Tiks beteende mot andra hundar, dominant?

Jumper

Trådstartare
Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min tiks beteende när hon släpps lös med annan hund (för henne välkänd efter att ha promenerat och tränat med många många gånger.) När kopplet tas av hundarna så går min tik direkt på den andra hunden, sätter sig på den, låter och härjar, ställer sig över den och är allmänt jättebossig. När hon är klar med detta är allt frid och fröjd, hundarna leker inte, men strosar var och en för sig kombinerat med tillsammans. Skulle den andra hunden göra en liten lekinvit el springa lite, är min tik där igen och säger till.

Hur skulle ni tänka här? Bara släppa tiken med äldre hundar som själva kan säga ifrån och som hon inte kan mästra? Att själv gå in och säga ifrån när hon gör såhär känns fel, eftersom det ju är kommunikation hundarna emellan.
 
Jag hade inte släppt den hunden ihop med andra öht. Troligtvis är hon fullt glad med att få strosa och nosa ensam, umgås med sina människor, gå promenader, träna något mentalt och kanske ha sällskap av kopplad hund på vissa promenader.
 
Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min tiks beteende när hon släpps lös med annan hund (för henne välkänd efter att ha promenerat och tränat med många många gånger.) När kopplet tas av hundarna så går min tik direkt på den andra hunden, sätter sig på den, låter och härjar, ställer sig över den och är allmänt jättebossig. När hon är klar med detta är allt frid och fröjd, hundarna leker inte, men strosar var och en för sig kombinerat med tillsammans. Skulle den andra hunden göra en liten lekinvit el springa lite, är min tik där igen och säger till.

Hur skulle ni tänka här? Bara släppa tiken med äldre hundar som själva kan säga ifrån och som hon inte kan mästra? Att själv gå in och säga ifrån när hon gör såhär känns fel, eftersom det ju är kommunikation hundarna emellan.
Låter inte som en hund som uppskattar andra hundar och andra hundar kanske inte borde utsättas för henne heller. Iallafall inte hundar som vill interagera mer än just nosa runt bredvid varandra. Hon visar uppenbart väldigt tydligt vad hon tycker om andra hundar och vad hon vill så låt henne få leva på det sättet.

Alla hundar älskar inte att leka och umgås med alla, det är bara att respektera det tycker jag och låta hunden slippa dom situationerna.
 
Kopplad är hon nyfiken och lekfullt inställd när man promenader med annan hund, kan gå sida vid sida med den utan att bry sig efter en stund, aldrig ett uns reaktiv el aggressiv. I vanliga hundmöten, gå förbi, bryr hon sig inte utan har fokus på mig och är neutral.

Men just det här att "trycka till" "lekkamraten" först, är det ett sätt att påminna om rollerna i flocken? Typ "Jag bestämmer mellan oss så du vet".
 
Vissa hundar är mer av "poliser" än andra, de inte så intresserade av att leka som att styra upp och hålla ordning. De är oftast inga roliga lekkamrater heller utan är mest upprörda över att det är stojigt. Har en sån hund och hon får antingen vara hemma eller att hon är kopplad eller under mitt kommando så de andra får härja ifred. Under promenad där hon går gå fritt gör hon sig bättre än när man träffas och hundarna får leka.
 
Inte ett sunt eller trevligt beteende, även om det är ganska vanligt. Jag skulle inte kalla det dominant, snarare polisig och gränsöverskridande.

Jag skulle inte låta mina hundar vara lösa med en som beter sig så, det är inte trevligt för nån.
 
Det jag inte riktigt får ihop är att hon kan vara så "Heeej ska vi leka!" och hopp och studs, men sen när det blir varsågod och kopplet är av så måste hon visa vad som gäller. Den andra hunden är lite timid och undergiven, så det är inget utmanande i situationen. När min hund liksom har påminnt om rollerna dem emellan så är allt som sagt lugnt, men leker gör de inte (vilket de inte måste förstås). Kan det vara att de båda är tikar, ett halvår emellan?
 
Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min tiks beteende när hon släpps lös med annan hund (för henne välkänd efter att ha promenerat och tränat med många många gånger.) När kopplet tas av hundarna så går min tik direkt på den andra hunden, sätter sig på den, låter och härjar, ställer sig över den och är allmänt jättebossig. När hon är klar med detta är allt frid och fröjd, hundarna leker inte, men strosar var och en för sig kombinerat med tillsammans. Skulle den andra hunden göra en liten lekinvit el springa lite, är min tik där igen och säger till.

Hur skulle ni tänka här? Bara släppa tiken med äldre hundar som själva kan säga ifrån och som hon inte kan mästra? Att själv gå in och säga ifrån när hon gör såhär känns fel, eftersom det ju är kommunikation hundarna emellan.
En hund kan vara polis utan att vara dominant och den kan även vara dominant utan att vara polis. Jag har en äldre tik som dock är både dominant och har polistendenser. Dessutom ser hon inget som helst positivt med att umgås med andra hundar. Jag skulle nog inte säga(baserat enbart på det du skrivit) att din hund låter som en dominant hund. Polis kan den vara av andra anledningar.

Min tik har aldrig, till skillnad mot din, viftat svans eller bjudit in till lek i koppel för att sedan bonka på när hon kommer lös. Hon har istället regelrätt ignorerat andra hundar sedan hon blev könsmogen. Hon håller sig på sin kant, men ungtuppar som kommer och ska börja stöka läxas upp. Hemma kan hon däremot vilja styra och ställa lite väl med övriga hundar, så där säger jag till henne när det börjar gå för långt. Jag anser definitivt att man kan sätta gränser för hur mycket ens hund ska få leka polis.

Min tik släpps inte med andra hundar för att umgås. Det har hon inget utbyte alls av. Promenader lös tillsammans med andra vettiga, språksäkra hundar har vi däremot gått regelbundet och det är inga problem för hon vet att uppföra sig.
 
Kan det vara så att hon känner att du har koll så länge kopplet är på, men känner att hon måste ha mer kontroll själv när hon är lös?
 
Tycker det låter som ett sätt för henne att få kontroll. Har upplevt det med många osäkra hundar, de sätter sig i knät eller på fötterna på folk med ryggen emot personen. De har kontroll på personen men behöver inte konfrontera denne.

Skulle inte släppa min hund med andra om jag såg dessa tendenser. Om den ska släppas med någon så väljer man ut en hund, kanske helst en som inte är så himla intresserad av den andra hunden. Sedan måste ägaren vara beredd att ”styra upp” situationen. Inte tillåta hunden att ta kontroll så utan helst avleda när man märker att det är på gång. Hunden behöver känna trygghet.
 
Ser henne inte som "polisig", men kan det vara så att hon reagerar lite på hundkompisens osäkerhet? Eller kanske agerar hon på att den andra tiken är lite yngre och ska veta sin plats? (Som hon iofs visar att hon vet genom att inte göra ett dyft). Klurigt det här, för vi (hundägarna) kan ju gå med våra hundar på långpromenad, lösa, lyhörda och avslappnade, men dessa tuffa tag från min tik i början är i intressant...
 
(Vet inte om det funkar att citera från mobilen, Sol) Hur får man då hunden att känna trygghet, samt avbryta detta beteende när den är lös? Jag kan kalla in som avbrytande när jag märker att det blir väl över styr, men då är det just inkallade = positivt. Hur kan jag förmedla till min hund att hon inte behöver kontrollera den andra hunden och sätta den på plats? Springa emellan de lösa hundarna och härja känns ju galet.
 
Ser henne inte som "polisig", men kan det vara så att hon reagerar lite på hundkompisens osäkerhet? Eller kanske agerar hon på att den andra tiken är lite yngre och ska veta sin plats? (Som hon iofs visar att hon vet genom att inte göra ett dyft). Klurigt det här, för vi (hundägarna) kan ju gå med våra hundar på långpromenad, lösa, lyhörda och avslappnade, men dessa tuffa tag från min tik i början är i intressant...
Jag har en hund med väldigt gott självförtroende, eller vad man ska kalla det. Det är den lättaste hund jag har haft, hon är stencool, aldrig att hon skulle ta initiativ till någon hund för att läxa upp den. Hon bara är och tar sin självklara plats. Som tex förra helgen då åkte min man med våra hundar och skulle jaga. På natten sov alla i samma hus och när min man gick på toaletten så blev vår tik lite nyfiken och strosade in till husägarens sovrum där han låg och sov tillsammans med sin fru och deras två hundar. (Den ena hunden är en avkomma från vår tik men de har inte träffats sedan han levererades för fem år sedan och deras andra hane på två år) Vår tik gick bara in där och hoppade upp i sängen och sov där resten av natten. Inget gruff eller spänning.

Jag hade slutat att utsätta din hund för att springa lös med andra hundar och varit nöjd med att det funkar så bra med promenader.
 
Vinur, ja det är möjligt. Hur göra? I koppel måste jag ha kontroll för att hon inte ska hoppa fram i lekinviter mot den andra hunden, utan gå avslappnat. Hon fattar konceptet efter en liten stund, att det är mer lönsamt att låta bli den andra hunden och gå med matte = beröm och godis = kalaskul. Hur då göra vid lössläpp, kan man verkligen lägga sig i så att hon förstår? Blir det inte mer spänt och konstigt om jag ska lägga mig i och på något (?) sätt avbryta?
 
Jag tolkar inte det som en dominant hund. En dominant hund är självsäker och säger, enligt min erfarenhet, i princip aldrig till en hund i förväg. Den har liksom inget behov av att göra det, inget behov av att "tydliggöra" någon rangording då en dominat hund är trygg i sig själv/sin plats. Det är först om en hund inkräktar på hundens sfär som en dominant hund kan säga ifrån.

Jag tolkar beteendet mer som att hunden är inte är bekväm med situationen och som vill tydliggöra för den andra hunden att den inte ska komma nära.
 
(Vet inte om det funkar att citera från mobilen, Sol) Hur får man då hunden att känna trygghet, samt avbryta detta beteende när den är lös? Jag kan kalla in som avbrytande när jag märker att det blir väl över styr, men då är det just inkallade = positivt. Hur kan jag förmedla till min hund att hon inte behöver kontrollera den andra hunden och sätta den på plats? Springa emellan de lösa hundarna och härja känns ju galet.
Jag är i en expert men tänker att man först och främst ska välja hundsällskap noga. Sällskapet ska vara en hund som är trygg i sig själv, självständig och som helt enkelt inte tolererar att bli att satt på. Sedan kan man först och främst ha hundarna lösa tillsammans inte för att leka med varandra utan din hund kan leka med dig (eller träna) så att hon inte lägger fokus på den andra hunden. När hon kan släppa fokus på den andra hunden kan de släppas ihop korta stunder, men aldrig så längdcentret hon behöver börja kontrollera situationen.
 
Ja så har jag också tänkt. Den andra tiken är ganska ointresserad, absolut inte på, svarar på min hunds signaler, ger undergivna signaler (hon har dock bara "stump" till svans samt ögon som knappt syns, kan detta spela in?) Dessa två tikar har träffats under ca 1,5 år, promenerat i koppel allra mest, tränat, gått kurs (rallylydnad). De har lekt någon enstaka gång, men det var ganska länge sedan. Annars som lösa strosat, inte lekt, men då av inslag av att min tik visat tydligt vem som "bestämmer". Hon är mer intresserad av den andra hundes matte.
 
Jag har lärt känna två stycken trygga dominanta hundar. Det de har gemensamt är att de var/är trygga individer som har ett diskret språk. Inga stora signaler behövs för att de ska få fram sitt meddelande till hundar i närheten. De har aldrig gått på andra hundar i förebyggande syfte utan med sin utstrålning och mycket små signaler meddelat andra vem de är och vad de är. Men om de blivit utmanade eller en annan hund gått över deras gränser så har de tydligt markerat att det inte är ok. Båda utan att tagga igång och bli aggressiva på riktigt. De har behållt lugnet i sinnet så att säga. Underbara hundar båda två!

TS hund låter inte speciellt dominant. Iaf inte i kombination med trygg. Frågan är hur bra hon är på hundspråk? Det är min tanke iaf..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
624
Senast: Fetaost
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
699
Senast: Emmi
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 330
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 190
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp