Tik eller kastrerad hane?

Kalinkas

Trådstartare
Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har hundvana sen innan, men inte av valp.

Jag undrar om era erfarenheter av om två tikar går samman bäst eller en tik och kastrerad hane? Hunden kommer ibland, typ om vi åker på solsemester, att bo hos en släkting som har en pappilontik. Hundarna kommer att träffas ibland annars men inte jätteofta Vi är mest inne på att köpa en tik men så nämnde en kollega att det var risk att två tikar ibland inte alls går samman och att det då var bättre med en kastrerad hane. Hur är era erfarenheter?

Den gamla hunden var en okastrerad hane från samma kennel som släktingarna så de kände varandra därifrån, om det gör någon skillnad.
 
Säger som @TinyWiny, köp den hund ni vill ha. Är den bra mentalt så kommer den med största sannolikhet acceptera släktingens hund. Eventuellt gillar hundarna varandra, eventuellt inte, men om de tycker om varandra eller inte har inget med kön att göra utan personlighet.

Vissa uppfödare avlar på hundar med könsbunden aggressivitet, det är vanligare inom vissa raser och absolut till stor del genetiskt. Genom att välja en ras där sådant är ovanligt och från en seriös uppfödare så går det snudd på att utesluta risken för att hundarna inte ska gå att ha ihop.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 382
Senast: attheedge
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 640
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 190
Senast: geting
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 559
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp