Tikskydd som sitter kvar...

_Taggis_

Trådstartare
...på en hund som alltså hatar att ha det på sig. Finns det "utbrottssäkra" tikskydd?

Min valp på 7 mån är ingen valp längre, hon började löpa tidigare i veckan. Jag hade i min enfald trott att hon skulle dröja så givetvis har jag inte hunnit med att träna på att ha på sig och/eller prova ut tikskydd. Hon fick således ärva det jag hade kvar från gamla hunden men det var lite för litet, satt jättetajt och givetvis obekvämt. Funkar väl på träning men inte behagligt att ha på länge.
Jag åkte då i all hast till granngården (bor i småstad = begränsat utbud) men de hade såklart bara en stl för stort, jag kortade av resåren men det sitter ändå inte bra. Tror förvisso inte den typen av skydd kommer sitta bra på min hund oavsett då själva modellen i sig känns för slapp...

Idag åkte jag till en annan butik som hade öppet dagen till ära. Köpte samma variant som jag hade till gamla hunden, men en stl större som ser ut att sitta bra. Men ja.. min hund tar av sig alla varianterna (utom den första som är lite för liten). Detta medför ffa problem då vi ska sova. Hon sover i sängen och bekymret är att jag antingen inte får sova för att hon är arg och biter i skyddet så hela sängen skakar (det som är för litet men som sitter kvar) alternativt att jag inte kan sova för att jag vet att hon klär av sig och blodar ner i sängen (fick tvätta hela överkastet idag pga att hon krafsat undan sin filt och tagit av byxan och då givetvis blodat ner överkastet). Jag jobbar natt och är lättstörd, så att panikvänja henne att sova på golvet just nu är en dålig ide då det innebär att jag inte alls får sova pga hennes högljudda protester.

Tips på tikskydd som Sitter Kvar och är bekväma? Finns det? Dessa alternativ har jag hemma nu och hon klär av sig båda:

https://www.petstop.se/index.php?route=product/product&product_id=3855

https://www.granngarden.se/tikskydd-luxus/p/1186532
 
Det är inte ett alternativ att helt enkelt klä sängen i "blodvänliga" slit och slänglakan den korta tiden då hon blöder som mest? Jag kan förstå hennes frustration när hon vill tvätta men inte kommer åt, och det kanske ger henne bättre tillfälle att lära sig hålla rent om hon får vara utan.
Jag har aldrig haft tikskydd till mina två annat än när vi åker bort, och märker knappt att de löper. De städar så fint. :) Ser till att ha filtar i soffa och säng bara.
 
@Sel På jobbet måste hon ha byxa, och på vissa träningar. Men i övrigt är det ju kanske en ide att köpa ett speciellt överkast till sängen som vi kan ha när hon löper :) Lakan tror jag är för tunt, det blöder igenom när hon inte är vaken och håller efter. Problemet blir väl det att ibland när hon tycker att vi sovit klart kryper upp och lägger sig vid min arm, och då kommer hon in i sängkläderna oavsett. Och jag har precis köpt en ny dyr kontinentalsäng så jag är inte sugen på att få blod igenom på täcken och madrasser...:crazy::angel:
I soffan borde det funka med filtar, får köpa fler såna där billiga ikeafiltar eller liknande, och kanske ha lakan under.

Min gamla hund var helt utan byxor. Hon blödde så lite så det knappt märktes av, annat än på nätterna, men hon låg alltid stilla så hade jag lagt henne på en speciell kudde i sängen låg hon kvar där på morgonen, det gör dessvärre inte denna dam...
 
ladda ned.jpeg

Min tik har ett sånt vi fått sytt av en vän, egentligen är det inte måttsytt efter henne men det sitter kvar ändå när hon kastar sig mot saker. Hon är inte överdrivet förtjust men jag vill inte heller ha blodbad i sängen, resterande tid går hon utan.
 
De här är ganska svåra och få av sig. Rut´s Secret på facebook säljer. Kan få i den färg du vill.

Oj, ja dessa borde sitta kvar. Vad kostar den? Kanske är ett alternativ nattetid... om den är skön kanske hon inte biter i den tänker jag. Har fått sova till 9.30 idag och är hjärndöd :yuck: Tur det bara är 2 nattskift kvar, håller på bryta ihop...
 
Oj, ja dessa borde sitta kvar. Vad kostar den? Kanske är ett alternativ nattetid... om den är skön kanske hon inte biter i den tänker jag. Har fått sova till 9.30 idag och är hjärndöd :yuck: Tur det bara är 2 nattskift kvar, håller på bryta ihop...

Såna med hängslen finns också på wish.
Min ena tik var inte så bra på att tvätta sig och blödde satan. Många lakan och täcken blev förstörda. Hade några gamla påslakan jag använde vid löp, extra filt och tikskydd med trosskydd i men hon gled ibland ur trosorna under natten. Provat flera varianter men inte sådana med hängslen. Gillade dom från Pritax bäst som var i samma material som badkläder då de inte spände åt eller hade sömmar/remmar som skavde. Plus att de torkade jättefort mtp materialet.

Numera är hon kastrerad och jag måste säga att det är otroligt skönt att slippa blodmassaker i sängen i tre veckors tid två gånger om året.

Ett tips är att köp madrasskydd till din säng, finns på Jysk och är inte dyrt. Det suger upp blod osv så det inte kommer ner till själva madrassen. Går enkelt att tvätta i 60 grader :)
 
@Sel På jobbet måste hon ha byxa, och på vissa träningar. Men i övrigt är det ju kanske en ide att köpa ett speciellt överkast till sängen som vi kan ha när hon löper :) Lakan tror jag är för tunt, det blöder igenom när hon inte är vaken och håller efter. Problemet blir väl det att ibland när hon tycker att vi sovit klart kryper upp och lägger sig vid min arm, och då kommer hon in i sängkläderna oavsett. Och jag har precis köpt en ny dyr kontinentalsäng så jag är inte sugen på att få blod igenom på täcken och madrasser...:crazy::angel:
I soffan borde det funka med filtar, får köpa fler såna där billiga ikeafiltar eller liknande, och kanske ha lakan under.

Min gamla hund var helt utan byxor. Hon blödde så lite så det knappt märktes av, annat än på nätterna, men hon låg alltid stilla så hade jag lagt henne på en speciell kudde i sängen låg hon kvar där på morgonen, det gör dessvärre inte denna dam...

Madrasskydd är ett givet oavsett tänker jag, som dessutom ofta äter och dricker i sängen. :angel:
 
Oj, ja dessa borde sitta kvar. Vad kostar den? Kanske är ett alternativ nattetid... om den är skön kanske hon inte biter i den tänker jag. Har fått sova till 9.30 idag och är hjärndöd :yuck: Tur det bara är 2 nattskift kvar, håller på bryta ihop...
Vet inte vad de kostar, man måttbeställer så man får hundens mått så den passar perfekt. :)
 
Igår var jag ute i skogen på ett helt nytt ställe, givetvis gick jag vilse så promenaden blev oväntat lång, på det att vi körde ganska mkt sök efter leksak. Hjärngympa, då hon får stanna och vänta medan jag gömmer och sedan på kommando leta reda på leksaken. Så ja, hon var rätt mör efteråt kan jag säga, så när vi kom hem passade jag på att ta på byxan och gå och lägga mig ett par timmar. Är galet nöjd, för efter 2,5 tim vaknade jag och hunden var kvar i byxan - fortfarande sovande. Jag känner en seger ;) Ska helt klart fortsätta gå vilse i skogen varje dag hon löper :p Har även börjat med nose work och kommer nog jobba rätt mkt med det för att se till att hon är så trött hon kan bli.

Madrasskydd har jag eftersom sängen är helt ny. Men dessvärre kommer ju täcket före madrassen sas. Jag har "bäddat" i ordningen: hund - fleecefilt - gammalt lakan - överkast. Jag hoppas vi överlever dessa veckor, en sån där byxa med hängslen lär inte hinna fås hem ändå. Men till nästa löp förhoppningsvis, om vi inte får styr på detta innan.
Har en byxa i lite "badbyxelikt" material, den jag köpte senast. Hon är inte lika arg på den men ja... hon klär av sig och/eller sliter ut trosskyddet :banghead: Har den som sagt bara när vi sover, upplever att hon håller efter sig bra annars.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker att lösningen låter exemplarisk so far, @_Taggis_ :heart
Sedan kanske det bara är jag men jag bryr mig inte om blodfläckar på täcket. Bara att tvätta liksom, sedan täcker man ju över eventuella missfärgningar med ett påslakan.
Förstår om andra tycker annorlunda förstås. :)

Förhoppningsvis minskar blödningen till nästa löp om du inte lyckas hitta en trosa som ni är nöjda med!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 931
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 563
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
993
Senast: Killaloe
·
Övr. Hund Visste inte riktigt om jag skulle lägga tråden här eller under katt... I alla fall. Vi har börjat få problem med att min sambos katt...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp