Till er som ogillar standardutseendet på texten i inlägg

Jag testar med en ny stil som byter till något ni kanske gillar bättre.
Långt ned till vänster på sidorna finns nu en Bukefalos-länk om ni klickar på den som representerar standardvalet av stil kan ni välja sans-serif.

Skriv gärna vad ni tycker jag gillar nog den andra bättre, Bukefalos, men det är kanske för att jag använt den länge nu och vant mig?
 
Jag gillar också Bukefalos bättre :)


Nu är det ju jättebra att vi som inte fixar att läsa teckensnittet som används i Bukefalostemat kan välja något annat.

Hade inte det valet funnits hade jag slutat "hänga på Buke" efter att ha varit medlem i princip sedan @Gunnar startade Stallet.com på 1990-talet.

Äsch, jag försökte att göra ett dubbelcitat och även citera inlägget ovanför @cherie, kommer nog på hur förr eller senare ;)
 
Nu är det ju jättebra att vi som inte fixar att läsa teckensnittet som används i Bukefalostemat kan välja något annat.

Hade inte det valet funnits hade jag slutat "hänga på Buke" efter att ha varit medlem i princip sedan @Gunnar startade Stallet.com på 1990-talet.

Äsch, jag försökte att göra ett dubbelcitat och även citera inlägget ovanför @cherie, kommer nog på hur förr eller senare ;)
Jag tror inte att Cherie menar att det inte ska gå att välja för dem som absolut inte fixar att läsa typsnittet, utan snarare nog mest bara exakt vad hon skrev - nämligen att hon föredrar det ena.

För övrigt säger folk under varenda förändring att de ska sluta hänga på Buke. Uppenbart rullar forumet på ändå
 
Jag tror inte att Cherie menar att det inte ska gå att välja för dem som absolut inte fixar att läsa typsnittet, utan snarare nog mest bara exakt vad hon skrev - nämligen att hon föredrar det ena.

För övrigt säger folk under varenda förändring att de ska sluta hänga på Buke. Uppenbart rullar forumet på ändå

Precis så jag menade :-) Jag uppfattade trådstartens fråga som "Vilket typsnitt föredrar ni?" och jag svarade.

Sedan skulle ju självklart det bästa vara om alla fick välja själva, om det är ett alternativ.
 
Jag tittade på fem stora eller mindre forum, alla hade valt sans-serif. Läsbarheten är högre på nätet utan serifer. Jag tycker att det är snyggare med klackar - men läsbarheten är ju viktigare.
 
Jag tittade på fem stora eller mindre forum, alla hade valt sans-serif. Läsbarheten är högre på nätet utan serifer. Jag tycker att det är snyggare med klackar - men läsbarheten är ju viktigare.

Förresten - jag menar typsnitt utan serifer - inte bara själva typsnittet Sans-serif. Det är ju ett namn. Arial är nog också vanligt.
 
Jag tittade på fem stora eller mindre forum, alla hade valt sans-serif. Läsbarheten är högre på nätet utan serifer. Jag tycker att det är snyggare med klackar - men läsbarheten är ju viktigare.

Jag är okunnig om olika termer när det gäller sådant här så jag undrar vad som menas med serifer? Nu när jag känner mig frågvis så passar jag på att be om en förklaring till klackar också.
 
209px-Serif_and_sans-serif_03.svg.png


Det röda är klackarna/seriferna.

Här är ett typsnitt utan serifer:

212px-Serif_and_sans-serif_01.svg.png
 
@mandalaki

Tack för svaret! Det är roligt att lära sig. :)

Jag tror jag generellt föredrar typsnitt med klackar,. Det ser ut och känns trevligare när jag läser men kan förstå att många upplever det mer lättläst utan för det känns mer avskalat och mindre kluddigt.
 
Mycket mysko, att det kan bli ett annat teckensnitt om det som skall visas inte finns i webbläsaren kan hända, men att kursiverat skulle vara standardteckensnitt tror jag inte.
 
Mycket mysko, att det kan bli ett annat teckensnitt om det som skall visas inte finns i webbläsaren kan hända, men att kursiverat skulle vara standardteckensnitt tror jag inte.

Verkar vara kopplat till Opera. Provade Chrome, och hela sidan ser allmänt bättre ut där.
 
Snyggast och snyggast. Sans serif har mycket högre läsbarhet på nätet och borde vara det självklara valet för alla diskussionsforum.

Däremot tycker jag att textstorleken är på tok för stor. Storleken som användarnamen står i under profilbilderna är lagom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När en sökning görs med hjälp av förstoringsglas-ikonen uppe till höger på sidan har jag nu ändrat så att resultaten sorteras efter hur...
Svar
2
· Visningar
607
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 636
Senast: starcraft
·
Bukefalosnyheter Nu är det nästan två dygn sedan jag lade in lite nyheter på Bukefalos, vet inte om någon upptäckt det. I den vita meny-listen högt upp...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 685
Senast: clusia
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 456
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp