Tik vs. hane

Fiorano

Trådstartare
Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar?

Har bara haft tikar men är i valptagen och kan antingen vänta in en, förhoppningsvis, kommande tik eller skaffa en liten hane. Hanen har alla rätt utom könet.
 
Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar?

Har bara haft tikar men är i valptagen och kan antingen vänta in en, förhoppningsvis, kommande tik eller skaffa en liten hane. Hanen har alla rätt utom könet.
Varför vill du ha tik? Har du en annan tik i hemmet? Om inte tycker jag att det kan kvitta. :)

Personligen skulle jag föredra en tik mest för att det är vad jag alltid haft och därför känts enklare att introducera i hushållet, men stod jag utan hund skulle jag vara öppen för endera.
 
Varför vill du ha tik? Har du en annan tik i hemmet? Om inte tycker jag att det kan kvitta. :)

Personligen skulle jag föredra en tik mest för att det är vad jag alltid haft och därför känts enklare att introducera i hushållet, men stod jag utan hund skulle jag vara öppen för endera.
Nej ingen annan hund och att ha två är inte aktuellt heller, isf skulle det vara en tik för ev avel. Annars tror jag att jag mest kört fast i att det ska vara en tik.. Sa samma om att jag bara ville ha ston, har två valacker nu och älskar dom!
 
Nej ingen annan hund och att ha två är inte aktuellt heller, isf skulle det vara en tik för ev avel. Annars tror jag att jag mest kört fast i att det ska vara en tik.. Sa samma om att jag bara ville ha ston, har två valacker nu och älskar dom!
Jag kände likadant från början, genrellt tänkte jag att jag haft lättast att komma överens med honor av olika slag... sedan kom jag fram till att hästarna nästan alltid varit hingstar - och nu har jag en hankatt som jag absolut avgudar så jag har nog brutit mitt eget mönster och mina fördomar lite. :D
Sedan troooor jag att det skulle bero lite på vilken ras jag funderade på också, en del har ju mer könsprägel än andra.
 
Beror mycket på vilken ras det handlar om. Inom vissa raser är det stor skillnad, inom andra mindre skillnad. Hos vissa raser är tikarna lättare, hos andra raser är hanarna lättare.
Det är praszky krysarik som är aktuellt. Vet inte alls hur stora skillnader det är inom den rasen.
 
Jag har mest haft hanar fram tills för åtta år sen då det blev tikar och nu blandflock.
Jag skulle säga att det är större skillnad på individ än på kön. Man måste dock passa hanarna i könsmognadsfasen så de inte börjar lyfta benet inomhus, mer passning på de små då det lätt att missa (och gäller såklart inte alla hanar heller men bra att ha i bakhuvudet). Samtidigt så är det skönt att slippa löp, som du vet så blir ju tikar mer eller mindre påverkade av löp. Jag har haft en som varit fruktansvärd under löp, en som varit lite jobbig och en jag knappt märkte av löp på. De två förstnämnda blev dessutom skendräktiga efter sina löp.
Jag uppskattar att hanarna är mer jämna när de väl tagit sig igenom könsnognaden men egentligen så tycker jag inte könet spelar nån roll, en bra hund är en bra hund oavsett kön.
 
Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar?

Har bara haft tikar men är i valptagen och kan antingen vänta in en, förhoppningsvis, kommande tik eller skaffa en liten hane. Hanen har alla rätt utom könet.
Vi har fyra tikar, mest för att första blev en tik då vi umgicks en del med uppfödaren, och då var det enklare om vi också hade tik, de kunde passa den osv. Dessutom har vi vänner med hanar i samma ras och de har varit mycket svårare. Nu råkade vi få tillbaka en hanvalp, och valde att behålla honom, och han är en stor go nallebjörn ❤️ Han är ett år snart, och ännu inte varit något problem, så jag har fått ändra min uppfattning om ”tuffa” hanar 😅
 
Jag ville ha en tik, men det föddes bara hanar så jag blev med en hane 😁
Tror jag skulle välja tik nu.

Fick kastrera min hane då han började markera inne hos mamma och pappa då de hade tik. Min var heller inte så gosig eller tillgiven, vilket mina föräldrars tikar har varit. Men kan ju också ha med personlighet att göra.
 
Med småhundar vet jag att många får problem med hanar som markerar inomhus. Annars beror det så otroligt mycket på vilken ras det är. I min egen ras skulle jag säga att det handlar mer om individ och personlighet än kön.
 
Jag ville ha en tik, men det föddes bara hanar så jag blev med en hane 😁
Tror jag skulle välja tik nu.

Fick kastrera min hane då han började markera inne hos mamma och pappa då de hade tik. Min var heller inte så gosig eller tillgiven, vilket mina föräldrars tikar har varit. Men kan ju också ha med personlighet att göra.

Den absolut ogosigaste hunden jag haft var en tik, hon låg vid altandörren eller minst på en armlängds avstånd och gav en väldigt förberående blick om man försökte sig på att klappa på henne. Skulle gissa att det är mer individuellt än könsbundet 😁.
 
Håller med andra som skrivit att det beror på ras hur stor skillnad det är(och även vari skillnaden ligger). I många raser handlar det mest om individ.

Efter att ha haft ett par hanhundar tänkte jag att det skulle bli skönt med en tik som inte gick och småskvätte hela promenaden. Pytt! Denna madam använder blåsan som Hans och Greta använde brödsmulor. Och till skillnad från hanarna krävs det mycket övertalning för att hon ska slösa sina dyrbara droppar genom att snabbkissa i trädgården om det spöregnar och blåser halv storm. :meh:

Men hon har inga problem med löp och skendräktighet och hanarna blev inte tokiga av löptikar.
 
Jag har hanhund nu, har alltid haft tikar förut. Min hund gillar inte de flesta andra hanhundar, men jag har haft tik som inte gillat tikar också. Det är skönt att slippa löp. Drygt att det ska nosas och kissas minst var tionde meter på promenad. Lite sunkigt att hunden får kiss på sig själv (tvättar såklart). Skönt att slippa oroa sig för pyo.

För- och nackdelar med båda. Jag kommer nog inte bry mig om kön på nästa hund.
 
Jag föredrar hanar. Skönt att skippa löp, helt enkelt. Och resten av hundarna i familjen är hanar så det blir liksom ett litet ”killgäng” :D

Men ja, promenaderna går i snigelfart eftersom absolut varje hörn eller blomma ska sniffas på. Jag är en skalman som hatar att skynda så det passar mig fint :grin:
 
Hos oss så ät det äldsta tiken som ska kissa var 10e meter och hon tar god tid på sig, samt ska sniffa överallt och snigla fram. Helt meningslöst att släppa ut henne i trädgården för där gör hon minsann ingenting utan man måste ut på promenad med henne. Hanarna är ingenting i jämförelse, dessutom blir hon väldigt påverkad av löptikar även om det blivit lite bättre efter kastrering 😅.
 
Sniffandet/småpinkandet är väl lite en träningssak tycker jag också. Skulle vi på promenad, så var det promenad som gällde.. det fattade han :) sen fick han givetvis tillåtelse att sniffa då och då, jag är inget monster.
 
Min senaste tik var definitivt en småskvätttare av rang. Allt skulle undersökas och kissar på. Misstänker att hon legat mellan hanarna i magen då det tydligen ska kunna ge maskulina drag. Hon lyfte även på ena benet när hon markerade bitvis.

Känner att slippa löp ev skendräktighet och risken för pyo kan vara lite bonus!
 
Jag har bara haft egna hanar. Är pedant och vill inte ha någon som löper i mitt hem 😝
Harry blev rumsren snabbt, han har dock haft en period när han markerat lite inne, det verkar dock vara kopplat till tonåren och hormoner för nu har han inte gjort det
på länge.
Annars håller jag med övriga att mycket beror på ras. Harry är lättsam och kommer överens med allt och alla oavsett kön. Extremt gosig men det är alla Griffoner 😁
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 783
Senast: Migo
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 867
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 279
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp