Bukefalos 28 år!

Tik eller hane?

XiwT

Trådstartare
Som rubriken lyder, tik eller hane?
Jag har haft båda kön, funderar på skaffa en till hund till nästa år.
Först var de klart att jag ska ha tik..... för OM vi lyckades med meriter osv bra så är möjligheten att ta valpar lockande.
men så tänker jag på de här med löp, har jag otur får man en tik som är tråkig kring löp. Nuvarande hund var sån, påverkad av löpet både innan o efter. Hon är nu kastrerad.

Hanar kan va dryga med kissa här och var.... en kastrerad hane är superskönt.... men då finns de inte chans till valpar..... suck.

Snälla, hjälp mig att bolla tankar och idéer kring hane/tik!
 
I min ras är det i vissa bitar stor skillnad mellan tikar och hanar så jag väljer alltid tik. Men skulle jag gå enbart på det du skriver så hade jag valt hane. Blir han jobbig runt löptikar så ska han ändå inte avlas på så då blir kastrering ett ickeproblem ur valpsynpunkt.
Normala hanar är inte jobbigare än tikar.
 
Hos mina tidigare raser har jag alltid varit tikmänniska och så trott mig vara även nu - men min Skalman är min ögonsten och inser att tikar är rätt bitchiga i min ras :D Har flera superfavoriter bland hanarna hos heeler. Vill ju fortsätta med uppfödning framöver, så måste således ta in en tik till - men skulle gladeligen ha en hane till annars :love: Tuffa och rejäla, men naggande goda och på något sätt enklare :)
 
Jo, jah vet ju att tikar kan va samma
Jag har en kastrerad tik nu som kissar 511 gånger på rundan haha.
Nästan alla mina tikar har lyft på benet och pinkmarkerat ute. heelertikarna värre än några tidigare. Min äldsta heelertik står tom på frambenen när hon vill markera extra högt :D
 
Haha! Vad roligt. Jag tycker hanar känns snuskigare. Kan vara ett av skälen till varför jag föredrar tikar faktiskt.

TS:
Jag gillar ju ofta tikars mentalitet bättre. Har aldrig haft någon som varit jobbig vid löp dock.
För mig är det tik som gäller alla dagar i veckan.

Tycker större, intakta hanar kan vara lite snuskiga :p
 
Har svårt att tänka mig tik när det gäller boxer, även om flera kompisar försökt övertala mig att jag nog borde ha en tik istället för en till stor, burdus hane som jag inte riktigt har pondusen för. Det är nåt speciellt med killarna.
 
Är du väl insatt i rasen, vet vilka linjer du själv föredrar och vilka som är lämpliga att ha i avel osv så kan jag absolut förstå vitsen med att köpa en tik för avel. Är det mer så att du hittat en ny ras som verkar kul, köper något som förhoppningsvis passar och meriterar lite smått, då hinner du troligen inte få all kunskap om avel och rasen innan det är dags att ta en kull på tiken ändå, och då är det onödigt att köpa tik för avel. Dessutom är det få seriösa uppfödare som säljer sina riktigt bra tikar till någon som köper sin första hund av rasen för att avla.

Säger annars som övriga: en hund som är vettig mentalt och har fått hyfsad grundträning, den är inte jobbig när det dyker upp löptikar eller så.
 
Jag har alltid varit självklart team hanhund. Men till nästa hund är jag inte lika säker.

Med tanke på att nästa hund kommer vara en hund att sportsatsa med så kommer jag fokusera mer på individ och vara öppen för förslag. Det är mycket möjligt att det blir en tik.
 
Jag började min tävlingskarriär med en hanhund (sällskapshund), har sen 2010 tävlat 2 tikar, nästa tävlingshund blir en hanhund (alla tre av brukshundsras)

Enda stora nackdelen med tikarna har varit oron att de ska löpa på SM (i bruks, våra andra grenar får vi tävla även när de löper) annars har de varit fantastiska tävlingskompisar. Jag tänker att det är viktigare att köpa från rätt linjer, få rätt individ och uppfostra den rätt (och givetvis ha lite tur) än vad individen har för kön.
 
Valpplaner är ju en viktig faktor om man ska välja kön, men jag hänger nog inte riktigt med. Du vill kunna ta valpar om det blir en tik, men även på en hane? Som att låna ut då till andra eller köpa in tik och avla på de två individerna? Är ju en del skillnad tänker jag. Vill du ha tag i en riktigt fin lovande hund är det i regel lättast att få tag i en hane, för tikarna släpper man som uppfödare inte lika lätt (i regel, skiljer sig säkert beroende på ras).

Jag har vuxit upp med att vara tikmänniska men nu är jag himla förtjust i hanar faktiskt. Jämnare i humöret, inga löp, o visst de kan vilja revirpirka ute men den värsta jag haft på det området är en tik.. Hanar har kunnat rida på leksaker osv när de är i "tonåren" men det har lagt sig, tikarna har porrstuga under löpen så man har lust att hänga för nåt så man slipper se dem när de drar igång :meh: Men visst en riktigt bra individ är alltid mer än sitt kön, enligt mig.
 
Enda nackdelen med tikar är att man inte får tävla bruks när de löper, och sällan lydnad. Tiken jag har nu jobbar lika bra under löp och sen skendräktighet som annars. Däremot är hon lite seg alldeles EFTER löpet. Det märks inte i skogen, men på appellplanen.

Alltså försvinner 5-6 veckor (löp+2 till 3 veckor efter) i samband med löp mitt under vår-och höstsäsong om vi vill visa hur fin (och snabb!) lydnad vi faktiskt har. Hade det varit tillåtet att tävla under själva löpet hade jag inte ansett det som ett problem,

Fördelar med tikar: De är roligare, smartare och lite egensinnigare på ett bra sätt. Är det en riktigt stor ras du siktar på, är en tik som väger lite över trettio kilo lättare att hantera än en fyrtiokilos hane. Hundens massa har betydelse i många vardagssituationer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 462
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
921
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att...
2
Svar
20
· Visningar
2 774
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp