jag googlade till förbannelse på...

Jag tror att jag har fått svar på min fråga nu :)
 
Sv: Tigrerade varmblod?

Du skrev ju att bilden var tagen hos er. Görel undrade väl om ni hade Överby när hon var där och red?
 
Sv: Tigrerade varmblod?

jaha! Föreningen startade ju 1990 men innan dess hade Karin Sterner Överby. Två av våra nuvarande instruktörer (varav den ena är ridskolechef sen -90) jobbade hos Karin innan föreningen bildades. Ridskolan startade 1975.
 
Sv: Tigrerade varmblod?

Det har florerat en Osis i Skåne, en vallack som tävlade hoppning. Tyvärr vet jag varken härstamning eller fullständiga namnet. Tävlade iaf i början på 2000-talet.
 
Sv: Tigrerade varmblod?

Dessvärre är det så att en tigrerad häst är prickig! :)

Googla tigrerad häst så får du se. Tex Knabstruppern är ett exempel.
 
Sv: Tigrerade varmblod?

Tigrering som term för prickig häst har många hundra år på nacken, och såhär skriver Bo Furugren om det i boken "Hästens färger":


"Tigrerad
(danska tigred, tyska getigert, franska tigré, spanska atigrado) som benämning för prickig häst kan tyckas vara lite underligt. Hos andra djurslag och i andra sammanhang betyder tigrerad 'randig' eller 'strimmig'. En tiger är ju strimmig och inte prickig. I äldre tid användes ordet tiger inte bara för tiger som idag utan även för flera andra stora kattdjur, t ex leopard. I Sydamerika kallas jaguaren fortfarande för el tigre. För att skilja den riktiga tigern från andra tigrar kallade man t ex i Frankrike den riktiga tigern för tigre royal, 'kungstiger'."
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Tilly_85
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 024
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
11 676
Senast: MiaMia
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp