Tik vs hane

hundtant

Trådstartare
Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer samarbetsvillig och mindre taggig. Och man slipper löpen. Har just följt en kompis tiks skendräktighet, det har varit bedrövligt att se (hon kommer sannolikt att kastreras).

Men nu funderar jag på om jag ska tänka om. Är tikar verkligen svårare (för en förstagångshundägare som jag)? I området där jag bor finns flest tikar. Riskerar jag isåfall en skvättig hane? Hundvakterna jag kan komma behöva använda är dels två som själva har tik, dels en som passar tikar med jämna mellanrum. Och det kanske blir svårare att lämna hane hos dem om han skvätter ner hela huset för att det luktar tik? Skvätter tikar mindre i ett sånt läge?

Det är en aktiv sällskapshund av småhundsras jag tänker mig så inga märkvärdigheter. Men rumsrenheten kommer liksom inte av sig själv hos dem och den kanske sitter ännu sämre med en hane som känner tikdoft överallt? Å andra sidan vore det trist att t ex behöva ställa in en rolig kurs för att tiken är knäckt av skendräktighet ...

Kan jag få lite vägledning här?
 
En ras avlad på mer än utseende, seriös uppfödare och en ägare som möter hundens behov och jag tycker inte tik vs hane är en så stor skillnad faktiskt.

Men ja, tikar löper om man inte kastrerar dem och vissa hanar blir mer påverkade av tikar som löper än andra.
 
Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer samarbetsvillig och mindre taggig. Och man slipper löpen. Har just följt en kompis tiks skendräktighet, det har varit bedrövligt att se (hon kommer sannolikt att kastreras).

Men nu funderar jag på om jag ska tänka om. Är tikar verkligen svårare (för en förstagångshundägare som jag)? I området där jag bor finns flest tikar. Riskerar jag isåfall en skvättig hane? Hundvakterna jag kan komma behöva använda är dels två som själva har tik, dels en som passar tikar med jämna mellanrum. Och det kanske blir svårare att lämna hane hos dem om han skvätter ner hela huset för att det luktar tik? Skvätter tikar mindre i ett sånt läge?

Det är en aktiv sällskapshund av småhundsras jag tänker mig så inga märkvärdigheter. Men rumsrenheten kommer liksom inte av sig själv hos dem och den kanske sitter ännu sämre med en hane som känner tikdoft överallt? Å andra sidan vore det trist att t ex behöva ställa in en rolig kurs för att tiken är knäckt av skendräktighet ...

Kan jag få lite vägledning här?
Om en hane skvätter överallt för att det luktar tik, då bör han kastreras, absolut inte gå i avel. Prata med uppfödare om hur de ser på saken, framförallt fråga hur deras hundar beter sig i olika sådana situationer. Om du hittar en specifik ras du är intresserad av, kolla då om du hittar någon facebookgrupp för rasen. Där diskuteras ofta vardagsgrejer och där går det bra att skriva och fråga just hur hanarna fungerar ihop med tikar.

Tex kan nämnas att jag skulle bli mycket(!) förvånad om hundar av vissa raser markerar inne, samtidigt som jag i princip räknar med att hundar av andra raser gör det. Mentalitet är genetiskt. Försök i möjligaste mån välja en ras där det är vanligt med mentalt bra hundar och där uppfödarna uppmuntrar BPH med hundarna.

Själv har jag tikar. Dock inte pga "skvättighet" utan för att jag råkade bli kär i en tik, alltid haft två hundar i taget och inte har möjlighet att ha tik + hane i hemmet vid löp.
 
Jag har en hane och har bara haft hanar. Har tyckt att det verkar jobbigt med löp och byxor etc.

Nu sitter jag med en papillon som är över tre år och inte är rumsren. Dvs han klara inte mer än 3-4 timmar utan att behöva kissa. Hemma lyfter han inte på benet och markerar. Det verkar mest vara så att "blåsan är för liten"? Han har skvättskydd på nätterna och när jag åker hemifrån utan honom.

Det händer att han skiter inne också även det nattetid.
Han markerar inte att han vill gå ut. Han ligger mest och kvider lite för sig själv. Frågar jag om han vill kissa- alternativt gå ut reagerar han häftigt och springer till dörren.

Av de sex tidigare hanar jag ägt så har jag aldrig tidigare haft nån som inte varit rumsren ganska direkt! Den stora skillnaden är att detta är min första småhund. :grin:

Skulle jag köpa en ny papp/phalene så blir det en tik.....
 
Har haft tikar och en hane innan nuvarande, som är hane. Har alltid känt att jag trivs bäst med tik. Men så köpte morsan Lillis och då tänkte jag att jag kanske kan tänka mig hane igen. När jag köpte Leffe ville jag helst ha tik men kunde även tänka mej hane. Sen sa magkänslan att jag skulle ha hane den här gången. Har inte märkt nån större skillnad mer än att det är förbaskat skönt att slippa löpen.
 
I min ras är skillnaden rätt liten mellan tik och hane, det är mer en fråga om individuell personlighet än könsskillnad. Skulle ta för givet att en hane kan vistas med tikar utan att skvätta eller bära sig åt på annat sätt - men hundpassare med tik i höglöp är kanske inte så lämpligt, mest för risken att det blir oplanerad och oönskad valpkull. Både tikar och hanar brukar funka fint med hundar av samma och olika kön. Men det här skiljer sig mycket åt beroende på ras.
 
Jättetack för svar allihop, väldigt matnyttiga tankar!

@Red_Chili Bph är inte supervanligt i rasen men de uppfödare jag har kontakt med gör det på sina tikar (förutom de vanliga hälsokollarna). Bph är ett urvalskriterium för mig, samtidigt vet jag inte hur mycket det som beskrivs där nedärvs egentligen. Eftersom så få av deras syskon och avkommor går bph så är det svårt att dra några slutsatser. Men att välja uppfödare som gör bph känns liksom som att de prioriterar rätt saker, därför känns det bäst.

@inverterad Ja hane och tik i höglöp kommer inte att vara under samma tak, oavsett vilket kön jag det blir.

@tanten Det du beskriver är ju liksom mardrömmen, för det är papillon/phalène jag tittar på. Egentligen hade jag gärna tagit en vuxen omplacering för att slippa valptiden, men det faller lite på att det då kanske är si och så med både rumsrenhets- och ensamhetsträningen. Jag vill isåfall ha en omplac via uppfödare och då har de bott i flock så att man inte vet om de har separationsångest eller vilken hund det är som kissat/bajsat i sovrummet. Så då lutar jag åt valp ändå så att jag kan ta tag i allt sånt från början.
 
Jättetack för svar allihop, väldigt matnyttiga tankar!

@Red_Chili Bph är inte supervanligt i rasen men de uppfödare jag har kontakt med gör det på sina tikar (förutom de vanliga hälsokollarna). Bph är ett urvalskriterium för mig, samtidigt vet jag inte hur mycket det som beskrivs där nedärvs egentligen. Eftersom så få av deras syskon och avkommor går bph så är det svårt att dra några slutsatser. Men att välja uppfödare som gör bph känns liksom som att de prioriterar rätt saker, därför känns det bäst.

@inverterad Ja hane och tik i höglöp kommer inte att vara under samma tak, oavsett vilket kön jag det blir.

@tanten Det du beskriver är ju liksom mardrömmen, för det är papillon/phalène jag tittar på. Egentligen hade jag gärna tagit en vuxen omplacering för att slippa valptiden, men det faller lite på att det då kanske är si och så med både rumsrenhets- och ensamhetsträningen. Jag vill isåfall ha en omplac via uppfödare och då har de bott i flock så att man inte vet om de har separationsångest eller vilken hund det är som kissat/bajsat i sovrummet. Så då lutar jag åt valp ändå så att jag kan ta tag i allt sånt från början.
Min hane var fyra månader när jag köpte honom och uppfödaren sa särskilt att han inte var rumsren. Naiv som jag var tänkte jag att alla tidigare hundar jag haft har blivit rumsrena så det ska väl han också bli... Hahaha, trodde jag ja.

Den enda stora fördelen är att han är väldigt bra på att läsa andra hundar. Efter lång tid i flock.
 
Min hane var fyra månader när jag köpte honom och uppfödaren sa särskilt att han inte var rumsren. Naiv som jag var tänkte jag att alla tidigare hundar jag haft har blivit rumsrena så det ska väl han också bli... Hahaha, trodde jag ja.

Den enda stora fördelen är att han är väldigt bra på att läsa andra hundar. Efter lång tid i flock.
Usch vad trist. Fyra månader, det borde ju inte ha varit omöjligt kan jag tycka. Han är alltså över tre år nu och det funkar fortfarande inte? Kan det ligga något medicinskt bakom?
 
Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer samarbetsvillig och mindre taggig. Och man slipper löpen. Har just följt en kompis tiks skendräktighet, det har varit bedrövligt att se (hon kommer sannolikt att kastreras).

Men nu funderar jag på om jag ska tänka om. Är tikar verkligen svårare (för en förstagångshundägare som jag)? I området där jag bor finns flest tikar. Riskerar jag isåfall en skvättig hane? Hundvakterna jag kan komma behöva använda är dels två som själva har tik, dels en som passar tikar med jämna mellanrum. Och det kanske blir svårare att lämna hane hos dem om han skvätter ner hela huset för att det luktar tik? Skvätter tikar mindre i ett sånt läge?

Det är en aktiv sällskapshund av småhundsras jag tänker mig så inga märkvärdigheter. Men rumsrenheten kommer liksom inte av sig själv hos dem och den kanske sitter ännu sämre med en hane som känner tikdoft överallt? Å andra sidan vore det trist att t ex behöva ställa in en rolig kurs för att tiken är knäckt av skendräktighet ...

Kan jag få lite vägledning här?
För mig är det tik alla dagar i veckan. I min ras upplever jag dessutom tikarna som mer föriga och samarbetsvilliga. Fastnar inte på kissfläckar och har betydligt bättre fokus.
Har en kastrerad hane nu och haft en hane tidigare som var okastrerad nästan hela livet. Kommer inte vilja ha okastrerad hane igen.

Har aldrig haft tikar som haft problem under löp eller skendräktighet. Vi har gått kurs och tävlat precis som vanligt med samma resultat.
Det är oftast inte svårt att undvika jobbiga löp/skendräktigheter heller eftersom det oftast går i arv, så vill man ha tik ska man höra sig för hur mamman, syskon och tikar längre bak i linjerna betett sig under löp och skendräktighet.
 
Usch vad trist. Fyra månader, det borde ju inte ha varit omöjligt kan jag tycka. Han är alltså över tre år nu och det funkar fortfarande inte? Kan det ligga något medicinskt bakom?
Vet faktiskt inte.
Vågar sällan ha honom utan blöja inomhus på andra platser än hemma. Han kissar in rummet. Han går undan så jag hinner inte se honom.
Jag tar ut honom innan vi går och lägger oss. Vissa nätter är blöjan torr men det är sällan. Det går åt stora mängder av Willys billigaste binda. ;)
Magen är bra så varför han inte säger till när han behöver ut fattar jag inte. Jag är lättväckt.

När jag blir friskare och underlaget inte är isgata så blir det dagliga långpromenader. Det verkar hjälpa lite.
 
Det är oftast inte svårt att undvika jobbiga löp/skendräktigheter heller eftersom det oftast går i arv, så vill man ha tik ska man höra sig för hur mamman, syskon och tikar längre bak i linjerna betett sig under löp och skendräktighet.
Mycket bra tips, det har jag inte tänkt på att fråga om eftersom jag varit så inne på hane!

Tik alla dagar i veckan alltså? Intressant!
 
Vet faktiskt inte.
Vågar sällan ha honom utan blöja inomhus på andra platser än hemma. Han kissar in rummet. Han går undan så jag hinner inte se honom.
Jag tar ut honom innan vi går och lägger oss. Vissa nätter är blöjan torr men det är sällan. Det går åt stora mängder av Willys billigaste binda. ;)
Magen är bra så varför han inte säger till när han behöver ut fattar jag inte. Jag är lättväckt.

När jag blir friskare och underlaget inte är isgata så blir det dagliga långpromenader. Det verkar hjälpa lite.
Fy katten vad jobbigt det låter - för både dig och honom.
 
Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer samarbetsvillig och mindre taggig. Och man slipper löpen. Har just följt en kompis tiks skendräktighet, det har varit bedrövligt att se (hon kommer sannolikt att kastreras).

Men nu funderar jag på om jag ska tänka om. Är tikar verkligen svårare (för en förstagångshundägare som jag)? I området där jag bor finns flest tikar. Riskerar jag isåfall en skvättig hane? Hundvakterna jag kan komma behöva använda är dels två som själva har tik, dels en som passar tikar med jämna mellanrum. Och det kanske blir svårare att lämna hane hos dem om han skvätter ner hela huset för att det luktar tik? Skvätter tikar mindre i ett sånt läge?

Det är en aktiv sällskapshund av småhundsras jag tänker mig så inga märkvärdigheter. Men rumsrenheten kommer liksom inte av sig själv hos dem och den kanske sitter ännu sämre med en hane som känner tikdoft överallt? Å andra sidan vore det trist att t ex behöva ställa in en rolig kurs för att tiken är knäckt av skendräktighet ...

Kan jag få lite vägledning här?
Jag har haft en hane och flera tikar. Om jag var beroende av hundvakt som har tik och grannarna har tikar så skulle jag välja en tik. Det blir enklare vid löp.
Sen när det gäller hundkurser har vi fått vara med ändå trots löp. Vi har fått hålla oss liten bit ifrån, på sidan. Kanske har hon fått ligga en stund i bilen när teorin gåtts igenom och så men det har aldrig varit något större problem.
Nackdelen med några av de tikar jag har haft är väl mest att dom varit låga och lite deppiga efter löp. En hane är ju likadan jämnt och alltid på span efter tikar som löper ( åtminstone min var sådan) tikarna har jag upplevt som mer följsamma.
 
Jag har alltid sagt att jag är hanhundsmänniska men tittar jag tillbaka på de hundar jag haft så inser jag att det är mina tikar jag klickat bäst med.

Jag har nu en okastrerad schipperke hane på 4 år och en phalenetik på 6 månader och det blir nog fler tikar i framtiden. Har möjlighet att dela av hemma vid löp eller så vill mamma gärna låna hanen när tiken löper.

Eftersom du funderar på phalene/papillion kan jag dela med mig av min erfarenhet så här långt. Jackie kom till mig från uppfödaren när hon var 3,5 månad. Jag har kämpat som tusan med hennes rumsrenhet, hårdare än med någon annan hund. Jag litar inte helt på henne än men hon är ju fortfarande ung. Det har varit tufft men helt plötsligt verkar det lossna som det brukar med rumsrenhet och nu ställer hon sig vid dörren när hon behöver gå ut och hon håller sig fler timmar än förut.
 
I min ras är inte skillnaden jättestor, men jag upplever att tikarna har lite mer egna åsikter, lite mer egna intressen och det krävs lite bättre relation för att få ut 100% av dem i arbetet. Hanarna tycker generellt att människans tankar och åsikter är lite viktigare än deras egna, vilket tenderar att passa mig utmärkt :o :D

Jag har haft en massa hundar själv och ännu fler på träning senaste åren, och blir alltid på bättre humör av att träna/jobba med hanhundarna!
 
Har min första tik nu efter två hanar av samma ras. Det är förvånansvärt liten skillnad. Jag en bruksras och ingen av hanarna har varit översexuell och tiken löper sällan och är väldigt jämn under löpet och har ingen märkbar skendräktighet. Min tik nosar och kissar lika mycket som hanarna ute. Alla har blivit rumsrena snabbt men den ena hanen hade en tendens att lyfta på benet inne hos andra i sin ungdom. Det hände aldrig hemma.

I raser som inte selekterats för funktion i huvudsak är det säkert större skillnad mellan tikar och hanar. Översexuella hanar är jobbigt men tikar som löper ofta och blir mycket påverkade av det och/eller skendräktighet kan ju också vara jobbigt.
 
Jag har alltid föredragit handjur, aldrig haft någon tik ner än familjens hundar under uppväxten.
Haft tre hanar av liten ras, ingen har varit svår att få rumsren och ingen har markerat inne.
 

Liknande trådar

Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 583
Senast: Halali
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 340
Senast: ako
·
Övr. Hund ni som har tikar och hanar ihop hur tycker ni att hanarna reagerar när tiken löper? reagerar dem likadant varje gång eller är de mer på...
Svar
3
· Visningar
1 217
Senast: CurlySue
·
Hundavel & Ras Jag och sambon har bestämt oss för att DSG är rasen för oss. Nu återstår bara att välja om vi ska ha en tik eller en hane. Hunden kommer...
Svar
8
· Visningar
5 621
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp