Till er som har eget stall

B

Bapelsin

Hej! Jag och min man har länge funderat på att köpa en mindre hästgård. Vi arbetar heltid båda två, så den stora frågan är väl hur man får tiden att räcka till.
Det hade varit kul om ni som har stall hemma kunde berätta lite om hur ni har löst det med er vardag.
Hur fungerar det att ha barn, heltidsjobb och stall?
Tack för hjälpen!

Mvh
Nyfiken Bapelsin :)
 
Jag och min sambo köpte en liten hästgård utanför Nyköping för 6 månader sen. Jag jobbar heltid i Stockholm och har flex, min sambo jobbar skift (heltid).
Ofta jobbar min sambo eftermiddagar och nätter och är då hemma och skickar min dotter till skolan, fodrar frukost + fodrar lunchen och så kan jag åka till jobbet Tidigt och komma hem och hämta min dotter på fritids kl 17 och så fodrar jag middag när jag kommer hem vid halv sex. Sen nattar jag hästarna på kvällen vid 22 tiden.
Ibland jobba min sambo dagtid och då fodrar jag frukost och lunch på morgonen (slår ihop de målen då ingen är hemma på dagen) sen lämnar jag min dotter på skolan och börjar senare på jobbet (= kommer hem senare på kvällen) min sambo hämtar min dotter på fritids och fodrar middag när han kommer hem och sen hjälps vi åt med nattningen.

Så har vi löst det nu, men förhoppningsvis ska jag hitta något annat jobb antingen hemma eller närmare där vi bor.

Har precis börjat med ett hemmajobb (arbetar med internet och telefon) där jag hoppas kunna tjäna en hel del pengar och kunna ersätta mitt gamla jobba i Stockholm med det. Det är i alla fall mitt mål... att kunna vara hemma och sköta gården och slippa låta min dotter gå på fritids.
Det är underbart att bo på egen gård!! :love:
Lycka till!
 
Min gubbe och jag jobbar båda heltid och har två småkillar och 3 (varav en inhyrd)hästar + hus o stall o ved o trädgård och alldeles för lite tid.
Vi turas om att sköta hästeriet och sparar tid genom att tex fodra kf först på morgonen och medans man lägger ut höt i 4 högar med rejält avstånd emellan i hagen äter dom kf och släpps sedan ut - vi öppnar bara boxdörrarna och har stängslat av stallplanen så att man bara behöver stänga hagen bakom dom, tar man det bara lugnt och hästarna har lärt sig ordningen är det jättesmidigt, lite fnatt blir det ibland om det är spöken någonstans men det brukar bara vara att vänta ut dom och se till att stalldörrarna är stängda så ingen rusar in igen. Allt för att spara tid - det går inte att lämna barna inne ensamma mer än korta stunder.
När dom var ännu mindre så löste vi det genom att lämna dom hos dagmamman 2 timmar tidigare på dagen så jag fick tid över innan jag jobbade em.

Lunchhö får dom bara när det är kallt (-5 eller isvind),vi har 5 hektar stor hage på vintern så det finns alltid något att knapra på. Om det är bra väder går dom ute till 9. Rids dom släpps dom ut efteråt med svettäcke och vintertäcke för dom vill inte stå inne själva - det går om dom måste men boxarna blir hemskt grisiga. Det som får stryka på foten är ridningen på vintern då vi inte har tillgång till belyst ridbana. Ska man träna och tex åka iväg så får man nog om man har barn ha en mycket serviceinriktad barnvakt.
Vi har helt enkelt lagt ner alla ambitioner och väntar på att barnen ska bli större. Under tiden hjälper jag stalltjejen (hon mockar varje helg mot att hon har hästen i stallet till självkostnadspris) med hennes häst och är glad om jag kan tuffa ut i skogen på helgen någon gång.

Det är jätteskönt att ha eget stall men det är ofta man saknar gemenskapen och att alltid ha allting till hands - hinder, fikapolare,tränare så som det blir när man har häst på ett större ställe. Och det är jobb med att se till staket, vatten som fryser, åka transport överallt, hus ska underhållas, hö o halm köras hem. Det finns fördelar o nackdelar med allt men man ska veta vad det vad man ger sig in på men så är det ju med allt. Har man riktigt gott om pengar så kan man nog bortse från dom mesta av problemen men i den situationen befinner inte jag mig. Ibland undrar jag varför jag har häst - om det kan va att jag inte kan tänka mig en hage utan hästar utanför mitt fönster vilket är en stoooor bonus. Ett - hjälp det är spöken i hagen eller en hästätande jätteälg jagar oss race förgyller dagen och suddar bort en hel del av besväret.
 
Vi har haft eget stall sedan -84. Då levde bägge mina föräldrar och var pigga. De hjälpte till med hästarna. Sen dess har ju saker och ting förändrats. Jag och min man jobbar heltid, vi har tre barn 12, 14 o 15 år. Den äldsta bor med mormor på gården och de fodrar och släpper ut hästarna+fodrar på dagen. Sen åker jag ut varje kväll och mockar, tar in och kvällsfodrar.
Det är massor med jobb med eget stall men jag skulle aldrig vilja ha det annorlunda!!! Jag tror man missar mycket om man har hästen inhyrd, kanske inte i ett litet stall, men om man har hästen i ett stort stall.
Det är vardagsslitet som man lär sig av vad det innebär att ha häst!! Sätta staket, ta hem hö och spån osv.
Det är vad JAG tycker!!
Mvh Kerstin
(har man problem med att sysselsätta sig, skaffa häst!!!)
 
Menar du att dina hästar går utan mat från morgonfodringen i hagen till 9 på kvällen????????????? Så mkt finns det väl inte att knapra på i någon snöig hage, hur stor den än är???????
 
Hej!

Jag har visserligen inga barn (men den dagen löser det sig nog oxå), men både jag o min sambo jobbar heltid. Vi köpte en liten hästgård förra hösten (alltså -02) och trivs kanon.

Just nu bor i stallet: min gamla D-ponny, 20 år som promenadrids så mkt jag har tid, mitt hblsto som egentligen ska ridas för fullt, men som tyvärr är skadad f n samt min ettåring och hans kompis som tillhör en kompis till mig.

Denna vinter har ju varit lugn ridmässigt p g a hblstoets skada, men jag hoppas det ändrar sig. Å andra sidan är det ju iaf rätt årstid att "slippa" rida.

Vi har löst det dagliga såhär: Jag fodrar kl 6.15, liten högiva o kraftfoder o mkt blöt betfor (då ju vattnet fryser ute o jag vill vara garanterad att de iaf druckit lite på morgonen), sedan äter jag frukost o gör mig i ordning och det sista jag gör innan jag åker vid halv åtta är att dra på mig några slags överdragskläder o gå ut o släppa ut pållarna i hagen. Där väntar mer frukosthö i många högar som min snälle sambo slängt ut innan han åkte till jobbet.

Sedan får pållarna klara sig till kl 16 (senast) då jag kommer hem (jag är lärare och slutar därför oftast inte så sent, även om det kan vara mkt förberedelser att sitta med på kvällen). Vid den tiden får de mer mat, ute den ljusa tiden o inne den mörka och sedan mockar jag och rider den/de som ska ridas. Även när mina pållar är fullt igång vilar de sisådär 2 dar i veckan, för att jag ska hinna. De går ju i en ganska stor (1 ha) hage med sällskap, så de verkar inte lida av det.

Kvällsmat serveras sedan någonstans vid 21-22.

Det låter mycket o omständigt när jag skriver det, men jag måste säga att jag trodde det skulle bli MYCKET jobbigare att ha hästarna hemma. Bara det att slippa ÅKA till något stall sparar ju både tid o kraft. Sedan är dessutom jag så lyckligt lottad att jag har en liten belyst ridbana hemma och bara 1 km till ridhus, tränare och socialt hästliv, vilket såklart underlättar .

Sedan ska man ju köpa foder, strö o laga staket, men det är ju trots allt inte varje dag, utan i grova slängar någon grej i månaden, och där kan man ju oftast styra det till en tid som passar. Jag har gjort det enkelt genom att ta hem spån på lastbil 2 ggr per år - enkelt då det levereras utan att jag behöver röra ett finger, och dessutom mkt billigare än att köpa t ex på Granngården, samt att jag har en bra höleverantör som kör hem höet o hjälper till att lasta in det.

Det som är, är ju att man blir bunden, men det blir man ju å andra sidan av alla djur. Med lite planering och goda vänner (b la killen som har sin åring hos oss) löser det sig oftast ändå, men det är klart spontana längre utflykter är kniviga att genomföra.

Som sagt, jag tycker det funkar bra o trodde faktiskt det skulle vara jobbigare.

Lycka till!!
Anna-Karin

Ps. Tror du får ännu fler svar om du lägger tråden under "hästvård" eller "hästhantering".
 
Jag är nybliven stall/lösdriftsägare. (Stallet blev färdigt/inflyttningsklart i fredags och rymmer tre hästar)
Jag har valt att hästarna ska gå på lösdrift främst av den anledningen till att jag tror att det främjar deras naturliga beteende och löser därmed en del tidskrävande saker. Hästarna har fri tillgång till hö och kraftfoder ges morgon och kväll.
Jag har inga barn men jag studerar på heltid och min sambo jobbar heltid. Det känns som att den här lösningen kommer att fungera bra och att jag inte kommer att försaka varken hästar, sambo eller studier.
mvh T
 
Vi har en pytteliten gård och två av tre hästar hemma. Båda arbetar heltid, och jag pendlar 4 mil enkel resa. Dock har vi inga barn.

Tiden är inget större problem, men det hänger på PRIORITERING! Med andra ord att hästarna är värda den tid det kommer att ta... Vi mockar och fixar kraftfoder på morgonen (05.30-06.00) och hästarna får en stor giva hö i hagen vid 7 innan vi sticker till jobbet. Vid 4 lunchar sambon - och inte är det idealiska tider, men "frukosten" räcker tills mitt på dagen och sen finns även halm. Just nu finns ingen annan lösning.

Pållarna får kvällskraft + hö inne nån gång vid 19-20 (beroende på väder, ridning etc) och sen natthö i en större giva vid 22.

För oss är det ett stort intresse, så det funkar bra. Därtill skall stängsel kollas/ fixas, hö och övrigt foder + strö hämtas, gödsel köras i väg och hage mockas. Så räkna lugnt med några timmar till per vecka. Förutom prioritering så är PLANERING ganska bra att ha, och fasta rutiner...

Men det är härligt att säga "god morgon" till hästarna, och se dem utanför fönstret! :)
 
5 hektar = om du går runt hela staketet så är det ca 2 km
dom har bäck, skogar o fält med fjolårsgräs.Det är hästar, inte innekatter och dom är i bra hull, välpälsade och trivs alldeles utmärkt. Vid dålig väderlek tas dom in tidigare och är det kallt får dom middag.Ibland bägge delarna.
 
Jag bor med sambo och hans barn på en gård som vi hyr av mina föräldrar. Jag har sju hästar i stallet varav sex egna. Unghästarna går på lösdrift och hästarna som rids står i stallet. Just nu har vi bara två hästar i stallet, en egen och en inhyrd.

Jag sköter alla fodringar, de som hyr stallplats tar in emellanåt.

På morgonen fodrar jag kraftfoder inne och hö i hagen vid 6-tiden. Hästarna på lösdrift har fri tillgång som jag fyller på morgon och kväll. Det tar mig ungefär 45 minuter att fodra alla och ta på täcken och släppa ut dem som står inne, då mockar jag också boxarna inom den tiden.

MIna föräldrar och hyresgästerna hjälper till med lunchfodring. På eftermiddagen tar jag in dem direkt när jag kommer hem vid 18-tiden. Eftersom jag redan mockat kan jag göra det direkt och går sedan in och äter själv, byter om innan jag går ut och fortsätter vid 19-tiden ca.

Om jag ska rida gör jag det men först efter att jag förberett allt foder till nästa dag, ströat och rengjort i lösdriften.

Kvällsfodrar gör jag vid 22-tiden.

Både jag och min sambo jobbar heltid ett par mil hemifrån. Hans barn bor hos oss ungefär halva tiden och varannan helg. jag brukar försöka ha minst en ridfri kväll på vardagarna så att vi ska få lite tid för annat.

Visst är man låst när man har eget ställe, men det är ändå värt det. Jag har väldigt hjälpsamma föräldrar som ställer upp om vi ska bort eller så.

Allt annat jobb med underhåll och så sköter vi löpande på helger eller när det finns bättre med tid. Det finns som sagt alltid något att göra.

Jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt!

Piggy
 
Jo, jag vet hur stort 5 ha är, men jag tycker ändå det låter anmärkningsvärt att låta dem gå så länge utan mat. Det funkar kanske när det är barmark, men när det är snö!? Hästarna är ju trots allt gjorda för att äta ofta. Kan ni inte lösa det med antingen en höhäck eller em. fodring i hagen?

Är fullt medveten om att det är hästar och inte innekatter det gäller, och tror dessutom att en katt skulle klara den långa tiden utan foder bättre än en häst, eftersom katten är ett rovdjur som i vilt tillstånd bara äter en eller kanske ett par ggr per dag (dvs när en smarrig råtta uppenbarat sig :d). Hästarna är ju däremot gjorda för att äta lite och ofta. Att de sedan är ute länge är väl bara bra, men då behöver de oxå både hö samt möjlighet att dricka under tiden ute.

Det var inte min mening att låta rabiat på något sätt, men uppemot 12 h i en snöig hage utan mat (låt gå för en o annan gammal gren att tugga på...) tycker jag inte låter som någon vidare hästhållning, tyvärr...
 
Japp, våra hästar äter konstant på gräset som finns, jag bor inte i Norrland utan snötäcket är ca 15 cm lössnö, det finns gran, en och gott om grästugg vilket är det som gör att hästen håller sig varm. Foderstaterna är anpassade till energiåtgången och hästarna är högst ovilliga att gå in tidigare om inte vädret är tråkigt. Skulle jag ha tilllgång till foder utöver detta skulle det bli en bunt bukiga hästar med energiöverskott. Vet du va, jag har inga täcken på dom heller och det är två varmblod o ett kallblod. Man måste se till individen och vad man använder hästen till och hur dom mår. En tävlingshäst i toppkondis, klippt och en foderstat med höga kf givor går inte att ha på detta sätt men det är inte mina hästar inte ens i närheten av.
 
Jag skiter väl fullständigt i om du täckar dina hästar eller ej. Jag täckar själv bara hblstoet, som är klippt, om du har glädje av den informationen!?

Om det nu är så att dina hästar kommer åt att äta trots snön är det väl kanon o inget att säga om, men när man som utomstående hör "ute från morgon till sen kväll utan mat" är det väl inte så konstigt att man reagerar?

Det jag reagerade på var inte heller din foderstat ( som jag inte ens känner till) utan just att det går så länge mellan målen.
 
Jag har skrivit om det förr - automatisk utfodring i hagen genom en laddbar grindtimer som öppnar ett hörn/avspärrning/mathage där foder finns utlagt. Det löser alla problem med långa arbetsdagar och tokiga fodringstider. Har man råd med häst borde man ha råd med några tusenlappar för att hästarna skall få drägliga mattider.

Vi har hästar på lösdrift, vilka inte fungerar att ge fri tillgång därför får de hö 4 ggr/dygn 06-12-18-24. Oavsett arbetsider får hästarna mat när de skall ha. Vi har dessutom 2 "matavdelningar" så hästarna kan få 2 måltider efter varandra även om vi inte är hemma. Helt suveränt, underlättar för oss, bra för hästarna och vi blir inte så bundna vilket man lätt blir annars.

Underbart att få rå sig själv och bestämma över sina egna hästar på egen gård. Att kunna kika ut genom fönstret och se hästarna gå i hagen :love:. Men man skall veta att det tar tid att sköta alla sysslor på en gård. Hos oss rider både jag och min sambo och inte hinner vi rida så mycket som vi hade önskat. Det kommer både det ena och det andra emellan. Allt från att sätta upp staket eller laga ett trasigt, hämta foder, ploga snö, rusta, reparera, fixa och dona. Dock är det väl värt det :D och jag skulle inte vilja byta ut detta livet mot ett bekvämare.
 
Jag fixar det också med automatisk lunchutfodring, flexibla tider och inhyrning som får hjälpa till lite.
På vardagar tycker jag inte det är nåt problem alls, det är väl helgerna som kan vara lite tråkigt att inte kunna ligga och dra sig då.
Morgonmat och utsläpp 6-8.30
Automatisk lunchutfodring 13.00
Insläpp med mat i boxen 16-19.30
Kvällsfodring så sent som möjligt.

Jag har bara en automatisk grind, men det går ju även att automatutfodra i boxen både kvällsmat och morgon. Då behöver man ju i princip bara ta ut och in hästarna. Så skulle jag vilja ordna det på sikt.
 
OOOOps
Jag beskrev varför jag kunde ha hästarna ute som det ser ut hemma hos mig, det var du som klankade på min hästhållning, och jag kände mig angripen. Eftersom det är för värmen som hästarna behöver tugga, var det också en adekvat upplysning att jag inte ens täckar dom och dom mår alldeles prima iallafall.

Ibland så översätter många sina egna känslor på djuren och glömmer att det är djur som ska leva ett nomadliv och faktiskt i många klimat skrapar fram sin föda. Därav mitt nämnande av foderstaten, med tillägg för kyla och ett lagom fettlager så klarar dom sig utmärkt eftersom dom rör sig hela tiden och äter konstant även om det dom äter ute inte har något energiinnehåll att tala om.

Självklart ska inte hästar behöva leva ett vildhästliv under umbäranden o svält men att låta sin häst stå i en hage 20*40 m i 2 timmar om dagen o sen ridas 1-2 tim = 20 tim i box är väl kanske inte heller god hästhållning men hästarna mår bra där också så varför inte.
Jag skulle tycka det var förskräckligt med liknande utfodringstider om inte förutsättningarna var passande, tex rasthagar, inget lä - då kan två timmar m foder ute vara för länge.
Jag har lång erfarenhet av att ha hästar från både proffsstall och i "bonnastall"(= mitt) och man måste titta på hur hästarna mår.Vi har kallt (2 grader som kallast när det var 25 minus ute)i stallet (men med tjocka torra halmbäddar för god sovkomfort) också tex för att inte det ska bli för stor omställning varmt/kallt. Mina hästar är friska och lever i det stora hela ett vildhästliv med lyxkant. Jag rekommenderar det inte för någon med tävlingshästar men det är mitt val efter dom omständigheter jag lever under idag och dom hästar jag har.
Automatisk utfodring är bra men det är inte för att jag inte har möjlighet att fodra som jag avstår utan för att hästarna inte behöver just nu OM det inte är dåligt väder. Och är det dåligt väder så får dom middag eller komma in tidigare eller bägge dera, igår när det var -4 så fick dom gå in 1830.

Den här diskussionen hör väl inte hemma här så jag svarar på ev frågor i privatmeddelanden istället i fortsättningen
 
Visst, sisst. Strunta i att svara om du vill... I mitt sista meddelande skrev jag ju faktiskt att om det funkar och om hästarna verkligen kommer åt betet trots snön :confused: så må det väl vara hänt. Jag förklarade också varför jag reagerade som jag gjorde.

Note bene även att jag definitivt inte förespråkar att hästar ska stå inne 20 timmar per dygn. Jag förstår faktiskt inte varifrån du fått den tolkningen. Mina går ute ca. 8h per dag den del av året de går ute MINST...

Det är för övrigt inte bara för värmen som hästarna behöver tugga. Deras matsmältningssystem är skapt för att i princip äta hela tiden (till skillnad från , som tidigare nämnts, ett rovdjur som t ex en katt) och producerar därför magsaft oavbrutet. Detta är en anledning så god som någon till att det inte ska gå för långt mellan utfodringarna. Man brukar ju säga MINST tre jämnt fördelade fodringar per dygn, och ska man följa det blir det ju åtta timmar emellan varje fodring. Tävlingshäst eller inte, de behöver mat ofta hur som helst...

Men om det nu är som du säger, att de kommer åt att knapra i sig fjolårsgräs mm ute även under snöperioden, så är väl allt OK. Antar att du löst vattningen på något sätt med eluppvärmt vattenkar (såg reklam för ett sådant som verkar bra bara härom veckan) eller manuell vattning i hagen, i och med att de är ute så länge (vilket i grunden naturligtvis är positivt)?
 
Først kan jeg vel si at det er ikke lett å ha barn, heltidsjobb og stall. For min del tilkommer også at min mann ikke er hesteinteressert.
Mine barn er fortsatt for små (4 og 8 år) til at de kan være alene hjemme mens jeg er ute og rir, men de kan være alene inne mens jeg holder på ute med hestene, i alle fall en stund.
Det smarteste jeg gjorde for 1,5 år siden var å gjøre om til løsdrift, så hestene (jeg har en stor og en liten ponni) kan gå ut og inn som de vil. Det letter mye i forbindelse med ut- og innslipp - og tanken på om hestene blir våte og kalde mens man er på jobb! I tillegg gir jeg tilnærmet fri tilgang på høsilage, så de stort sett alltid har mat, i alle fall om vinteren. Så slipper man å bekymre seg så voldsomt om foringstider. Før og etter beitesesong, får de høy 3-4 ganger om dagen.
Det hender at jeg avspaserer og går litt tidligere fra jobb, så jeg kan nå å ri før jeg må hente barna i barnehage (dagis?) og skolefritidsordning. Ellers blir det mest ridning i helgene, evt. om min mann har kommet hjem mens det fortsatt er dagslys... Nå i den verste mørketiden får ponniene helt fri. Det tar jo også en del tid å hente strø, foder, ordne vatten som fryser, møkke ut av løsdrift og innhegning forøvrig, fikse staket med mer. Men det er koselig (mysigt) å gå ut etter at barna har lagt seg også, børste over hestene litt, gi litt kraftfoder, verke høvene og eventuelt gå en liten tur eller tømmekjøre på gårdsveien med den lille ungponnien. Håper å få til en liten ridebane etterhvert (den er halvferdig), så blir det lettere å ri når jeg er alene hjemme med barna (min mann jobber veldig mye og er mye på reise).
Det er en del jobb, men man er fri til å sette sine egne regler. Om det passer meg å ri kl. 22, så kan jeg det uten å være diktert av en stallregel som sier at det skal være stille etter kl. 19.30.!
Og som nevnt er løsdrift virkelig flott for både hest og eier!
 
Jag skrev inte att jag inte skulle svara - du vet väl att det går att skicka privatmeddelanden - jag tyckte bara att detta var ett ganska långt avhopp från trådens fråga.Men jag får väl svara här då. Självklart får dom vatten, det bär jag ut efter att dom ätit någon timme, ska kanske tillägga att deras morgonhö räcker ca 2-3 timmar.Det (ca 40 l)+ att dom får i sig snö ute nu och övrig årstid dricker i bäcken eller i dammen trots att jag har badkar med friskt i. Sen dricker dom ju inne på natten.Fram till och med november förra året drack dom faktiskt knappt någonting på natten eftersom det fanns "vilt" vatten ute. Hösten med gräs som växte långt in i november gjorde att jag inte gav full kf giva förräns i december.
Jag har inte någonstans skrivit att DU har hästen inne 20 timmar, var såg du det ? Det var ett exempel på en annan sorts hästhållning som jag aldrig skulle vilja utsätta mina hästar för men jag vet massor av hästar som lever så och mår JÄTTEBRA.
Angående matsmältningssystemet så har du helt rätt och som du så rätt trodde så är det just det mina hästar gör - dom tuggar konstant.
Men jag undrar om du skrev fel......
du skriver citat - Mina hästar går ute minst ca 8 h den del av året dom går ute - slut citat.
Det låter som om dina hästar inte får gå ut delar av året..... Nä du behöver inte svara, jag förstår att det inte kan vara så.....eller ????
 
Ha,ha! Du läste nog fel eller så uttryckte jag mig oklart. Med "Ute 8 h när de är ute MINST" menade jag att de går ute 8 h per dag som minst (nov-feb), och betydligt mer under den varmare o ljusare tiden, dygnet runt under betesperioden.

Allt är väl fridens om dina pållar hittar gnaggräs under snön - eller hur?

Skrev mest om elvattenkaret för att jag tyckte det var en kanonide om pållarna går ute länge på vintern. Ska skaffa ett själv.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 099
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 213
Senast: Ainon
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 214
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp