tik som slutar höglöpet tvärt?

eldkyss

Trådstartare
Jag är lite orolig att jag läst av min tik helt fel. Hon är 3 år gammal rottistik och har aldrig haft valpar innan. Vi har en bestämd hane att åka till när de väl blir dags Vi tänkte åka ner på dag 14 och utföra en förhoppningsvis villig och lyckad parning.

Hon har alltid blödit väldigt lite och är extremt noga med att städa upp efter sig så kanske har hon börjat löpa tidigare än ja upptäckt. Vi har en annan hane i familjen som tyckte att hon bröja lukta gott ca 3 dygn innan jag såg blod.

Sedan i fredags på dygn 12 så var han väldigt sugen.. och lyckas komma ihop med henne av misstag och hon bet då ifrån ordentligt som tur var, så vi hann få tag på honom.


Men igår på dygn 13 så uppfattar vi som vår hanes intresse svalnat av betydligt , vi blev då osäkra eftersom vi skall åka idag. så vi gjorde den mer oshyssta metoden att låta vår hane träffa vår tik i går (dygn 13) och han visar inget större intresse förän man lyfte upp svansen och liksom visade honom att "lukta här"


Då kändes som ett väldigt sävligt "okej då" från hans sida och han hoppade upp.

Vi tog då bort honom eftersom han inte är den tilltänkta hanen. Men vår tik är fortfarande väldigt grinig och biter ifrån.. kan de hara med osäkerhet att göra eftersom det faktiskt är första gången?


Jag har även testat att klappa vid svansroten och då tar hon undan svansen minimalt och sen sätte hon sig ned..

Sedan har hon väldigt liten "snäcka" :D naturligt så den svullnar ju men är ändå relativt liten... undrar om det ev kan göra väldigt ont vid en ev parning?

Hur är det igentligen, Kan det vara så att min tik har passerat sitt höglöp och att det är kört för denna gång?

Eller finns de möjlighet till att det kan bli valpar ändå om hanen väl kommer in? För hanen kommer väll inte in om det inte finns möjlighet till mottaglighet?

Min andra tik para vi på dygn 12 så jag har inte en aning om var ja fått just dag 14 ifrån:confused:


Sedan är de klart att de är väldigt individuellt, men ja tänkte att eftersom hanen vi har va så sugen i fredags /dygn 12)

Så trodde ja att det skulle hålla sig några dagar och inte sluta tvärt efter 2 dygn? Kan de vara så att vår hane är avtrubbad`?
 
Sv: tik som slutar höglöpet tvärt?

Enda sättet att veta säkert är att åka till vet. och ta blodprov - alt. utstryk - för att se var i löpet hon ligger.

/Swat
 
Sv: tik som slutar höglöpet tvärt?

Många frågor som egentligen alla bara kan besvaras med - det varierar! För så är det, det här med löp, höglöp, parning, villighet osv är oerhört individuellt - både från tik till tik, men även från löp till löp på samma tik... Så tyvärr lär ingen kunna ge dig några säkra svar men:

Ja ett höglöp kan ta tvärslut från en dag till en annan. Jag hade en tik som parades vid 1 tillfälle på dygn 13 vid sin första kull, dagen efter var det tvärnej från hennes sida, inte minsta chans för hanen att få komma dit igen! Hon fick 5 valpar dvs helt normalstor kull på dygn 55-56. Så även dräktighetslängden styrker ju att det var i sista minuten. Hon har dock haft två kullar senare och då har höglöpen varat längre och till senare...

Nej tikens yttre könsdelar brukar inte ha någon större betydelse tycker jag, om de tycker det är obehagligt vid parning är ytterst individuellt.

Att klappa på svansroten är öht inget tillförlitligt tecken på att de är i höglöp, flera av mina tikar har aldrig brytt sig om sådan "stimulans".

Är er hane en erfaren avelshane? Annars skulle jag inte direkt våga gå på hans reaktion, många oerfarna hanar går igång mer eller mindre på allt som luktar gott utan att direkt visa när det verkligen är "rätt". Han kan ju ha blivit lite avskräckt när tiken bet ifrån och därför visa mindre intresse idag t.ex...

Jodå, parning kan det absolut bli även om det inte är rätt tid, så det ska man inte tro! Parning KAN tom ske av tikar som inte ens är i löp....

Jag personligen skulle nog inte våga vänta ända till dygn 14 med att åka till hanen med en förstagångstik, om jag inte hade en pålitlig "testare" hemma eller hade gjort progesteronprov. Det behöver absolut inte vara för sent, tror betydligt fler är ute för tidigt än för sent, men det är alltid ett vågspel att åka över en dag och kallt räkna med att det ska funka direkt och vara rätt tid då...

Vissa tikar är också selektiva och parar sig inte med vem som helst, det kan ju vara därför din tik inte tillåter din egen hane. Eller så är det fortfarande för tidigt, eller för sent..... Vissa tikar har extremkorta höglöp och kanske mindre än ett dygn då de tillåter parning och är fruktsamma - ovanligt ja men det förekommer. Andra står glatt i 2 veckor men den optimala tiden är säkerligen kortare än så, då gäller det att hitta de bästa dagarna med hjälp av en säker hane eller progesteronprov.... ja, alla variationer förekommer!
 
Sv: tik som slutar höglöpet tvärt?

Ja det är lite av en djungel det här.. min andra tik har alltid vart lite mer "lösaktig" om man nu får uttycka sig så:D

Den hanen jag har hemma är ingen avelshane alls, så nä ja kan inte säga att han är särskilt erfaren, enda gången han fick komma till var vid en tjuvparning:grin: Okej men då kan ja ju direkt koppla bort tricket med att stryka vid svansroten om de inte alltid stämmer!

Var troligtvis dumt av mig att vänta så länge som ja gjort. Skulle de inte bli nåt denna gång så får ja ha de i åtanke nästa gång att hon ev är snabb in i höglöp sen när de väl gäller. Får bita ihop ett halvår isåfall.

Hon blöder inget längre, ja tog med en tops bara för att se nyansen och den är aningen ljusgul/grå. Hanen som vi skall träffa ikväll är mer erfaren så ja hoppas att han bedömer det hela som rätt tillfälle, men ja är tveksam eftersom vår hane här hemma avtagit i intresse.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
9 987
Senast: Fibusen
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 763
Senast: regina11
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har en Pomeranian tik (införd från USA). Världens goaste, underbart temperament, mycket lydig. Pomeranians är ju en stor hund i...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 086
Senast: Lia66
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 830
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp