Bukefalos 28 år!

Tik eller hanhund?

Sunshine

Trådstartare
Vilket är bäst för en förstagångsägare, eller spelar det ingen större roll? Rasen är labrador, vi har stor vana av hundar men har aldrig haft det direkta ansvaret för uppfostran förut. Vi har även 2 katter, om det nu påverkar saken?

Personligen har jag erfarenhet av mkt trevliga individer av båda könen, men vad skulle ni rekommendera :confused:
 
Sv: Tik eller hanhund?

Jag har valt att köpa en tik, pga. att syrran har en tik och då blir det lättare att ha dem tillsammans. Jag inbillar mig att det är lättare att han en tik när de är unghundar pga. könsmognaden hos hanen, men jag har ingen aning egentligen..
 
Sv: Tik eller hanhund?

Endel säger ju att tikar är enklare, men min tik var skitjobbig i 9 mån-1 1/2 års åldern, medans hanen var jämn hela tiden från valp till vuxen, utan någon "svårare" period!

Så det är nog individuellt, man kan nog få problem/eller inte med båda könen.
 
Sv: Tik eller hanhund?

Jag tycker inte att det spelar någon roll om man inte vill avla på hunden. Vill du få valpar är ju en tik guvetvis bäst, men annars spelar det absolut ingen roll!
 
Sv: Tik eller hanhund?

Spelar egentligen ingen roll om du bara har en. Har alltid haft båda två samtidigt. Det jobbigaste var väl när jag hade en yorktik och en schäferhane. När hon löpte var det lite jobbigt. Hon gömde sig under soffan där inte schäfern kom under. Han låg och "myade" och försökte komma under, med den påföljden att han lyfte hela soffan. Men OK, 17-18 dagar står man ut, fast det är lite jobbigt just då.
 
Sv: Tik eller hanhund?

jag kommer aldrig att köpa en tik,utan jag kör med hanar,dels för att dom är jämnare i temeramentet,och för att JAG tycker att dom är mer possetiva till att arbeta,och att dom är ärligare,men det är jag det som sagt..
 
Sv: Tik eller hanhund?

Jag o min familj har själv kört med enbart hannar, jag tycker personligen att de har ett jämnare temperament och är mer positiva. Det baserar jag på de erfarenheter jag har, säger absolut inte att det är så:)
 
Sv: Tik eller hanhund?

labbar är fåniga hundar. en labbehane är ännu fånigare än tikar. så är clowneriet en mindre positiv egenskap hade jag satsat på en tik.

ska ni ha en labrador av utställningstyp ska ni se upp med hanhundsaggressivitet som blivit allt vanligare :(
 
Sv: Tik eller hanhund?

Många labradorhannar är väldigt jobbiga under unghundstiden, särskilt under könsmognaden. Precis som någon sa tidigare så är det vanligt med översexuella labbehannar inom utställningstypen eftersom det avlas på testosteronstinna hannar som ser "maffiga" ut, man bryr sig inte mycket om mentaliteten. Väljer du jaktabbe så är det en helt annan sak, där avlas det främst på lättlärda, föriga hundar som klarar av att jobba samtidigt med andra hundar, även hannar. Men jag skulle absolut rekommendera en tik som förstahund, oavsett ras.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 345
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: ryujaneiro
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 829
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 997
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp