Tikar som gnabbas...

K

knyttet

Är det nån här som har två tikar ihop? Hur fungerar det? Hur gamla är de?

Jag skulle behöva lite råd!
Min tervtik är drygt 4 år, en ganska osäker tik och absolut inte dominant. Sambon tog en schäfertik på omplacering i våras, hon är ett år gammal nu. Hon är självsäker och kan bli väldigt "vaktig" med sina leksaker (pinnar, bollar, allt annat som är "hennes"...). De har fungerat väldigt bra tillsammans, den äldre tiken är högre i rang och det har varit lugnt och fint.
Efter ungtikens andra löp har hon blivit surare än vanligt och har nu börjat att sätta sig upp mot den äldre tiken. I början gick det bra, hon fick en åthutning och gav sig. Men hon märker ju mer och mer att den äldre inte är så tuff och hon testar oftare, särskilt när det gäller att vakta allt som är hennes. Nu har de varit i slagsmål flera gånger, det har blivit några skråmor men inget allvarligt. Jag har inte gått in och brutit, eftersom den äldre tiken har vunnit hittills. Men den yngre blir ju tuffare och tuffare, ska man låta dem hållas?
Tror ni att en äldre hund orkar att sätta den yngre på plats hela tiden, eller måste hon ge sig till slut?

Jag är orolig för att det ska bli för mycket slagsmål, två tikar som slåss är ju aldrig trevligt och med två hundar av bruksras så kan det ju bli ganska mycket skada.
Den äldre tiken är som sagt lite osäker och då blir det konflikter i onödan, eftersom hon inte vet hur hon ska hantera situationen...

Tacksam för alla (goda) råd! ;)
 
Personligen hade jag gått in och brytit, utan att vara någon expert på området.

I den ultimata miljön hade de säkert kunnat klara ut det själva men nu lever vi inte i en utlimat miljö och då är det helt okej att gå in och medla, tycker jag. Det visar även att du är en lugn och trygg ledare. Stabila hundar medlar ofta i hundflockar genom att till exempel gå in mellan två hundar när det blir lite spännt.

Jag hade brutit så fort de närmade sig konflikt genom att hänvisa hundarna till sina korgar. Om man är ute så hade jag nog helt enkelt lagt dom plats och väntat till de lugnat ned sig.

Tikbråk, som du säkert vet, är oftast mycket värre än hanhundsbråk så jag hade aldrig vågat chansa på att de reder ut situationen själva.

Min uppnosiga terrier hade mycket svårt att acceptera min pappas äldre tik som ledare. Det var ständigt konflikter och ganska jobbigt. Sedan gick jag in mellan hundarna och sa åt min hund att gå undan när han försökt dominera (tex genom att blockera vägen). Nu är de väldigt bra polare så det fungerar bra att medla och bryta. Vissa säger att konflikten bara bygger upp då men det tror jag inte på. Vilket fall inte om det finns starka ledare i flocken, som du och din sambo.
 
jag har 4 tikar ihop å det funkar alldeles utmärkt. den senaste tiken (omplaceringshund) satte sej iofs upp mot den äldsta tiken (13 år gammal) men då blev hon satt på plats å sen dess har det varit lugnt.
 
Som lycklig terrierägare har jag självklart haft det problemet ;)

Jag har två tikar, labrador på 12 år och terrier på 6 år. Det har aldrig varit några problem, labben har varit tuff och terriern har aldrig behövt ifrågasätta ledarskapet, varken hos mig eller labben, det har varit glasklart.

Men så i våras hade vi en hantverkare hemma på dagen, då vi inte är hemma och hundarna var själva med honom. Efter att ha varit här ett par dagar så frågade hantverkaren min mamma om hon visste att hundarna slåss :confused:

Labben är som sagt 12 år och ingen ungdom längre, terriern såg sin chans och försökte ta hennes plats. Vi trodde att hon hade lyckats, men det har hon inte, labben är fortfarande högst i rang. De slåss inte längre, terriern fick antagligen sig en snyting hon sent glömmer.

Jag behövde aldrig gå emellan, de löste det själva. Men man ska veta att labben är rätt så mjuk, men stark och terriern är liten och tuff. Så labben skulle inte kunna skada terriern, helt omöjligt, då hon inte innehar sådana färdigheter, hellre att hon ger sig. Hade det varit två nåt sånär jämnstarka hundar som du har så skulle jag däremot passa mig, tikar slåss på liv och död och tjaffsar inte som hanar gör.

Försök iaktta, varför de bråkar, när de bråkar osv?? Är det när de ska ha mat?? När de pockar på uppmärksamhet??

Du måste även se till så att det är du och sambon som är ledare över flocken, annars kanske den yngre även börjar klättra här.

//E
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har två hanar hemma, 1 1/2 och 10 år. Den äldsta har alltid varit väldigt snäll och går ihop med alla hundar. Han undviker...
Svar
2
· Visningar
1 048
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 421
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 828
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 895
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp