Tikskydd till jaktlabrador?

ylvalill

Trådstartare
Vår jaktlabradortik har nu kommit in i sitt första löp och det är lite av ett blodbad. :crazy: Framför allt när hon sover, vilket hon antingen gör i vår säng eller i soffan, lämnar hon fläckar efter sig och det är inga små diskreta blodfläckar precis. Vi har köpt två olika sorters Tikskydd till henne, ett från Hööks och ett från Hurtta, inget av dem funkar. Antingen tar hon av sig det, eller så hamnar det snett så det blöder igenom i alla fall. Har ingen lust att köpa hur många varianter som helst så skulle gärna vilja ha tips på sorter som sitter där de ska och fyller sin funktion.
 
Vår jaktlabradortik har nu kommit in i sitt första löp och det är lite av ett blodbad. :crazy: Framför allt när hon sover, vilket hon antingen gör i vår säng eller i soffan, lämnar hon fläckar efter sig och det är inga små diskreta blodfläckar precis. Vi har köpt två olika sorters Tikskydd till henne, ett från Hööks och ett från Hurtta, inget av dem funkar. Antingen tar hon av sig det, eller så hamnar det snett så det blöder igenom i alla fall. Har ingen lust att köpa hur många varianter som helst så skulle gärna vilja ha tips på sorter som sitter där de ska och fyller sin funktion.
En del tikar är fenomenala på att ta av alla sorters tikskydd. Då är det bättre att täcka soffa och säng med lakan eller filtar som man inte är så rädd om. Finns billiga filtar på exempelvis Ikea.
Själv gillar jag Pritax tikskydd (googla på det så kommer dom upp) då dom inte skaver samt har varit dom som suttit bäst på mina hundar. Materialet är som typ baddräkt/bikinityg så det torkar jättefort när man tvättat det. Sen behöver du såklart lägga i en binda också. Till en som blöder mycket skulle jag ta en nattbinda, jag brukar klippa dom i två delar så en binda räcker till två användningar, men mina hundar är mindre än din.
 
En del tikar är fenomenala på att ta av alla sorters tikskydd. Då är det bättre att täcka soffa och säng med lakan eller filtar som man inte är så rädd om. Finns billiga filtar på exempelvis Ikea.
Själv gillar jag Pritax tikskydd (googla på det så kommer dom upp) då dom inte skaver samt har varit dom som suttit bäst på mina hundar. Materialet är som typ baddräkt/bikinityg så det torkar jättefort när man tvättat det. Sen behöver du såklart lägga i en binda också. Till en som blöder mycket skulle jag ta en nattbinda, jag brukar klippa dom i två delar så en binda räcker till två användningar, men mina hundar är mindre än din.
Tack, ska kolla på Pritax!

Problemet med att täcka säng och soffa är att hon inte ligger stilla över huvudtaget så det tar inte många minuter innan hon bökat runt allt och ligger direkt i soffan/sängen i alla fall. (Brukar t ex vakna på natten av att hon snott min kudde och lagt sig på den O_o.) Vi har tvättbar soffklädsel och sängkläder som inte är några problem att få bort fläckar från men det får ju vara nån måtta på hur ofta man orkar tvätta alternativt hur blodigt man kan stå ut med att det är tills löpet är över. Tänker att även om tikskyddet inte hjälper till 100% så kanske det i alla fall kan minska blodbadet lite…
 

Liknande trådar

Hundhälsa ...på en hund som alltså hatar att ha det på sig. Finns det "utbrottssäkra" tikskydd? Min valp på 7 mån är ingen valp längre, hon...
Svar
11
· Visningar
5 959
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Nur är jag trött på det här.. min tik löper just nu. Det är blodfläckar överallt! På mattan, och i sängen. Hon städar men det blir...
Svar
6
· Visningar
1 367
Senast: Havregryn
·
Övr. Barn Jahaja, då är den här. Fotbollssäsongen. I år har jag båda barnen i fotboll vilket innebär att varje söndagkväll (E träning), måndag (J...
Svar
9
· Visningar
1 431
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp