Till er som alltid rider med säkerhetsväst

AliiceeZ

Trådstartare
Till er som rider med ridväst alltid! Gärna med Racesafe!

Hur gör ni med jackor? Har precis köpt en racesafe och märkte att den är tjockare än min gamla(rider´s company) så nu får jag inte längre under under min ridjacka. Bifogar bild på hur min jacka ser ut(ja den är stor och fluffig, har även gamla ridvästen under). Hur gör ni med jackor osv? Vill ju helst ha den under eftersom mamma tycker det är dåligt att ha den över jacka... Köper ni massa stl förstora jackor? Vill ju helst inte ha en "stor" jacka modell som jag har nu men är typ ända alternativet :(Längtar till sommaren där man kan rida utan jacka.

Kan ju fetgömma att ha en spooks jacka/väst för den kommer aldrig gå under :(
unknown_56b8e7ade087c32cd63681f1.jpg


Hjälp en flicka i nöd :(
 
Under jackan på vintern när det är kallt och jävligt. Köper en jacka i en storlek större än normalt och kollar så västen får plats under. Har en Outlyne så den tar en del plats.

Höst/vår så skiter jag i jacka för det mesta, och har fleecetröja/motsvarande under västen istället om det är kyligt. Finns windstopperfleece med. Är det regnigt skiter jag i att rida ;P Skämt åsido, regnar det så om bara duggar eller liknande slänger jag på en papperstunn funktionsjacka under västen, ösregnar det så regnjacka ovanpå västen.

Däremot är det lite tråkigt att man inte kan använda ridväst.
 
Under jackan på vintern när det är kallt och jävligt. Köper en jacka i en storlek större än normalt och kollar så västen får plats under. Har en Outlyne så den tar en del plats.

Höst/vår så skiter jag i jacka för det mesta, och har fleecetröja/motsvarande under västen istället om det är kyligt. Finns windstopperfleece med. Är det regnigt skiter jag i att rida ;P Skämt åsido, regnar det så om bara duggar eller liknande slänger jag på en papperstunn funktionsjacka under västen, ösregnar det så regnjacka ovanpå västen.

Däremot är det lite tråkigt att man inte kan använda ridväst.
haha okej, ja tänker nog också satsa på att ha hoodie under ridvästen till våren. Får väl hoppas att det inte blir kallare och snart vår så att jag slipper jacka. Alt ta diskussionen med mamma om varför jag vill rida med västen utanpå :banghead:
 
haha okej, ja tänker nog också satsa på att ha hoodie under ridvästen till våren. Får väl hoppas att det inte blir kallare och snart vår så att jag slipper jacka. Alt ta diskussionen med mamma om varför jag vill rida med västen utanpå :banghead:

Fast det måste bli sjukt knöligt och obekvämt att sätta västen över en jacka?
Sen ska de sitta nära kroppen, helst bara t-shirt emellan, för att skydda som bäst. Så tyvärr har mamma rätt ;P
 
Fast det måste bli sjukt knöligt och obekvämt att sätta västen över en jacka?
Sen ska de sitta nära kroppen, helst bara t-shirt emellan, för att skydda som bäst. Så tyvärr har mamma rätt ;P
Blir nog ungefär som det pratades om bilbälten och tjocka vinterjackor. Helst ska man ta av jackorna och ha bältet nära kroppen, då de visade vart bältet satt när de plockade bort jackorna och då satt det väldigt löst, innan de spännt åt. Kan tänka mig att det blir samma med en väst.
 
Blir nog ungefär som det pratades om bilbälten och tjocka vinterjackor. Helst ska man ta av jackorna och ha bältet nära kroppen, då de visade vart bältet satt när de plockade bort jackorna och då satt det väldigt löst, innan de spännt åt. Kan tänka mig att det blir samma med en väst.

Ja, och ytterligare en anledning som gäller för bältet med, att det finns en risk att man "glider i jackan" under bältet/västen med. Just för den inte blir så tight mot kroppen som den ska, och inte sitter still om det slår i/sträcks osv.
 
Ja, och ytterligare en anledning som gäller för bältet med, att det finns en risk att man "glider i jackan" under bältet/västen med. Just för den inte blir så tight mot kroppen som den ska, och inte sitter still om det slår i/sträcks osv.
Var något jag såg där personen gled ur jackan vid en test krock, så ja närmast kroppen är nog inte fel.
 
Säkerhetsvästen har jag bara t-shirt under, annars är det nog strunt samma att rida med eller utan. Tänker på vägen när jag köper jackor men har inte märkt att racesafen tar en massa plats.. Vinterjackan är stor ändå för jag vill kunna ha lager på lager under och se andra är väl i normal storlek (men kanske inte slimmaste modell) :)
 
Har max underställ o en fleece under västen, den ska sitta nära kroppen! Har jackor som passar utanpå när jag rider med väst, har nog faktiskt bara en som inte hade funkar utanpå om jag tänker efter. Har en racesafe med axelskydd så de tar ju lite mer plats.
 
Till er som rider med ridväst alltid! Gärna med Racesafe!

Hur gör ni med jackor? Har precis köpt en racesafe och märkte att den är tjockare än min gamla(rider´s company) så nu får jag inte längre under under min ridjacka. Bifogar bild på hur min jacka ser ut(ja den är stor och fluffig, har även gamla ridvästen under). Hur gör ni med jackor osv? Vill ju helst ha den under eftersom mamma tycker det är dåligt att ha den över jacka... Köper ni massa stl förstora jackor? Vill ju helst inte ha en "stor" jacka modell som jag har nu men är typ ända alternativet :(Längtar till sommaren där man kan rida utan jacka.

Kan ju fetgömma att ha en spooks jacka/väst för den kommer aldrig gå under :(
unknown_56b8e7ade087c32cd63681f1.jpg


Hjälp en flicka i nöd :(

Västen närmast kroppen med max underställ/ t-shirt under västen. Har aldrig tänkt på att köpa en strl större jacka men har heller aldrig haft en jacka som västen inte får plats under, dock har det varit lite korvskinnsvarning någon gång. Men då köper jag normalt sett inte de tightaste och mest figursydda modellerna heller.

Spontant låter det konstigt att du inte får plats med din väst under din jacka på bilden, men västarna har kanske blivit tjockare sedan jag köpte min för 10-12 år sedan…

Vår höst rider jag med underställ-t-shirt-väst och tjocktröja/fleece liknande över västen.
 
Kanske inte vad du vill höra, men din mamma har rätt ;) Västen ska sitta så nära kroppen som möjligt för att ge bäst skydd, alltså absolut ingen jacka/hoodie etc. under utan bara en tunn tröja.
Jag har inga jättetighta jackor så jag får plats med västen under jackorna.

OT men vilken jättesöt ponny :love:
 
Haha tack för alla svaren. Jag vet att man egentligen ska ha västen längst under man är lite lat Vad har alla för typer av modeller på jackorna eftersom du kan rida med det utan att det ser konstigt ut?
 
jag har sällan problem med att jackor inte går över västen (racesafe), ska vara riktigt figursydda jackor då.

har stor bak och är liten upptill så oftast är det att jackor sitter tight om höften och jätte löst upptill ^_^, dvs gott om plats för västen :p.

har oftast bara ett tunt underställ under västen och sen jacka eller tröja över.

säkerhetsvästen är S och kan t ex ha en gersemi tjockjacka i storlek S, hööks clubb jacka M, och spooks L dunväst (lite väl tight där dock).
köper jag en ny jacka brukar jag prova med en väst under (om butiken har dvs :p)
 
Ja okej, Men alla dom ponny ryttare som tävlar har ju sina ridvästar över kavaj och allt. Hur tänker alla kring det då? Eftersom västen nu ska sitta så nära kroppen som möjligt?
 
Ja okej, Men alla dom ponny ryttare som tävlar har ju sina ridvästar över kavaj och allt. Hur tänker alla kring det då? Eftersom västen nu ska sitta så nära kroppen som möjligt?
det är inte optimalt men vill man ha kavaj så är det antingen det eller att se ut som en heffaklump ;) (dvs ha kavajen utanpå västen)

jag har själv aldrig kavajen under, blir alldeles för knöligt och varmt, har på tävling antingen en tunn v ringad tröja + tävlingstopp under västen eller skippar västen helt och hållet och har kavaj.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej var och provade säkerhetsvästar med 6-åringen ikväll och vi hittade ingen som passade riktigt bra. Har tidigare haft Aerowear Reiver...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: Maartinaaw
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
14 069
Utrustning Jag använder nästan aldrig säkerhetsväst längre (:o) av den enkla anledningen att jag inte riktigt trivs i den.Jag har alltid haft...
Svar
7
· Visningar
1 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp